|
|
|
|---|---|
| Hej! har en 730i och jag tror generatorn är sönder! när bilen står på tomgång så blinkar abs lampan och batteri lampan men när jag kör så lyser den inte! måste man byta hela generatorn eller kan man bara byta kolet eller vad tror ni? någon som har en generator i Växjö trakten!? | |
|
Varför inte mäta upp den och se om den laddar? Du har ju en plus-pol i motorrummet,vilket gör det hela snabbt ordnat om du har en voltmätare. Ska visa över 14volt om den laddar som den ska,min visar på E32:an 14,4-14,5V. Jag skrev lite om mina bekymmer för en tid sedan med generatorn .Läst det? Mvh Janne. |
|
| jag har kollat! den ligger på 11,5 volt när man kör och 12 volt när den står still.. kan det bara vara att byta laddningsregulatorn? vad tror du? | |
|
Om du har som jag hade med min,så bytte jag först laddningsregulatorn med inbyggda kol...Det fungerade i ca 50mil innan kolen lossnade och jag fick laddningsproblem igen. Sedan så byttes släpringarna í generatorn och det blev bra först då. Enligt bilelsfirman så är det ett ganska vanligt fel att släpringarna blir ovala o slår därmed sönder kolfästena. Du kan väl prova iofs att bara byta laddningsregulatorn,men risken finns naturligtvis att det blir samma sak som för mig,dvs en liten renovering av generatorn i slutändan. OM nu felet ditt ligger där(vilket jag misstänker iaf). Mvh Janne. |
|
| kan ma renovera deom själv?vad kostar det att lämna in? och vem gör sådant isf? | |
|
Hej igen! Ja,allt går i princip att göra själv, om man har lust att börja med det... Men har du ingen större vana, så kanske det är smidigast att lämna in generatorn till någon lämplig bilelsfirma i närheten. De bör ganska snabbt fixa nya släpringar + lagerbyte(när man ändå håller på). En seriös firma mäter sedan generatorn för att se till att den laddar som den ska efter ren.Min "lilla renovering" hamnade på strax över 900kr...inkl ny laddreg.(ej Bosch originalregulator utan en billigare pirat,skiljer inte så mycket iofs men för mig blev det så). Finns naturligtvis utbytesgenerator att få tag på om du hellre vill det..Då har du i princip en ny generator med allt nytt.Kan vara ett alternativ om du vill vara "100" på att den ska fungera perfekt sedan.Lindningar,diodplatta osv blir ju inte bytt med "min" lilla renovering. Men den går säkert på 3' minst... Ett tips till är att inte dra åt skruvarna till dem bägge kablarna som är anslutna till generatorn för HÅRT vid din återmontering,DÅ finns risken att diodplattan blir skadad och du i princip måste "börja om från början" s.a.s... Lycka till! Mvh Janne. |
|
|
jag bytte laddningsregulatorn igår! och kolen på den gamla var väldigt nedslitna så jag tror det var dom som var slut! för nu funkar det iallafall.. Tack för tipsen! |
|
|
Ok,mitt ena kol hade lossnat från fästet s.a.s. så det var det jag misstänkte att du också hade råkat ut för...Är det bara nedslitna kol då är det ju både billigt o smidigt att endast byta regulatorn. Hoppas bara att inte släpringarna var så nedslitna att kolen tar mera "stryk" än normalt. Lät lite pessimistiskt kanske,men iom att du hade bägge kolen kvar så klarar du dig säkert med det du gjorde. Mvh Janne. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Notering. Om kolen är slut så tänds inte laddningslampan när bilen inte laddar, däremot när reläet, diodfel, jordfel, mm som laddningslampan indikerar. ///MVH Hasso Länk |
Svärd |
Hasso: Gäller det också när man slår på tändningens förstaläge att laddningslampan inte lyser om kolen är slut? Är nästan 100 på att chefens 520 gjorde så, den laddade inte men lampan lös inte heller, varesig när han slog på tändningen eller när motorn var igång. Kanske inget man tänker på när man vrider om och startar, ifall alla lampor lös. Smart indikering isf. om det funkar så. ///Martin |
|
När jag hade mitt problem med ett lossnat kol,då lyste lampan svagt,men fullt synligt, under ca 1500rpm... Ett specialfall kanske iom att det andra kolet satt på sin plats s.a.s. Mvh Janne. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Swärd : Nix tändningslampan ska alltid lysa innan start, gör den inte det laddar inte heller generatorn när du startat bilen. Lampan magnitiserar fältlindning , men generatorn kan självmagnitisera fältlindningen så att den funkar tills du stänger av bilen nästa gång om man varvar upp motorn över 3500-4000 varv brukar det funka även om inte laddlampan lyser innan start. (överkurs :)) Det räcker alltså med en trasig laddningslampa i instrumentet för att bilen inte ska ladda. Janne T förmodligen fick du någon överledning till jord i och med det trasiga kolet. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso>>>Exakt likadant förlopp hade jag den andra gången detta med lossat kol efter ca 50-talet mil med ny regulator...Svagt lysande laddningslampa då också. Man kan kanske då säga att om någon "där ute" råkar ut för ovala släpringar och därigenom lossat kol pga "slaghammareffekt" så blir det mest sannolikt detta fenomen med svagt lysande lampa under ca 1500rpm. Mvh Janne. |
|
Nja det finns flera fenomen som ger svagt lysande lampa på låga varv, så säga att det endast förekommer i ditt exempel blir nog fel tycker jag. ///MVH Hasso Länk |
|
Visst...Menade bara att det fel som jag skrev om då indikerar svagt lysande lampa vid låga varv....Som ett av många tänkbara felscenarion.. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.