|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
stefannorr |
Efter att ha varit medlem på detta forum i 2 år snart,så läser man mer och mer kritiska inlägg om BMW kvaliten nu för tiden,man hyllar framförallt Audi och Mercedes och även Japanska märken. Så nu sen nån månad tillbaka har ja även blivit medlem i AUDI nordics forum och kan bara säga/beskriva de hela som att samma bekymmer som rör BMW rör AUDI med,i stort sett samma problem och i samma omfattning,även om AUDIS forum har långt långt att gå för att få samma antal besökare o inlägg. Men problemen är samma...AC strul,kombi instument,rost,v-pumps problemen av samma kvalite som i BMW,klagas på att dom är gjord av plast skovelhjulen m.m..termostat..ofta att lampor börjar lysa över allt på kombiinstrumentet,trög vxl-låda på vintern,även en o annan automatare som lämat in m.m. Japanska bilmärkesforum i Sverige finns de sämre av och typ de ja kollat är något Honda forum med typ 3 inlägg : ).Däremot tror jag att Japanska bilar har bättre materialkvalite,men bara under ytan och BMW mer kvalite på ytan(detaljfinich m.m) än under,men de låter ja egenteligen va osagt till ja kan besöka ett Japanskt bilforum med lika många besökare och antal som detta utsökta forum. |
|
Jag tror inte det finns några moderna bilar som inte börjar krångla förr eller senare. Inte ens BMW, Audi eller Mercedes. Det är nog omöjligt att säga vem av dessa som har bäst kvalitet. Möjligen är BMW och MB lite bättre än Audi om man ska tro de "kundnöjdhetsundersökningar" man läst. Men det gäller ju ofta nyare bilar. Men bilar handlar ju inte bara om kvalitet, utan om så mkt annat också. Enligt min mening så ligger BMW "ljusår" före Audi i det mesta. T ex när det gäller design, Audi har i min mening i många fall riktigt gräslig design: TT och nya A6 ser ju inte kloka ut. Helt otroligt att folk kan köpa bilar som ser ut på det viset... Huvva!!! Även när det gäller motorer, drivlina och väghållning är BMW generellt sett klart bättre. Audi-bilarna är inte det minsta sportiga även om de ofta vill ge sken av att vara det. Tungfotade och tista köregenskaper och ofta ganska lama motorer (utom i toppversionerna...). Och den där berömda "kvalitetskänslan" biltidningarna yrar om har jag aldrig riktigt begripit mig på. Har verkligen försökt förstå, känt och klämt på otaliga Audi-inredningar men kan inte påstå att de känns mer välbyggda än t ex BMW och Mercedes. Men bryr man sig inte om körglädje och prestanda så är kanske inte Audi några dumma bilar, inget sämre val än t ex Saab, Volvo eller Volkswagen. Fast knappast något alternativ till BMW. Men Audi är inget för mig. Ganska trista och intetsägande bilar i mina ögon. MVH |
|
stefannorr |
Brukar ju vara en hel del Audi ch Japan försvarare här även Volvo var är ni????...känner mig själv som Japanförsvarare ibland men som sagt läs ovan inlägg. |
|
"Men bryr man sig inte om körglädje och prestanda så är kanske inte Audi några dumma bilar, inget sämre val än t ex Saab, Volvo eller Volkswagen. Fast knappast något alternativ till BMW. Men Audi är inget för mig. Ganska trista och intetsägande bilar i mina ögon." Har du någonsin åkt/kört Audi? Vidare- "Även när det gäller motorer, drivlina och väghållning är BMW generellt sett klart bättre." Bättre på vad egentligen? Många gamla BMW motorer är det ju bytt/renoverad topp på bl a. Verkar som en del Audi rullar väldigt långt utan större bekymmer. Stefannorr: "Brukar ju vara en hel del Audi ch Japan försvarare här även Volvo var är ni????..." Känns som en ganska konstig tråd du startat. Handlar den om BMW & Audi, eller om BMW & Volvo? Eftersom du frågar efter folk som brukar försvara Volvo, men enligt första inlägget surrar du ju om Audi. Jaja.. