AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.130

M5 Tappar ork vid 4000varv och grå/vita stift.

Köpte en M5-99 idag. Märker att den tappar kraft från strax under 4000varv. Låter som att den börjar bluddra just vid 4000 varv och drar sedan segt, lite bluddrande upp till maxvarv. Har rengjort luftmassemätarna. Kollade stiften och de är vit/grå, inte det minsta gul/bruna. Detta borde väl tyda på för mager blandning, dvs för lite soppa. Jag gissar på antingen soppapumpen, luftmassemätarna, eller lambdasonderna. Eller kan rentav katalysatorerna vara kassa så att motorn stryps och dme:n slår av några cylindrar? Nån som haft samma symptom som jag och kan berätta SIN lösning? Har sökt på forumet men inte riktigt hittat någon lösning.
Tacksam för hjälp!!!
Har kört lite till nu, den går rent och drar iväg med kraft upp till 3500 varv sen bluddrar/misständer den lite och drar sedan betydligt segare upp till 6500 varv. Något tips??!!
.....Kan tillägga att felsökning via diagnosuttaget inte visar något i minnet.
Har du läst mina & andra inlägg om liknande problem?

Det är till 99% säkert att det är din/dina (finns två) luftmängdsmätare som är kassa. Man kan rengöra dem själva eller köpa nya 3425:-/st = 6850:-/2st.

När det är fel på luftmängdsmätarna så visar felsökningen inget.
Hade samma problem på min även andra hade samma fel.

Sök inlägg om luftmängdsmätare eller luftmassemätare.
Jag provade att rengöra massemätarna, så det blir väl till att köpa ny/nya och hoppas att det är de som krånglar. 7000kr :(
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Har alla M5 E39:orna detta problemet av slumpen eller är sånt fixat på någon senare årsmodell?

//Schnitzer

*Svenska M5 E34 Registret: Länk
*Svenska M5 E39 Registret
Samma luftmängdsmätare på alla så det kan vara samtliga M5:or. Har läst på www.m5board att även -01 & -02:or har haft samma problem, inte bara -99 & -00:or.
www.m5board.com
www.bmwm5.com
Det VAR luftmassemätarna! Stoppade ner underdelen i "Brakeclean" i tio minuter sen gjorde jag dem rena med tops.
Funkar perfekt nu, Faaaaaaaaaaaaaaaan vad den går!!!!!!!!!!!!!!
Tack så mycket för hjälpen!!!!
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.