|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| Oj såg att det fanns en tråd om detta=) | |
|
zandman: Grattis till bilköpet. Verkar som jag hade rätt angående M:et. Tyvärr vet jag inte vad som ingår i m-chassi på 98or. Fråga på reservdelar på BMW. Lycka till. Micke K. bmwcs nr.05085 Länk |
|
|
men tjo igen! har varit till ljusdal i helgen(svärföräldrarna) och fiskat lite, skönt. har även nu en fråga: när jag kom hem kolla jag färddatorn och bilen har tigit 0.79 liter milen, även fast man har legat på lite ibland. kan min bil gå så billigt, om så är fallet så är jag nöjd. (jämför med en BMW 530 -88 som jag hade en gång och den gick f*n inte så här billigt |
|
|
NÄÄÄ, måste vara nåt fel. Va´inte 7.09litr/mil då?? He,he,he,he :) |
|
|
zandman>>>Dem där maskinerna går förhållandevis billigt vid "normal" landsvägskörning...Inte svindyra i bensinkostnad i sta'n heller...Stämmer helt säkert. Mvh Janne. |
|
Måsen |
Tveksam till bränsleförbrukningen, men spelar det någon roll? Den är ju ändå värd några deciliter till, inte sant? 1,04 drar min blandad körning. Iof en touring. Specen säger 1,07 så jag kör nog försiktigt... /Mattias |
|
Måsen, jag körde min förra bil (en 528i 97:a) hem ifrån Königsbrunn på 0,73, Hamnade aldrig över 0,8 landsvägskörning, högre vikt och framförallt AUTOMAT gör att du får högre förbrukning sannolikt. Snittade själv trots mycket stadstrafik aldrig över 0,9. /Simon |
|
| Måsen, vill du instruera mig hur man kör en Touring i blandad körning på 1,04. Hur jag än försöker så hamnar jag inte under 1.3 och då är det ändå mestadels motorväg. Om jag tankar bilen, nollställer mätaren och kör ut på motorvägen direkt och håller 110 3-4 mil så ligger jag under litern men så fort jag är inne i stan så ökar den upp till 1.3-1.4 på bara två mils körning. Kör jag i stan med nollad mätare så är 1.5-1.7 ingen utopi. Tycker att hur jag än gör och hur lätt jag än är på foten från stillastående så är förbrukningmätaren alltid på max fram till 40-50 km/h och släpper jag då efter så att den inte accelerar hamnar jag under 1 liter enligt förbrukningsmätaren. Hur gör du? :-) | |
| Aha kanske har med vanos att göra också? | |
|
När det gäller bränsleförbrukning så spelar det naturligtvis stor roll var/hur du kör osv hur du hamnar i förbr..... Jag har kört t.ex under litern med landsvägskörning med min stenåldersmaskin med likaledes stenålders automat dvs 735:an(iofs ingen "racekörning" då,men inte långsamt heller). Tror säkert att en 528 E39 klarar av liknande bedrift på ca0.8l/mil vid landsvägskörning i hyffsat god fart...Jämför bl.a. med farsans 523i som kommer betydligt lägre i förbrukning än dessa 0,79l/mil.Visst,lite mindre motor men enl. dok. så drar dessa i princip lika.. Mvh Janne. |
|
Måsen |
Mycket bra på min ära. Det stämmer nog iaf då. Tyckte 0,79 lät lite "om man legat på" trots sedan och manuell. Har kört min på 0,82 som lägst på landsväg, och är nöjd med det. /Mattias |
| Jo, jag har 0.8 i 120km/h men i stadstrafik förstår jag inte hur man kommer ner runt litern. Hade en 528i Toruing innan, manuell alltså och den drack inte alls så mycket. Visst en automat drar mer än manuell men så stor skillnad kan väl inte vara rimligt. Nästan 40% mer förbrukning i stadstrafik. | |
Måsen |
Stout Jag vet faktiskt inte. Det kanske är synd att kalla det för stadskörning i Mönsterås med omnejd :-) Det blir inte så värst mång stopp i byn. Så en del av sanningen ligger nog där. Svärfar och jag bytte bil en vecka på semestern i år (jag behövde drag) Då passade jag på att nolla mätaren innan vi bytte, när vi bytte tillbaka så hade han lyckats köra bilen på lite styv 1,3, vilket är ett mindre rekord för den bilen. Jag kunde inte låta bli att fråga hur han tyckte bilen gick. -"jodå upp till 200 går det rätt snabbt" Åter till ämnet, jag kör nog rätt "lugnt" särskilt i tätorten. Plus att det kanske inte är riktig "blandad körning" det är lite svårt att definera exakt vad det är. |
|
Ser att det finns gott om E39-ägare att fråga om man behöver veta nåt, gött eftersom jag troligtvis är i köptagen om ca ett halvår. Starkaste kandidaten har länge varit 528 97-98, kanske med lite lägre miltal än den som startade den här tråden dock. Lyssnar man på zandman tycks det vara omöjligt att ångra ett sånt köp. 328 Ci 99-00 var också ett alternativ, men då åker priserna lätt upp över 200k. Dessutom är 2d inget alternativ då jag ska ha bilen långsiktigt. Erito du finns nära, var det inte så att du är E39-ägare eller? Ljuger din profil? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.