|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som kan ge ett besked om hur lång mätsträcka en polis behöver vid efterföljande av personbil, för att kunna bevisa en genomsnittshastighet? Grejen är att jag ska besöka tingsrätten på måndag, för att ev dömas för fortkörning. I vintras innan Jul körde jag över ölandsbron och fick givetvis en polis i häcken. Bron var belamrad med vägarbeten, men det var lördagskväll och inga arbetare ute. Efter högbrodelen går polisen ifatt och enligt polisrapporten följer han mig i 150 m först på 70-sträckan. Där säger polismannen att jag hållt ca 100 km/h (mätarhastighet). Genom nästa vägbygge ca 250 m sträcka (hastighetsbegränsning 30) menar han att jag hållt ca 60 km/h. Efter vägbygget höll jag hastighetsbegränsningarna eftersom jag anade oråd och vid brofästet blinkade han av mig. Eftersom jag nekar till brott har nu åklagaren stämt mig inför tinget... polismannen informerade mig endast att han skulle skriva en rapport vilket han gjorde. Jag är dessutom osäker på om han var ensam eller inte i bilen (jag såg bara en polis) Men som rubriken lyder, hur lång sträcka måste man följa efter en bil för att få en genomsnittshastighet? Har bestämt för mig att det både är längre än 400 m och att det dessutom måste vara samma hastighet. Är det någon som kan svara på det? | |
|
Har du inte fått någon kopia på polisrapporten!? Vad är det som anges som mätmetod för din fortkörning? |
|
|
Länk Här kan du förresten läsa lite om vilka regler som gäller |
|
|
Jo jag har fått polisrapporten, polisen har mätt hastigheten mha av sin egen hastighetsmätare. I polisrapporten fanns ett protokoll bifogat där polisbilen hade mätts upp med laser och på så sätt kontrollerat hastighetsmätarens riktighet. Men om jag tolkar författningssamlingen korrekt så måste polisen ligga efter i 500 m. Sant? Isåfall kan man ju ta med ett ex av författningssamlingen och ge åklagaren på måndag... Och skratta när man går ut ur salen... |
|
|
För några år sedan provkörde jag en bekants Alfa Romeo och då drog jag på lite extra på en 70 väg i närheten av min bostad. När jag och min vän var framme ser jag att en bil (som jag noterade tidigare) stannar bakom oss, två äldre herrar kliver ur och den ena visar polisbricka och frågar mig hur fort jag körde på den sträckan. Jag säger 70, kanske 80 och han bara hånler och säger "du vet att du körde fortare än så", men du har tur då vi inte "HANN" och mäta hur fort du körde, var försiktig nästa gång. Sen gick de till sin bil och åkte iväg. Där hade jag tur! ------ Länk Länk |
|
|
emika: kan inte hitta anvisningen men jag tror (ganska säker) att: sträckan skall vara minst 500 meter och att avståndet mellan "fortköraren" och polisen skall vara konstant eller minskande. Normalt drar Tingsrätten av en hel del pga den osäkra mätmetoden. Eftersom det dessutom var på två olika hastighetsavsnitt borde Tingsrätten avvisa ärendet med anledning av på tok för kort mätsträcka... Lycka till! |
|
|
emika Hur gick det i rätten? |
|
|
dekawi: konstant eller ökande måste det ju vara? om avståndet minskar kör ju polisbilen fortare och får således fel mätresultat. nu har det ju redan varit rättegång, men hur bevisar polisen att hans avstånd har varit konstant eller ökande? Tror det är därför man kräver en mätsträcka på 4-500m annars är det för svårt att avgöra om man håller samma hastighet eller inte. /Christofer |
|
|
hittade ett liknande fall på trafikjuristens hemsida Länk |
|
| Domen faller 30 aug. Åklagaren påstod att mätsträckan inte har nåt med saken att göra, men det är ju hans jobb... | |
|
Mätsträckan skall vara minst 500 m och det måste vara samma hastighetsgräns under hela mätsträckan. Polisen kan t ex inte mäta 300 m över en 70-sträcka som sedan blir 200 m lång 50-sträcka för att få ihop 500 m. De kan inte ens räkna 50-sträckan som 70-sträcka i mätningen i det fallet! Däremot kan polisen anmäla dig för vårdslöshet i trafiken utan att mäta 500 m, men då krävs ganska stor hastighetsöverträdelse. (men om du har kört 100km/h förbi ett vägbygge som är skyltat i 30, kan polisen säkert få gehör för vårdslöshet i trafiken...) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag måste säga att av de uppgifter du gett här så låter fallet som ett skämt. "Ungefär 100 på 70-sträckan och ungefär 60 på 30-sträckan..." Fan, kom med konkreta uppgifter. Vad jag förstår behövs lite mer information för att någon ska fällas för fortkörning? |
|
|
