AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
868

Microfilter på M5 3,8?

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Har M5 3,8 microfilter som standard?

//Schnitzer

*Svenska M5 E34 Registret: Länk
*Svenska M5 E39 Registret
Jag antar det. det sitter bakom handsfacket. Finns med i mekartips hur man byter.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
På en E34 sitter microfiltret "urdjävligt till" i mittkonsolen bakom alla AC- och ventilationsgrejor och precis framför torpedplåten. Åtminstone på den M5 -95 jag hade. Utan instruktionen om hur man gör för att byta den tror jag alla går bet på att ens hitta filtret! Det gjorde i alla fall jag!

Och som vanligt med rätt kunskaper (här instruktion) går det förhållandevis lätt att både hitta filtret och byta det!

Per L
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Ok, då måste alla 3,8 ha detta microfiltret.

//Schnitzer

Smiley©
Tjena!

Jag har en M5 3.8 -92 och jag har microfilter i min, och det är en dekal klistrad till vänster i handskfacket (om man öppnar det) som talar om att bilen är utrustad med microfilter, borde finnas på alla bilar som är utrustade med det tycker jag.
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Smiley - Precis lika på min, verkar som sagt jobbigt att byta...

///
Nicke

Nytt rekord med M5an, 2,86 l / mil =)
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag har en dekal, men där står det att jag har airbag. Jag monterade ner precis som det var beskrivet här på mek-tips på Autopower och det satt ett microfilter där. Jag tyckte inte att det tog så lång tid och det var inte svårt heller. Det ända som tog tid var att jag fick fråga en massa grannar efter torxmejsel T15, som de inte heller hade. Blev till att åka in till stan och köpa en, så där tappade man en hel del tid, men annars gick det fort tycker jag. Detta var faktiskt första gången som jag bytte microfiltret på någon bil som jag har ägt, men jag kan säga att det är rätt så trångt på vissa ställen. Nu kommer det jättemycket luft utan att man ens behöver vrida på reglaget, samt att det blev riktigt kallt när jag kopplade på klimaautomatiken. Kan varmt rekommendera att byta microfiltret om det kommer dåligt med luft.

//Schnitzer

Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Kanske man ska testa det, tycker de kommer bra med luft i mittenutblåsen men på sidorna är de ganska dåligt.

///
Nicke

Nytt rekord med M5an, 2,86 l / mil =)
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Det skadar inte att byta microfiltret i alla fall. Det kostar 295 kr på BMW.

//Schnitzer

finns det microfilter på M5 89:or eller är det bara 3,8 som fick microfilter??

M.V.H

Mauricio
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag vet inte om du har microfilter i din. Om du har det som extrautrustat kanske, men gör så att du öppnar handskfacket och kollar om du har dekalen där det står om du har microfilter. Har du den dekalen så kan du nästan vara säker på att du har det. Du måste också ha klima eller klimaautomatik.

//Schnitzer

På en M5 -89 finns det inget mikrofilter. Har själv en
-90 utan filter (men med stora AC'n). Jag tror att
filtret kom någon gång under 1991.

Cobra_Janne
DI
176
DIAMOND
BMW X3 (G01, F97) 30e -21
M5 -91 finns det microfilter, bytte det i sommras med hjälp av instruktionerna från merkar tips.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
DIAMOND: Blev det någon skillnad?

//Schnitzer

DI
176
DIAMOND
BMW X3 (G01, F97) 30e -21
Schnitzer:
Det blev en mycket stor skillnad och det är inte så konstigt på tanke på hur mycket skit det var i filtret och där filtret sitter.

Kunde i bland få imma på insidan av rutan men den är nu helt borta + att det blev bättre "tryck" i fläkten/ac

Kan varmt rekommendera.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag har också blivit av med imman faktiskt och bättre tryck i fläkten.

//Schnitzer

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.