AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
471

Byte av slang till "tillsatsvattenpumpen" - att tänka på?

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Hej hej!

Ska byta en läckande slang (64 21 8 390 355) som går mellan motorinsug och tillsatsvattenpumpen (alltså till värmen i kupen tror jag). Är det något att tänka på inför/efter bytet? Kan man tappa ur lite vatten? Slangen sitter ju rätt högt upp så det kommer kanske inte så mycket om man bara rycker lös den iofs?

/Johan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag vet inte hur V12 är när det gäller att få in lite luft i motorns kylsystem, men andra modeller får problem om systemet inte luftas ordentligt även om man bara lossar en slang och lite vatten rinner ut, en kille åkte ett par månader innan luften gick runt till termostathuset och tempgivaren åkte upp på rött pga termostetn öppnade inte. BMW hade bytt en givare och lossat en slang, så lite vatten runnit ut sedan bara skruvat ihop utan att bry sig om det mera.
Sitter slangen högt så skulle jag försöka byta utan att tappa ur mera vatten än vad som kommer ut när jag lossar slangen om det är möjligt.
Sedan ska tändningen sättas på och kliman på maxtemp och fläkten på några steg, då ska värmeventilerna öppna och tillsatspumpen starta så att värmesystemet luftas med hjälp av denna, det brukar synas i expansionkärlet att det "bubblar" lite i vattnet. jag har ingen erfarenhet av V12 men gissar på att det är lika jäkligt att få ur luft som på övriga BMWmodeller.

///MVH Hasso
Länk
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Intressant.. det finns alltså ingen luftningsventil eller dylikt? Antar att motorn ska vara av när man gör den procedur du beskriver?
Ska köra 70 mil t&r till nordnorge nästa helg så det måste bli bra!!
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Då var slangen bytt.

Lossade bara slangen och lät vattnet rinna ut i en liten hink på golvet.

Det finns en liten luftningsskruv högst upp på expansionskärlet där det bubblar och fräser friskt tills luften är ur (svårt att se något över huvud taget i expansions kärlet)
Jag ställde upp värmen och hade på tändningen, klämde i slangar, fyllde på allt eftersom vatten rann undan. Startade motorn en stund, luftade mer, fyllde på mer osv osv...
Tempmätarn står då spikrakt upp nu, så vi får hoppas det håller i sig. Har en del vatten i bagaget för säkerhetsskull!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.