hubbe 325: självklart! Konstant eller ökande. Tankelapsus, eller vad nu bortförklaringen kallas! Är övertygad om att emika slipper böter om "fallet" är rätt relaterat.. |
|
|
Senast jag råkade ut för fortkörning så sa dom att de drog ett snitt på 700m och då blev det 81km/h på 70väg. Vet att jag var uppe i över 90 iaf. Länk |
|
|
Fick domen idag... Tingsrätten menar att mätsträckan inte har någon betydelse för fallet, eftersom det inte var den genomsnittliga hastigheten som var intressant. Utan att jag har haft enligt polismannen minst 60 km/h och därför döms jag för 55 km/h. Tja för min del är saken utagerad. Givetvis är det tråkiga pengar och att bli av med körkortet kommer väl bli jobbigt. Men man har ju fått en lektion i hur rättvisan fungerar i vårt kära land. Även mot en ensam polisman har man inte speciellt mycket att säga till emot... egentligen ingenting! |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Skandal. Ge dig inte utan överklaga till hovrätten. Varför blir du av med kortet om du bara har 55 på 30? Det är bara 25 km för mkt. Blev det vårdslöshet i trafik eller? Nä! På dem igen. Komiskt! " Utan att jag har haft enligt polismannen minst 60 km/h och därför döms jag för 55 km/h. " Jahaa ! om de nu anser att du verkligen har kört för fort varför jämkar de då 5 km och inte 10 eller varför inte gå på polismannens 60 km ? Nä! Nu jä-ar blir jag sur. Ge dig inte. Jag har varit uppe ett antal ggr och hittills har jag ej förlorat. Oftast är det som så att tingsrätten ej har tillräcklig kunskap och då blir det så här patetiskt. Visst! Du har ju kört för fort men rättsäkerheten måste ändå komma i första hand annars kommer det att sluta illa med tiden. Mvh, Thomas E "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
|
Kävlingepågen: På 30 sträckor räcker det med 20 för fort för att mista lappen. Emika: Beklagar din förlust av lappen, detta landets rättsystem ger jag stundvis inte mycket för. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Jag har åkt fast för fortkörning där min hastighet mättes enligt den eftertföljande polismotorcykelns hastighet. Detta var vid mitten av 1980-talet, så praxisen kan givetvis ha förändrats, men då tillämpades principen att från det kalibrerade polisfordonets mätare skulle 15 km/h dras bort. För dig är ju skillnaden mellan 5 och 15 km/h att bli av med körkortet eller att få behålla det. Försök få en motivation till varför just 5 km/h anses vara en "lagom" nivå. Orsaken till att man har detta avdrag är att det är svårt att hålla exakt samma hastighet vid förföljande, så man måste ha en viss "rabatt". Som sagt, mit fall är nästan 20 år gammalt, men det skulle ju vara bra att få veta varför praxis i så fall har ändrats. |
|
|
Som jag berättade i början på tråden, så mätte man upp den aktuella polisbilen med laser och kontrollerade hastighetsmätaren på så sätt. Detta fick jag protokoll på tillsammans med polisrapporten. Därav det lilla avdraget. Vill minnas att vid 70 km/h slog hastighetsmätaren fel med endast några km/h och för att jämka lite till drog åklagaren bort 5 km/h från 60. Detta är väl en liten ljuspunkt eftersom 60 renderar 3 månaders körkortsindragning. Kävlingepågen: tror faktiskt att man blir av med kortet redan vid 46km/h på 30-vägar. Och nej det var inte vårdslöshet i trafik, men spelreglerna är solklara, kör man för fort får man ibland räkna med ordningsmaktens intresse för framfarten... Detta var min första fortkörningsbot på snart 11 år, sett ur den synvinkeln är det billigt... (utslaget på dom åren). |
|
| Om det enda domstolen dragit av för är felvisningen hos hastighetsmätaren har de gjort fel. Det borde även göras avdrag för att det är svårt att hålla konstant avstånd. Håller inte polisbilen konstant avstånd (verkligen konstant, inte ungefär konstant) så har vi en till osäkerhetskälla, som rätten inte verkar ha tagit i beaktande. | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
OK. Dock så säger inte lasermätningen ngt om vilken hastighet DU hade vid tillfället. Det är just det som är kärnpunkten i det hela. Om man ej kan visa bortom all rimlighet den exakta hastigheten vid tillfället så skall du frias. En ensam polisman med enbart sin analoga hastighetsmätare räcker inte. Dessutom så är det olyckligt att en polisman är såpass oskärpt vid ett vägbygge (läs: håller ej full uppsikt på vägen utan mer på sin egna hastighetsmätare) då det ställer högre krav på uppm,ärksmahet. Know what I mean ;) Buss på dem igen. Acceptera ej utfallet. Mvh, Thomas E "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.