AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.089

Stänkskydd E46

Sida 2 av 2
wendtan:

För oss som är rädda om bilen använder sig av (fram)stänkskydd oavsett om det förstör bilens linjer.

Min kompis M3-01 med ca.10500mil utan stänkisar blev det omlack på hmmm inte bra.

Och ja tidigare var det lag på stänkis varför tog man bort det???
Skulle aldrig sätta på stänkskydd bak men fram kan jag ha det. Särskilt när man kör 235or på fälgar med ET35. Då behövs dem...

/Johan

Starre: Vid 10 k mil är de ändå dags för lack om man är fruktansvärt pedant :) Iaf av huv/framskärmar osv.
Du brukar dessutom bara din bil på sommaren vilket för mig är fullt förståeligt.Men de är som att sätta stänkskydd på en Lamborghini eller Ferrari när den ändå bara brukas på soliga söndagar :)

Johan: Jag har full förståelse för stänkskydd vid avvikande ET, Annars lär man blästra sidokjolarna samt bakre kofångare ordentligt.

Jag misstänker att jag inte är gammal nog o inse nyttan framför de estetiska med stänkisar :)
De kommer nog dock ....

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Fram går det bra på dom flesta modeller! Men bak är lite klurigare. På Touringmodeller går det bra även bak men inte på en coupé!
Sen har jag å andra sidan sett en 330ci som gått ca 7000mil året runt som redan har mkt stenskott bokom bakhjulet och till och med lite lacksläpp så jag vetefan om jag inte skulle smälla på stänkisar bak i alla fall!

Anledningen till att detta inte sitter standard på dagens bilar är förmodligen för att form får gå förre funktion, blir ju så allt mer och mer på nya bilar! Om det är bra eller dåligt vet jag inte!

Wendtan: Om bilen med stänkskydd hade varit lika ren som din samt haft samma fälgar och samma fotomiljö så tror jag att det hade set okej ut! bilderna är lite missvisande! :) men visst det ÄR snyggare utan! Och din bil är grymt snygg!

Kanske skulle vara en lösning att göra ett slags system som gör att man lätt kan plocka av skydden på sommaren och sen sätta på dom på vintern! Ungefär som att man byter till vinterdäck!

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
:)) Hehe det finns hopp för dig med Wendtan,dessutom är E39 utan framstänksydd hopplös på att skita ned sig på sidorna har aldrig haft en värre bil, och då skitar man även ned kläderna och får med sig skiten in i bilen. Jag har monterat stänkskydd på istort sett alla bilar jag ägt även efter att lagen togs bort.
Och tänk vad spolarvätska/miljöaspekt om man återinförde den lagen, jag tror det var den första lagen som var bilrelaterad för att anpassa sig efter övriga Europiska länder som togs bort, men det var som sagt mycket länge sedan.

///MVH Hasso
Länk
Stänkskydd är bland det fulaste man kan montera på en bil inklusive dom färgglada på rallybilar den åsikten hade jag för 10 år sedan har dock ändrat mig något sedan dess till och med så mycket att jag monterat skydd på jobbets vita V70 vilket gör den ännu mer lik en civil snutbil vilket inte alls är dumt;)

Men åter till stänkskydd det ser okej ut på standardbilar men inte mer medan bilar med styling ser det inte lika bra ut det gäller bak, Fram är det okej som på Starres M3:a men det är även för att den är svart medan /// M ///s 320 inte ser lika bra ut dom behöver lackas i bilens färg för att smälta in i designen bak ser det bara för taskigt ut monterade fram och testade på min "jänke"Ford för några år sedan men fick lov att ta bort dom bak jag stod bara inte ut med utseendet, men det finns en lösning som både räddar lacken och utseendet som min 540:i kommer att få i slutet på veckan inklusive fronten nämligen genomskinligfilm kostar inte så farligt mycket att täcka front inklusive lampor/delar av sidorna/sidorna av bakstötfångaren ca2-2500kr för lacka om någon mer bil vill jag inte göra igen extremt mycket jobb med det så det är mitt råd om man vill skydda sin bil.

Stänkskyddslagen togs bort årsskiftet 1981-82 som var början på slutet på den speciella bilpolitiken som funnits under lång tid i Sverige där båda strålkastarspolning och avgasrening a l a EGRventil fanns med i bilden kan inte säga att någon del hade några stora fördelar annat än strålkastartorkare gjorda av Volvo/SAAB som funkar längre än 3-4år som Nissans torkare gjorde.

Ett råd om man ändå monterar stänkskydd är tvätta bakom skydden helst med bortmontering med jämna mellanrum när dom är monterade mot plåt min fars då 3år gammal Audi hade börjat rosta på grund av den blöta lera som "praktiskt" nog lyckats fastna bakom skydden "jättekul" på en i övrigt väl rostskyddad bil.

Mvh Stephan
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Måste nog hålla med wendtan trots min ålder (1 år äldre än Hasso) att stänkskydd inte är så snyggt, men har funderat på att sätta det fram på E39:an. Har en del stenskott på E46:an, men alla är från framförvarande bilar.

BMW CS #5206
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Jag ska helt klart montera stänkskydd på min 01 E46 touring, redan efter 2 månader är bakkjolen "blästrad" nertill-inte snyggt..
snyggt med breda hjul men döden för lacken tyvärr..

Fråga: går de att lacka om man använder "mjukmedel" i lacken?
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!

Huruvida det är snyggt eller ej med stänkskydd kan ju diskuteras i all oändlighet. Jag har iaf monterat skydden fram på min E-46 Touring. Den har m-sport II paket och skydden passade rakt av utan problem.
Min åsikt är att det passar in ganska bra eftersom dörrlisterna oxå är svarta.

Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.