AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.341

Expansionsventil till AC?

Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Hej vänner!

Vad är/gör en expansionsventil i AC-systemet?
Vad händer om en sådan går sönder?

Mvh

/NP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Expansionsventilen är en tryckreducerare som sänker det höga trycket från kompressorn in i evaporatorn(kylelementet) i värmepaketet.
Kärvar den så det blir stopp så kan kompressorn överhettas bland annat, det finns olika typer av dessa ventiler men principen är den samma.
De kan kärva (nålventil) eller så kan det bli isbildning så de inte släpper igenom kylmediet som exempel.

///MVH Hasso
Länk
hasso: Jag har vad jag misstänker en kärvande expansionsventil. Det liksom brölar(sjunger med ett lågfrekvent ljud ibland när snö-flingan aktiveras.

Kollade med BMW men de sade att det gick att byta den men att det var tämligen dyrt och att det var ett fel man kunde leva med istället för inget annat kunde ta skada mer än att det "lät" i kupen...kanske borde jag oroa mig och få den bytt a.s.a.p?

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Nja det kostar ju en slant så skulle jag byta skulle jag göra det i samband med någon annan reparation av Ac systemet där det måste tömmas och fyllas. vissa skönhetsfel får man väl leva med och är inte ekonomiskt försvarvbart att lägga pengar på så länge allt funkar som det ska.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.