AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
667

kan man lita på tillverkningsdatum

Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Upptäckte något skumt idag, jag jag kollar min bil på "fordonsfrågan" så står det att min bil är tillverkad 2004/06. När jag lägger in mitt chassinummer på den här sidan Länk så står det prod. date 2003/02 någon som har en förklaring?(Bilen kom ju inte ut förrän i vintras, så feb. 2003 låter skumt iofs!)
/A
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Det kan inte vara så att Länk inte är uppdaterad o då väljer det senaste datum som finns inlagt där..!?

Skulle litat mer på "Fordonsfrågan" i detta fallet, och den verkar ju även stämma bättre med verkligheten.

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Det låter rimligt, blir lite nojig att de lurat på någon tidig prototyp:-)
/A
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Nämen vänta förresten, om inte sidan skulle vara uppdaterad så hade man ju inte fått fram någon info alls om bilen, men det fick jag.
/A
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
när jag tittar lite mer noga så står det på sidan att datan är hämtad från en CD-rom från 06-2004!
/A
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Spännande :-)

Om jag får de sju sista siffrorna/bokstäverna i chassienumret så kan jag kolla i min ETK vad det står där.

Mvh
Patrik

___
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Jättespännande! BMW kanske manipulerar sina bilar. Kanske ett scoop! WA02411
/A
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Rackarns... Min ETK var för gammal :-(
För inte är väl "???" rätt svar.

Ej heller på ETK-online har de tillräckligt uppdaterad version..
Länk

Mvh
Patrik

___
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Det skulle då vara intressant att höra hur gammal din ETK är. Om den är från mitten-slutet av förra året, och mitt chassinummer inte finns med, då är väl min bil gjord efter det!
/A
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Glömde skriva det :-)

Min är version 01/2004 och det stog nåt (lätt kryptiskt, som alltid) att "version 1.1.0 (minns inte säkert) 20 nov 2003 arbetar nu i din processor".
Antar att informationsuttaget är 20 november då till min skiva..

Låter ju då rimlgit att din bil inte är med p.g.a. att den inte tillverkats än då (eller iaf i närheten där).

Mvh
Patrik

___
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Som lite koriosa till detta kan jag nämna min mors VW polo som hon fick inbrott i före semestern. När hon ringer och anmäler till polisen så kollar telefonisten hos polisen upp lite data.
Polisen får reg-nr och rabblar upp lite fakta, bl.a tillverkningsdatum nån gång tidigt 2000.
Nej nej säger mor min, bilen beställde jag fabriksny 2002!
-Hmmm,,, kollar i ett register till, säger polisen och konstaterar även denna gång att bilen är minsann tillverkad 2000 enligt båda de register polisen har tillgång till.

Morsan ringer mig och frågar vad det kan vara. Om Arver (bilhandlarn) har blåst henne eller vad?
-Skumt, säger jag. -Men din Polo fanns väl inte ens 2000? Den nya modellen alltså....

Åkte hur som helst dit senare och rotade lite i hennes bilpapper, och i registreringsbeviset står det tillverkningsdatum 2002, som det ska vara alltså.

Tycker det är lite märkligt med sånt här. Om bilen blir stulen t.ex, betalar försäkringsbolagen då ut efter polisens register tro? Som en 00a alltså? Kan det under några omständigheter faktiskt stå fel i regestreringsbeviset?
Verkar inte såna här grejer lite skumt om en ev. köpare på bilen ringer och kollar upp bilen med polisen, den dagen bilen ska säljas. Hade själv blivit väldigt skeptisk om polisen sagt att min bil var en 94a istället för 96a när jag skulle köpa den!

Mvh micke
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
En sak till! Enligt ett amerikanskt X3-forum så skall man kunna se tillverkningsdatum på sin X3:a, det lär vara stansat i karossen, precis ijämte klistermärket som beskriver däcktycket, på insidan av förardörren.Men jag kan inte se något där! Hmmm...
/A
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Japp, det kan säkert stämma.

Jag har på min lite lappar "här o var" som är kvalitetskontrollmärken, märkta med datum. Finns även nån sån på motorn. Även stora kabelstammar är märkta med datum som ligger strax innan (1-2v) innan min är tillverkad.

Undrar om BMW fortfarande stoppar in lappen under passagerarstolen... isf lär det stå på den när din är tillverkad.

Mvh
Patrik

___
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Nån som har fler synpunkter på detta?Verkar det inte skumt, eller har tryckfels-nisse varit framme?
/A
Oroa dig inte, varken VIN-decodern eller ETK är helt klockrena alltid när det gäller att identifiera bilar. Min bil är enligt ETK i Japan-utförande, trots att den är både högerstyrd och svensksåld....hmmmmmm. Vill du vara helt säker på ditt datum - ring BMW och be dem ta fram det via fabriken.

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.