AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
414

Spela genom träskiva

Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Hej
Touringen skall få en baslåda. Jag tänker bygga den i reservhjulsbaljan och använda original träskiva ovanför med småhål i för att leda ljudet igenom. Jag har hund och vill inte inkräkta på dess utrymme, samt inte få ner skit i högtalaren.
Frågorna är då;

För att få bästa genomsläpp för ljud upp och ingen tass ner, hur många hål, och vilken diameter för bästa resultat.

För att inte få ner skit tänkte jag lägga en tunn matta under skivan samt en något tjockare ovanpå. Några tips på material skulle uppskattas.

Även andra tips mottages vänligen.

Hälsningar
Pontus Q
Malmö
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Är det inte bättre att göra ett stort hål i träskivan och montera in ett högtalargaller där? Hör med exemplvis HiFi Kit (www.hifikit.se) eller någon annan som vänder sig till PA-folk. Det finns nog lite kraftigare galler som inte är dyra. När det gäller mattan skulle jag råda dig att göra så att den kan vikas undan, så kan du ju använda den endast när du har hunden i bilen (för då vill du väl ändå inte plåga den stackaren med 100+ dB basljud).
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Det är ju en bra ide, men jag skall försöka göra så att det inte syns något alls, utan att behöva lägga ut matta. Gallrena är lite konkava och syns för mycket.

Tack för svaret.

PQ
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Jag har ersatt reservhjulet med en sluten baslåda som spelar genom originalskivan utan modifieringar. Jag har ungefär 10 cm luft mellan basen och skivan och ljudet hittar utan vidare fram.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.