|
|
|
|---|---|
|
Jo det är så här! Jag är 19, har haft körkort i ett år snart, har kört prickfritt, MEN! Förra året åkte jag fast i tullen med två plattor öl,= 600Kronor, och en prick i belastningsregistret + 6 alkoläsk, klassas som vin, = 600 kronor.. + en prick Nu hände det igen! 2,1 liter starksprit = 600 kronor, + en prick OCH en sketen Bacardi brezzer, 250 ml som jag hade glömt i resväskan, Klassas som vin + en prick! Alltså tidigare ostraffad, fyra sketna prickar för Ringa smuggling! Alltid betalat böterna i god tid! Blir jag av med kortet, livrädd fan ju! NÅgon som vet? Får ej kontakt med länsstyrelsen, någon med erfarenheter själv från prickar i belastningsregistret? Mvh Kovo Var = 300 och | |
|
Synd att du inte lärde dig något första gången... Jaja, jag vet att jag är en moralkärring |
|
|
Välkommen till Sverige. Lagarnas land. |
|
|
Jag är svensk Mamma svensk, pappa svensk, låt inte namnet lura er.. Blir jag av med kortet flyttar jag fan från sverige, här får man ju inte ens pissa ute! |
|
| Hoppas att du har lärt dig läxan nu. | |
|
är det pga den låga åldern eller? 2 liter är ju ingenting... En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt! |
|
|
Ajajaj, men som sagt så borde du lärt dig något första gången du åkte dit. Mugge: Han tog väll antagligen färja eller dylikt, brukar vara 21 års gräns och de brukar vara benhårda på det. |
|
|
kovo: Jag menade inte på att om du var invandrare eller inte! Bara att sverige är "lagarnas land"... Svensken är ju överordentlig inom vissa saker. |
|
|
T-Gul BMW: 20 år är det som gäller. MVH / Jacob |
|
|
Precis blir jag av med det? Men jag såg att jag "bara" har en prick i registret och kommer då ha två när detta är klart, inte fyra... Det finns ju andra idioter som har åkt dit på mkt grövre saker och har kvar körkortet, vet en pundare här där jag bor som gör både det ena och det andra som har körkort, polarn körde på fylla när han var 17 och halvt, han fick en varning.... Första gången jag torskade var med färjan, och nu på arlanda, Dom hade röntgen på alla väskor och när han såg innehållet ville han veta ålder....shit.... ingen med prickar i registret som kan bedömma hur stor risken är att förlora det? |
|
|
Vad faan har tullen med ditt körkort att göra? Vill de påvisa att du är omdömeslös och inte förtjänar att köra bil eller vadå? Det är ju så man får ont i magen - hoppas för guds skull att du får behålla kortet. Tappar man inte respekten för myndigheterna när de gör så här? |
|
|
Har väldigt svårt att tänka mig att man blir av med lappen för att man åkt torsk i tullen för findricka... ska kolla om jag kan hitta nåt om det där på nätet. _______________ I verkligheten är jag perfekt, men det är sällan jag är där. |
|
|
Skulle förvåna mig om du blir av med körkortet. Finns många som gjort sig skyldig till en massa företeelser utan att det påverkat körkortet. Tror inte att du behöver oroa dig. MVH / Jacob |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
I sverige har allt med allt och göra, en kille som tävlade i pistol skytte på svensk elit nivå, brände hemma, och förlorade sin vapen licens. se Länk Cycklar du full, kan du bli av med kortet... Så jag vet inte med tror att har du otur kan du bli det... |
|
