AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
567

M3fjädrar på en 328a

Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Har precis bytt till mig en uppsättning M3fjädrar från en E36 3.2 96a... Kommer dessa passa rakt av på min E36 328a från 95?
Trodde allt var frid o fröjd tills jag läste att fjädrarna skiljer sig mellan 3 och 3,2litern o att man var tvungen o byta stödlager o tallrik o allt vad det var...

Som sagt, passar de på min 328a?
O är det knepigt att byta?

Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Verkligen ingen som har koll på om fjädrarna är likadana??? Vill ogärna märka att det är nån liten detalj som skiljer när jag plockat lös fjädern liksom...
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Bak passar dom direkt. Fram är det dessvärre lite besvärligare, M3 fjädern är smalare så den kommer inte att ligga rätt i tallriken som sitter på fjäderbenet, övre tallriken är också för stor. Sedan är fjäderbenslagringarna på 3,2:an 25mm högre så den kommer att sänka 25mm ytterligare om du inte byter dom också.

_______
//Niklas
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Ojdå, då kommer bilen bli dynglåg med andra ord. Man kan inte lösa det på nåt finurligt sett som att punkta dit nån metallbit i tallriken som dels gör att fjädern ligger rätt, och dels bygger på lite mellan fjädern o tallriken så bilen inte blir fullt lika låg?

Tveksam till om bilen ens kommer vara körbar i den här skitstaden med den framspoilern jag har och sänkning på det...
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
God kväll allesammans. Har tillbringat ett par timmar ikväll med o byta fjädrarna fram på min bil. Svaret jag fick här stämde inte riktigt dock. M3ans fjäder passade i tallriken däruppe, men inte därnere. Fick skära till mig ett eget sånt dämpgummi o sen svetsa dit lite vinkeljärn som höll fjädern i läge. Så långt allt väl. Nu till det lite tragiska, den blev inte en jävla millimeter sänkt!

Vad jag hört ska M3ans fjädrar sänka typ 25mm fram, sen ytterligare 25mm som "Koni" skrev pga lagningarna.
Men det blev inte ett smäck. Kört ett par km på riktigt kropiga skitvägar för fjädrarna verkligen ska lägga sig rätt, men bilen är precis lika hög som innan.

Nån som kan förklara detta för mig?
Fjädrarna var olika original, lite tunnare o annan lindning, så jag kan väl inte ha Mchassi original eller nåt sådant...
dw
119
dwedin
318i Touring -00
Kolla med BMW solna o be dem ta fram utrustningslistan för din bil så vet du sedan om du har M-schassi eller inte på din bil!
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Nåt telefonnummer dit?

Ringer man bara o ger dem regnumret eller så får man infon på posten?
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Jag vet bara att när jag satte på dom excentriska topplagringarna från M3 3,2 så blev min bil 25 mm högre. Så jag fick byta från 30mm sänkningsfjädrar till 60mm för att få ungefär samma höjd.

_______
//Niklas
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Oki, no harm done...

Men hur kommer det sig att bilfaan inte blev lägre? Och att jag dessutom upplever den mjukare nu än innan? Dessa fjädrarna var ju förvisso tunnare än mina gamla, men de skulle enligt förra ägaren vara progressiva så...
dw
119
dwedin
318i Touring -00
08-735 39 00 <--- BMW group solna vxl...

Jag ringde dit o bad att få prata med ngn som kunde hjälpa mig med att ta fram utrustningslista på min BMW, det enda det då behövde var reg nummer och sedan faxade de listan till mig.
Du kan säkert också bara be dem kolla just om du har M-Chassi eller inte...
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Ska slå dem en pling lite senare, var upptaget där nu...

En annan väldigt konstig grej var mina dämpare fram. Alla dämpare jag varit för kan man med lite styrka dra ut och pressa ihop utan större problem. De som satt på bmwn var dock helt lustiga. De var typ nästan helt ihoptryckta om man inte rörde dem eller så. Sen kunde man med våld dra ut dem, blev segare o segare hela tiden, som om det satt en fjäder inuti som man drog i. Sen när man släppte så åkte den blixtsnabbt tillbaka in igen. Var riktigt knepigt o få dit fjädern på dämparen sen efter jag bytt vill jag lova. En kompis fick stå o dra ut den med en rörtång medans jag fipplade på muttern.

Inte ska det väl vara såhär va?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.