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Har funderat lite på detta på sistone och jag tror inte man kan generalisera så pass mycket längre att man säger att märke x har bra kvalitet medan märke y har dålig (däremot går det ju bra att bedömma kvalitetskänslan bara genom att provsitta/provköra). Läste i senaste AMS att V70 fick genomuselt betyg av sina ägare i begagnattestet, men själv har jag inte haft ett enda fel på min S60 som till största del är samma bil. Likadant hade jag mängder med problem med min E46 men samtidigt finns det en hel del personer här som inte har haft några större problem med sina exemplar. Kort sagt: Man får köpa den bilen man gillar mest och hoppas att man får ett exemplar som håller, måndags-exen verkar va många oavsett vilket märke man köper nuförtiden, möjligtvis japanska bilar undantaget. Det finns ju alltid saker man kan kolla upp innan köp naturligtvis men det finns å andra sidan mängder av fel som i stort sett är omöjliga att förutse vid köp. |
|
|
Att prata om måndagsexemplar känns som stenåldern. Jag tror att alla problem med nya bilar beror på föraren. När tillverkaren kör in bilen de första milen tror jag det sitter förjävliga killar bakom ratten som kör hårt direkt. När den sedan levereras till en säljaren kör de bara en kort strecka in i lokalen, eller vart den skall stå. Efter några dagar/veckor så säljs bilen till en köpare. Om han är varsam många, många mil så riskerar han inte problemen som växellådan, oljepumpen eller förekommande saker som man oftast byter på nya bilar där föraren kör hårt direkt. Alltså, oavsett om bilen är inkörd så räcker det inte. Man måste vara försiktig många mil, som sagt. Vad jag tror. |
|
|
Själv har jag varit lite inne på Audi också nu på serare tid. Då en A4 avant T-röd, dvs 1,8T med 190hk, quattro och 6 växlad manuell. (kallas T-röd för att T i modellbeteckningen är röd och skiljer den från vanliga 163hk modellen) Så jag åkte till Din Bil Hammarby för att testa den. Första biten inne i Stockholm var jag riktigt impad av bilen. Skön motor med markant touch av turbon, som jag faktiskt gillar fasst jag åker BMW. Och jag håller faktiskt med biltidningarna att detaljfinnishen är bättre på Audi, åtminståne i inredningen. Nya A6 vs nya 5serien är ju ett klockrent exempel. Ta 5ans nästan enda reglage, den plastiga rullmojen mellan stolarna som styr I-drive. Varför göra den i plast med metall-look när man som audi kan göra den i riktig metall!! Och tjoffet i dörrarna på Audi är nog snudd på oslagbart. Tystare, snabbare elhissar. Enligt tester bättre värme. Och sportstolarna! Skönare säten är svåra att hitta, iallafall för mig som inte är så snärt :) Bmws sportstolar är helt enkelt trängre, även om inte det har med kvalitetskänsla att göra. Sen A6ans design i kupén!! De har ju gått raka vägen mot det som Bmw nyss lämnat, en panel vinklad mot föraren, som är så in ihel..te snygg dessutom. Har alldrig i någon bil suttit så bra och trivts så bra med utsikten som i nya A6. Jämför man äldre modeller är matchen omvänd istället. Tycker t.ex att nya 5an tappat kvalitétskänsla jämfört med E39. Nåja, tillbaka till A4 T-röd. Efter att ha kört ur innerstan och ut på motorvägen kom besvikelsen!! :( Redan vid 130 är vindljudet av backspeglarna riktigt störande. Och fortare än 140 vill bilen egentligen inte köras. Ungefär där en E39 börjar finna sitt rätta jag och tigger om liite till. Hade en äldre A6 innan min E39 och även den blev oroligare vid högre farter. Några snabba filbyten eller snabba kurvor på landsvägen vill Audi helst slippa. Även om den inte direkt är dålig, den känns trygg helt enkelt. Men nöjesfaktorn ligger väll i nivå med Saab 9-5 ungefär, dvs något roligare än V70, (jag vet, många håller inte med mig där). Bmw är en svår konkurent för alla i det avseendet. Ska bli kul att se hur nya A3 sportback (kombin) blir! Även 1serie kommer ju så småningom som kombi och dessa blir då båda intressanta för mig. |