Välkommen till Sverige. Överextrema idiotlagarnas land! Till vilken nytta? Får ju plugga till advokat om en ska kunna hålla reda på alla lagar, så man inte riskerar att göra nåt olagligt. Finns mångdubbelt fler lagar än nån vanlig dödlig kan hålla reda på. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Tack för allt stöd! Men man blir ju lite orolig, för vad skulle man göra då? Beroende utav körkort.... Blir ja av med kortet ska jag, kontakta tidningarna, ADVOKAT, och en psykolog! nej då, men en advokat skulle ju sitta fint... Okej, jag kanske inte blir av med det, kanske en varning, men hur lång tid tar det innan man får lapp hem om återkallelse eller varning, jag torskade i fredags? Får inte tag på länsstyrelsen, för att fråga om man kan bli av med det... SÅ här står det på Länsstyrelsens hemsida, bedöm själva hur stor risken att bli av med körkortet är... JAg är nervös för Punkt 5! Mvh Ett körkort, traktorkort och körkortstillstånd ska återkallas: 1. Om man har gjort sig skyldig till grov vårdslöshet i trafik, rattfylleri (minst 0,20 promille alkohol i blodet eller 0,10 mg per liter utandningsluft) eller grovt rattfylleri (minst 1,0 promille alkohol i blodet eller 0,50 mg per liter utandningsluft). Man kan även bli fälld för rattfylleri då man kört med andra droger eller medicin i kroppen, 2.Vid smitning, om överträdelsen inte är ringa, 3.Vid upprepade mindre förseelser (t ex mindre hastighetsöverträdelser), 4.Vid grövre hastighetsöverträdelser, rödljuskörning, ej stannat vid stopplikt, kört om vid övergångsställe eller brutit mot någon annan från trafiksäkerhetssynpunkt väsentlig regel (t ex omkörning trots möte, vårdslöshet i trafik, kort avstånd till förvarande fordon) om förseelsen inte är ringa, 5. !!! Om man är opålitlig i nykterhetshänseende !!! 6. Vid grövre brottslighet eller brottslighet då bilen använts vid brottet, 7.Vid sjukdom, skada eller dylikt, om man inte följer ett föreläggande från länsstyrelsen att komma in med läkarintyg eller bevis om godkänt förarprov. Varning I fall som avses i punkterna 2-6 eller vid rattfylleri (högst 0,49 promille alkohol i blodet eller 0,24 mg per liter utandningsluft) kan länsstyrelsen om särskilda skäl föreligger i stället för att återkalla körkort, traktorkort eller körkortstillstånd besluta att meddela varning. I övriga fall krävs synnerliga skäl för att länsstyrelsen ska kunna meddela varning. Dessutom får det inte vara någon fara ur trafiksäkerhetsynpunkt. Spärrtid När länsstyrelsen beslutar att återkalla ett körkort/traktorkort eller körkortstillstånd bestäms en spärrtid. Kortaste spärrtid är en månad och längsta spärrtid är tre år. Vid grovt rattfylleri krävs synnerliga skäl för att få en kortare spärrtid än ett år. |
|
|
Eh? Belastningsregister???? Visa mig ett utdrag därifrån och du vinner en back läsk. När det gäller körkort och eventuella indragningar gör länsstyrelsen en bedömning från fall till fall när en övertädelse har inträffat. Det fanns för många år sedan ett system där man fick prickar, men det är sedan länge borta. Du har inte gjort någon trafikförseelse och därför har länsstyrelsen ingen anledning att pröva ditt körkortsinnehav. Simma lungt och oroa dig inte för ditt körkort. |
|
| tack Pompe för det lungnande svaret! | |
|
En kompis blev av med körkortet för en fortkörning, senare firade han lite väl mycket och blev omhändertagen för "gåfylla". Då drog hela skiten igång igen! opålitlig i nykterhets hänseende. De kollade med arbetsgivare, sociala och gud vet vem mer. en vanlig kille som bara råkade vara lite för full på stan. han klarade sif med ett nödrop för att torska lappen igen. Automat är bekvämt |
|
|
Att smuggla sprit är väl för tusan inte samma sak som att 'vara opålitlig i nykterhetshänseende'? Tror inte kovo behöver oroa sig för körkortet så länge han inte blivit tagen för fylleriförseelse eller trafikbrott. /// Gunnar E |
|
kilroy |
Man blir INTE av med körkortet för att man åker fast för "Svensson-smuggling". Den juridiska kopplingen existerar inte. Däremot KAN man bli av med körkortet om man konsekvent använder sin bil i samband med grövre brottslighet. That´s it... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.