|
|
|
|---|---|
|
Yo! Jag har ett litet problem som nån kanske kan svara på. Bytte nyligen stötdämpare bak på min 325:a då jag såg att båda fjädrarna var av. (tydligen vanligt fel...?) Så jag bytte naturligtvis även dom. Innan bytena så var bilen ca. 2 cm lägre på hö sida så jag trodde väl att det skulle ordna sig med dämpar/fjäder bytena, MEN, det gjorde det inte alls..... Bilen är fortfarande lägre på hö sida! Nån som vet vad som är fel???? Det hörs även ett "klonkande/smällande ljud från hö bak när man kör på lite sämre vägar å det ljudet har inte varit före bytena. $ | |
|
Har exakt samma symptom på min E36 Compact (förutom klonkandet). Skulle också vara intresserad av en förklaring... /Johannes |
|
| jo de e samma på min 525a den se ut o luta lite åt ena hållet bakifrån men fräsha dämpare och fjädrar ; ) | |
|
Kom igen nu! Nån måste väl veta vad det är för fel???? $ |
|
|
.. |
|
|
Hmm...Kanske läge o be tjejen o gå med i viktväktarna???:-) "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
| Sned kan bilen bli om bakbalksfästena är slut. Klonket skulle kunna vara övre stötdämparinfästningen. | |
|
Antingen en fjäder av dålig kvalitet, eller ett skadat fjädersäte. Om den lutar kan det bero på en brusten framfjäder eller en rostskadad fjäderskål, ex.vis. Även olika däckdimesion gör ju naturligvis att bilen lutar! Bakbalksfäste har inget med bilens höjd att göra och kan inte påverka att bilen ska luta! ///Magnus |
|
|
Fjädrar kan matas av och bli olika långa, speciellt dom billigare icke originalfjädrar! Eibach är nog bäst på det området att göra exakt lika långa fjädrar, tysk precision när den är som bäst! ///Magnus |
|
|
klonkandet försvann när jag bytte bakvagnsbussningarna. å som sagt dämparna å fjädrarna är nya å fjädersätena verkar schyssta... monroedämpare och fjädrar (ej sänk) från mekonomen...... har faktiskt oxå samma dimension på alla fyra däck ;-) $ |
|
|
E21-racing: Du påstod att bakbalksfästena inte hade med bilens höjd att göra. Du har fel, titta på en E36 hur bakre hjulupphängningen är konstruerad. stone: Du säger att du har bytt bakvagnsbussningarna. Vilka bussningar är det du har bytt? Om du inte har bytt de fyra stora bussningarna till "bakbalken" (som slutväxeln sitter i) så tycker jag att du ska kontrollera konditionen på dessa bussningar. I motsats till vad E21-racing säger så är det så att om bussningarna är mer slitna på den ena sidan så kommer den sidan av bilen att bli lägre. Det beror på att fjädern står på mitten av de övre länkarmarna. Yttre änden av länkarmarna sitter i bärarmen och inre änden sitter i bakbalken. Om bussningarna som bakbalken sitter i är dåliga kommer den att pressas nedåt, och hjulet således uppåt. Gungbrädepricipen vet du. :-) Kolla själv så fattar du. I övrigt så kan det ju lika gärna vara något av det E21-racing föreslår, och jag håller med om att Eibach är bra fjädrar. |
|
|
Adelson: Jojo, jag vet hur bakvagn på E36 ser ut, men bussningarna kan inte röra sig så speciellt mycket, då dom har karossen väldigt tät inpå som övre lock och en säkerthetsbricka på undersida som undre lock så är rörelsen ganska liten och fjädern har betydligt större inverkan på bilens höjd då den ensam bär upp bilens vikt!!! ///Magnus |
|
|
E21-racing: Då är vi överäns om att bussningarna har någon inverkan på bilens höjd. Det är inte så mycket de kan röra sig, men jag har sett ett exempel där båda bussningarna på ena sidan låg emot den undre säkerhetsbrickan. Den bilen blev ca 2 cm högre på den sidan efter byte av bussningarna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.