|
|
Micro: Klockren beskrivning! /A |
|
|
Jag tror att alla bilar krånglar, spelar ingen som helst roll vad man köper. Så då är det ju bara att köpa den bil man trivs i, om det nu är en Lada Samara eller en E39 M5 spelar ju ingen roll. Bara man själv är nöjd. Jag vet att jag är nöjd med BMW, jag har fastnat totalt. Det är bilar som passar just mig. Och det är ju enbart mig jag köper en bil åt. Så då är mitt val självklart. Men höja ett märke till skyarna och säga att det är bäst av alla och aldrig krånglar är ju bara dumt. Även om jag ofta skämtar om att BMW aldrig har några fel. Men det är ju bara drygningar. Man kör helt enkelt det man gillar, jag gillar t e x inte alls audi A4. Den passar mig bara inte, spelar ingen roll hur bra den är. MVH Morgan. Länk |
|
stefannorr |
Perran> Ja du var en rätt person som dök upp,inte för att jag har något emot Audi eller Volvo,men du brinner ju för att hitta fel o brister på BMW så bra du kom in i tråden. Om du läser rubriken o även tråden så handlar den om erfarenheter och jämförelser mellan typ BMW Audi och vissa pessimister som dyker upp då och då utan mycket kött på benen,enligt ägarnas egna problem,och jämför man dom inläggen jag läser om BMW och AUDI i deras egna forum så är de ganska stora likheter i fel o rep på en BMW och Audi . PS:Perran har läst om en del toppar som rykt på audi med.. känns som en ganska konstig tråd du startat>>> vad där de konstiga att de dyker upp fler modeller/bilmärken i tråden än AUDI med samma problem som Volvo/bmw med flera...oftast ligger de samma lev bakom massor av slitdelar och de lär man sig om man besöker olika bilforum och inte stirrar sig blåögt på ett. PS,,,hade ja besökt ett Volvo forum i denna storlek besökt /inlägg etc så hade de sett minst lika illa/bra ut. |
Helga |
Bara att tycka till här tycker jag. Det stefannorr ville ha fram var att alla märken har sina fel och att de dryftas på resp. sajt. Och har då BMW forumet ett stort antal inlägg plus att de oftast körs av motorgladar förare och en hel del med många mil så måste ju det vara en viss felfrekvens också. Jag tycket INTE att det går att jämföra bilar objektivt. Antingen så gillar man vissa eller inte. Eller så har man otur första gången man köper en BMW och sablar ner den å det grövsta. Jag som kört minst 150´mil med diverse märken har ALDRIG råkat ut för något större fel på någon bil utom JUST NU med min första E39. Hade det varit min första BMW så hade jag kanske sagt "jäkla skit". Men enär jag kört så många bekymmerslösa mil (och min hustru Helga också) med BMW, så vet jag att alla kan ha lite otur. Oberoende märke. Men visst när det händer så blir man inte glad!! Däremot så tror jag att är man lite "försiktig" de första 7 - 800 milen och inte misshandlar den så kommer den att vara en god kompis i många mil. Sonen hade en Audi A4 -95. Tidigare firmabil och välservad enl. boken med bara 9.000 mil på mätaren. Han körde i 3.000 mil med den och hade mer reperationskostnad på den än jag hade på min 535 -90 under de 33.000 mil jag själv körde. Tot gick den 43.000!! Så han säger: Aldrig mera Audi!! Håller med också om att E60 inte har någon snygg instrumentbräda. Visst farao är det snyggare när den är vinklad mot föraren som "gamla" BMW och nya Audi A6. BMW är ju en förares bil. Och den ligger som ett strykjärn i farter på 180-200. Jag tyckte också att Audi A6 var orolig vid farter kring 150. Däremot så var vår Merca C200 stadig i högre farter. Bra mycket bättre än A6. Och den hade dessutom vanliga 15 tummare med 195x65. Hälsn igen Helga Helga |
