AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.160

Bygga bas i reservhjulsbaljan på E46 touring

Någon som har några erfarenheter av det? Det finns ju rätt gott om plats men pinnen som reservhjulet normalt sett sittter fast i är ju rätt mycket i vägen.
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Jag har byggt en sluten låda i min balja. Den är av MDF och täcker hela baljan upp till rambalkarna, så att ett utrymme stort som stuvfacket är kvar. Det blev ungefär 30 liter beroende på att jag gjorde väggarna i tolv(!) delar 19 mm MDF. Behöver man mer volym går det att gjuta också, men jag ville inte ha plastbåtsstanken i bilen. Reservhjulspinnen sitter kvar och håller lådan på plats. Har en tia i den, men en tolva får utan vidare plats. Slutsteget får plats på lådan med luft runtom. Originalgolvet i bagaget är kvar och inget syns utifrån.
Okej, Hur bra blir resultatet ljudmässigt? Och du har kanske inte var ritningen på lådan? :)
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Jag blev väldigt nöjd med ljudet efter lite justeringar. Jag hade en soundstream-tia sedan ett tidigare bygge och använde den i nybygget. Det visade sig att jag klarade mig med mycket mindre volym än de cirka 30 litrar som står till förfogande, så efter några träklossar och micklande med dämpull blev jag mycket nöjd. Nämnas skall att jag uppgraderat framsystemet också, vilket jag tyckte var nödvändigt. Ljudet är helt OK, nu hänger det bara på huvudenheten, men jag vill inte offra originallooken.

Tyvärr byggde jag lådan på fri hand, så någon ritning existerar inte. Vad jag gjorde var att med kartong rita upp en mall för baffeln och överförde den till MDF när jag var nöjd med passformen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.