AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.360

Är de sant att e46orna är dåligt konstruerade? Behöver hjälp

Visa användare
36
ofors
518i -86 E28
523i -97 E39
Hej !!

Funderar på att köpa en e46a en 328, men nu är de så att kompisarna säger att e46an klappar i spindelleder o att elektroniken dör osv. är de sant eller är dom avensjuka bara.

är de någon skilnad på en 328 -98 och 328 -00 ????

Någon som har lite erfarenhet angående detta. ?

Personligen tycker ja att e46erna är fantastiskt snygga o att dom är underbara att köra.
Att den främre hjulupphängningen tillhör de sämre på marknaden är ingen myt. Dyrt att fixa är det också eftersom man behöver byta hela länkarmen som är i lättmetall.
Norma
Spindelled e ju inget dyrt heller, lätt att fixa själv oxå.
el problem vet jag inget om, hör vidare...

E46 -00 rek, 2000 talet nu!
e ju så jävla snygg oxå så köp köp köp....
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Bakvagnfästen (vänster) har spruckit på vissa E46:or dock står BMW för reparation och byte av delar i bakvagnen oavsett miltal.

------
Länk
Länk
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Elfel tror jag aldrig jag läst om gällande e46 här på forumet, förutom något ströfall. Däremot rostar de ju som värsta Oplarna men även här tar BMW sitt ansvar och byter huvar, dörrar och bakluckor på löpande band.

Visa användare
36
ofors
518i -86 E28
523i -97 E39
Jo Rost har ja oxå hört talas om, men om ja köper en tysk impoterad 328a står bmw fortfarande för bytena då ?

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Ja det gör det. Min 323 är import och garntier eller goodwill på den den är detsamma som de svensksålda!

------
Länk
Länk
Flåklypa: Att spindellederna är erkänt dåliga på e46 är sant, så även på e36 samt audi a4, volvo S60 osv. De är snarare bilindustrins fel som börjar spara pengar genom att gjuta in spindellederna i länkarmar osv. De finns dock firmor med specialverktyg för att byta endast spindellederna på e46ans länkarmar.
De rör sig alltså om den yttre spindelleden som är svag i sin konstruktion och släpper in salt o grus i sin enormt dåliga tätning och till slut blir de glapp i den.

Elfel är som sagt VÄLDIGT ovanligt på e46, de rör sig om ett och annat fläktmotstånd på sin höjd. Vissa airbag fel kan komma i kablaget under stolarna med.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
to
268
tooon
325ix -07
Under den tid jag ägde min e46:a uppstod inte ett endaste fel (på över 1 år). Nuvarande ägare hittade däremot smärre glapp i spindellederna som han nu åtgärdat.
I övrigt en underbar bil och jag skulle aldrig ens tänka tanken att skaffa en e36 om du har möjlighet att införskaffa en e46a.

Man ska alltid ha i åtanke att många aldrig skriver på forumet om hur bra deras bil går, endast när något fel uppstår.
Genom att lusläsa ett publikt forum efter kända fel kan man lätt få uppfattningen av att det är väldigt väldigt många fel :)

Att bakvagnsfästet släpper är ett känt problem, men dock så händer det inte ofta och BMW är fullt medvetna om detta och ersätter förhoppningsvis de skadorna (vilket de gjorde i Grodans fall t e x)
Mycket om detta finns att läsa på www.e46fanatics.com, men ha det jag sa tidigare i åtanke om att folk ofta skriver när nått är fel och att vissa fel kan verka allvarligare och mer förekommande än vad de egentligen är.

(Termostaten är en annan svag punkt som du också bör kolla om den är bytt!)

Mvh
/ Peter

Visa användare
36
ofors
518i -86 E28
523i -97 E39
Grodan : garantier eller goodwill hur länge gäller de ??

Ni alla ska ha stort tack för era synpunkter o svar.

da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Goodwill, kan vara olika beroende på vilken del det gäller, bakvagnsfästena har de väl förlängt till fem eller sex år om jag inte missminner mig, ska också drabba mest e46 som använt ev. drag friskt.
Garantier: 2 år, Rostskydd 6 år

Visa användare
36
ofors
518i -86 E28
523i -97 E39
Hej !!

Så om ja köper en -00 och den börjar rosta 2005 så står bmw för de.
svar ja, 6 års rostskyddsgaranti.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
danielb//

Bakvagnfästens garaniter gäller så länge de håller. Eftersom det är ett allvarligt fel. Sprickan påverkar bilen köregenskaper rejält därför står BMW för reparationen när den än spricker.

------
Länk
Länk
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Grodan: Aha, skönt att BMW tar sitt ansvar för en gång skull, hur har det gått med din bil?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.