stefannorr |
>>Bara att tycka till här tycker jag. Det stefannorr ville ha fram var att alla märken har sina fel och att de dryftas på resp. sajt. *******************svar************************ Exakt det ja ville ha sagt i denna tråd, med öppenhet även mot andra märken givetvis,jämförde bara med mina erfarenheter av AUDI FORUM som oftast hyllas som ett felfrit märke/bil. |
stefannorr |
Känns som en ganska konstig tråd du startat. Handlar den om BMW & Audi, eller om BMW & Volvo? Eftersom du frågar efter folk som brukar försvara Volvo, men enligt första inlägget surrar du ju om Audi. Jaja.. Perran> bra med en perfeksionist här,du brukar ju blanda både kameler o mygg i dina egna inlägg. Huvudtemat var BMW vs AUDI o de står kvar,varför..jo därför att oftast läser man inlägg om rostfria audi ,problemfria audi m.m(dessutom har ja varit medlem ideras forum x antal månader) men tyvärr så är de inte bra?? besöka deras egna forum och inte stanna här som volvofantast med en egen eller flera dåliga efarenheter av BMW? med sig!?,kolla dok,mil,service m.m så ska du se att även du kan hitta en bra BMW. |
|
Alltså, ärligt. Vad gör Audi, Volvo och Merca folk på forumet egentligen? |
|
Helga |
En tendens jag har sett här är att åldern på den som skriver inläggen gör att det skiljer rätt så mycket i tänkade och tyckande. Att i "ungdomligt oförstånd", 16 - 24, med inköp av en skraltig bil (BMW) göra gällande att man är en Hasso är nog att ta i lite. Säger inte att alla gör så med det finns en del. Med ålderns (44) rätt, och många mil och bilar och ett stort intresse dessutom så bör man/vi veta vad vi pratar om. Vi har också varit "unga och hetlevrade" och trott att Amazon GT var höjden av bilteknik! Missförstå mej rätt. Kommer säker att få kritik av alla E30-34 ägare ded "unga år" Men det tar jag. Skulle ju inte vara klokt om vi med över 20 års innehav av bil/körkort inte hade erfarenher. Hälsn Helga Helga |
|
Zardur! De har BMW-komplex;-) |
|
stefannorr |
Helga> B L A därför ja villat ha ett renodlat bmw e 39 forum,så man kan läsa inlägg o slippa sålla om 528 från 80 talet m.m...inte för att ja har något emot de,men handlar mest om trim,extra hk,stiling m.m...nej ett egtet e 39 -96- och framåt hade inte varit dumt..oki ja är medveten om att de tar plats m.m...men en rubrikrad mer eller mindre.. |
stefannorr |
Perran> Fick inte med mig avslutningsraden till dig......... Men där skulle de stå att de ända ja sett i dina trådar är ju jämförelse framförallt Volvo BMW....så du borde ju va nöjd när du nu får nypa till me dina erfarenheter..ps. har du nånsin kört/åkt en BMW? |
|
sådana här VS. trådar är rätt barnsliga, men tänk så många de engagerar,ett visst underhållningsvärde har de! Så, släng er i väggen alla MB, AUDI och Volvo-ägare;-) /A |
|
stefannorr |
Ja du Sigdarve ditt svar var imponerande och lär få många svar :) synd du inte kunde hålla dig från denna barnsliga tråd som du hatar så mycket. |
|
Kunde inte låta bli, jag älskar dessa trådar!260 visningar på dryga 15 timmar svallrar om underhållningsvärdet! /A |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.