|
|
|
|---|---|
535power |
hej när jag var till affären idag så såg ja att de hade läckt vatten och kolla de genast de kom från ac kompressorn för den va blött och kåpan under var fyld me lite vatten kan det vara så att min ac kompressor håller på att skära så när den skär till ibland så dör motorn till och iband dör motorn till helt så jag undrar kan man köra utan remen till ac kompressor så att den inte skär ihop helt om det är den kommer det bli dyrt |
|
Du bör kolla noga varifrån vattnet egentligen kommer, från ac-kompressorn är det inte (om det verkligen är vatten). Kanske har du ett kylvätskeläckage, kolla slangar, kylaren och vattenpumpen om du har oförklarligt vatten framme i motorrummet. Kan också vara en läckande spolarslang till strålkastarna (vet för lite exakt hur det ser ut i din bilmodell). Att det kan hugga till och låta som en plågad ko när kompressorn går igång är inte ovanligt när den blir litet till åren. Kyler systemet som det ska finns ingen större anledning till oro har det sagts mig men jag vet inte... finns säkert kunniga personer på AC här som vet om/när man ska kolla upp kylmedium för ev påfyllning och om det är lönt att göra innan kylan slutar komma. Stannar motorn på tomgång av huggen så är det säkert dags! Har försökt kolla detta själv på min saab -92 (nu var vi där igen...), kylde fint men kontrollfönstret där man kan se kylmediet "in action" (en stråle som ska vara klar utan bubblor) var placerad på ett fullkomligt idiotiskt ställe. Insåg att det skulle krävas fiberoptik el. dyl specialinstrument. När jag senare lämnade in den på Märkesverkstan för ett annat jobb så passade jag på och be dom kolla upp så det var tillräckligt med kylmedium i AC:n. Fick tillbaks bilen och såg att dom gjort en "funktionskontroll" på AC:n... frågade hur det gick till: jo dom satte tempen på "low" och kollade så att kupén kyldes ner si och så inom en viss tid... . Ingen ide att protestera, bara att betala och se glad ut. /H. |
|
535power |
jo det är nått kannske inte just vatten men nått flytandeoch ovan kompressorn är det tort och de e inte kylar vatten garanterat allv tyder på den |
| Det kan ju skvätta runt en del från kylarläckor men det torkar ju efterhand till vitaktiga fläckar/avlagringar. Känn på det fuktiga, är det oljigt/kladdigt? Finns ju en olja i köldmediet, denna kan läcka ut om tätningarna i kompressorn är dåliga. Är det ett större oljeläckage är det nog dags för en ny kompressor snart. Hör med en kylfirma, det är nog en god ide oavsett med tanke på att kompressorn dessutom är så trög. | |
535power |
om kompressor nyper till ibland så dödar ju de motorn i nån sekund det är så de blir och ja tror den håller på att skära lr nåttså det nyper till iband och motorn dör om den går på låga varv |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.