AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.524

Bromsskivor, vibrationer m.m. En liten historia.

Visa användare
112
Fjattespatt
740IA -95 E38
Arkticsilver, TV/Nav
Tjena,

Köpte min E38 i Maj, i köpet ingick byte av bromsskivor + belägg runt om (i form av prisreducering). Även efter bytet av bromsarna fanns lite vibrationer kvar i runt 70-80 km/h. Eftersom fälgarna som följt med köpet var lite skeva så antog jag det berodde på detta. I Juli ledsnade jag på vibbarna och bytte fälgar. Nu upphörde vibrationerna vid normal körning men de fanns kvar vid inbromsning! Åkte till en verkstad och kollade upp läget. Bromsskivorna fram var skeva, ca 3 mån och 400 mil efter bytet! Nu fick jag dessa bytta på garantin och i samband med detta så bytte jag även styrleder + styrstag då det fanns lite begynnande glapp i dessa. Nu verkar det som om allt går fint. Jag kanske är lite hyperkänslig men jag tycker fortfarande att man kan känna antydan till vibbar när bilen decelererar från 80 till 70. Ska man bry sig om detta eller?

/ FS
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Du kanske har något bromsok som kärvar lite, så att bromsarna ligger på utan att det märks, men efter lite långkörning så kan skivorna bli överhettade och skeva.
Visa användare
112
Fjattespatt
740IA -95 E38
Arkticsilver, TV/Nav
Det tycker jag att de på BMW borde ha noterat vid det här laget eftersom de bytt bromsarna två gånger. Men jag kanske borde kolla upp det. Hur gör man för att kolla det?

/ FS
Visa användare
112
Fjattespatt
740IA -95 E38
Arkticsilver, TV/Nav
... och nu har de slagit sig igen. Ca 400 mil efter första garantibytet. Ska få bromsskivorna bytta hos BMW på garantin igen !!!

"Vad beror detta på?", frågade jag på verkstaden.
"Jag vet inte, olyckliga omständigheter kanske.", fick jag som svar.

Är det något allvarligt fel med BMW's bromsskivor? Håller de bara i 400 mil?

Hälsn,

/ FS
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur har du kört in skivorna och beläggen?

Om man kör för brutalt innan skivor och belägg är inkörda, slår de sig nästan garanterat!

Kärvande bromsok är en annan trolig orsak.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Hejsan!
Jag känner igen dina problem då jag hade motsvarande på en av mina bilar. Det var kärvande kolvar i bromsoken. Köpte nya kolvar och nya packningar och allt blev som nytt för en rimlig kostnad.
Visa användare
112
Fjattespatt
740IA -95 E38
Arkticsilver, TV/Nav
Bromsbeläggen blev bytta samtidigt som jag bytte skivor första gången.

Johan B: Ja, jag har kört försiktigt de första 50 milen efter byte.

Topgun007: Kärvande kolvar i bromsoken. Hur då menar du? Fortsatte de att bromsa när du släppt på bromsen eller?

Är inte kärvande bromsok något som man lätt kollar i samband med bromsbytet? Borde inte mekanikern i så fall ha påpekat detta vid nåt av tillfällena?

/ FS
Ras.mus
Min erfarenhet av sånt är att de inte kollar sånt så noga! Det kan kärva ibland och ibland inte. För att kolla bör man plocka bort gummibälgen runt kolven och kolla kolven.

Själv skulle jag vilja byta kolvar, minst en av mina har kärvat pga. rost men eftersom bmw inte säljer lösa kolvar utan endast hela ok á 2800:- så slipade jag rent kolven och monterade in det igen med nya packningar. Ska försöka hitta nya kolvar någon annan stans. någon som vet var man kan få tag i såna i fint skick eller rent av nya?
Visa användare
112
Fjattespatt
740IA -95 E38
Arkticsilver, TV/Nav
Topgun007: Var köpte du nya kolvar och packningar?
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Förmodligen är dina bussningar i casterstagen dåliga, då känns minsta skevhet i skivan i form av vibrationer i ratten som inte skulle ha kännts om bussningarna var ok.
Jag har själv tänkt att byta mina bussningar, kan man köpa dom lösa som till E32, eller måste man köpa en komplett bärarm? Eller är det samma bussning som till E32?

BMW CS #5139
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Hej!
Ja det är riktikt att BMW ej längre säljer lösa kolvar och det är synd. Det räcker inte att bara lyfta på bäljen utan man måste trycka ut kolvarna och då känner man i bromspedalen hur hårt de går. Jag köpte original packningssats på BMW. men det är ATE så det går att få tag i lite varstans men BMW tog inte så mycket för satserna (260 kr + moms för två satser) Kolvarna köpte jag via ad-center och de kostade 290 kr bak och 460 kr fram. Kvaliten var superb. Vill man ha ATE original så har MATAB dessa men betydligt dyrare och de hade inga hemma då jag behövde dem. Efter reperationen var bromssystemet som nytt och jag kommer att byta packningar och ev kolvar mycket oftare för det är det värt.

Ulf
Visa användare
112
Fjattespatt
740IA -95 E38
Arkticsilver, TV/Nav
J.L: Jag är ganska säker på att framvagnen är i toppskick. Gjorde en ordentlig genomgång i höstas hos en verkstad, så att det skulle vara dåliga bussningar eller annat glapp har jag svårt att tro.

Ni som har bytt/reparerat kolvar: Finns det någon bra hemsida med mekartips?

På BMW sa de att det här var problem som uppstått sedan man börjat med stora ventilerade skivor. Han verkade ganska övertygad om att det var slumpmässigt vilka det drabbade.

Låter som ett design-fel tycker jag.

Hälsn,

/ FS
Ras.mus
Byta kolvar är relativt lätt faktiskt. Man plockar loss oken, men låter slangen sitta kvar.

Sen petar man bort beläggen.

Sen lägger man t.ex. en smal träbit emellan och låter en kompis hålla i grejorna. Sen hoppar man i bilen och pumpar på pedalen tills kolven trillar ut. Dock får man vara försiktig med fingrarna så man inte kommer i kläm!!! Stora krafter som skapas... träbiten är till att förhindra att kolven slår i oket.

Sen får man försöka samla upp bromsvätskan som rinner ur. Sen är det bara att montera ny oring inuti loppet, montera bälgen i loppen och sen kasa i den nya kolven. Det är ganska trångt men det går. Detta sista föredrar jag att göra i bänk. bara att skruva loss slangen och ev. sensorkabel.

Man ska dock inte glömma att smörja in kolvar och packningar med rätt sorts fett! Monteringsfett som är till för bromsar så det inte förstör något!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.