AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.743

Fastrostade luftningsnipplar

in
438
inkognito
E34 535-92
Nån som har nåt bra knep att få lös luftningsnipplarna på bromsoken. Vill inte gärna dra av dem så man åker på o köpa nya ok typ. Måste lufta mina bromsar.

Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid
plats till en stor kall öl...
/Stefan F
an
643
anlima
735iA -87
Värme, gasol eller svets.
Kan även ,om du har tur ,gå med varmluftpistol.
/Mats
Skulle du dra av dom ändå,så behöver man inte köpa nya ok för det:

Detta har funkat för mej:
ta en "pinna-svets" & helt enkelt svetsa på den avbrutna skruven,du svetsar alltså en lite hög,sedan tar du polygrip-tång eller liknande & skruvar ut skruven!

Bromsoken är ju gjutna & svetsen ska inte fastna där,utan på skruven & att det samtidigt värms upp!
Precis som Mats skrev värme eller gasol samt massor av rostlösnings olja brukar alltid funger för mej iaf , och efter det så är det bara att motera nya nipplar.

Billy B-10
Länk
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Och för att slippa sådana bekymmer i framtiden kan man kan man använda den vanliga kopparpastan på dessa gängor också.

Om man dessutom dinitrolar dom med rostskyddsmedel på utsidan när dom är ditskruvade (för att hindra dom från att rosta på utsidan) och varje år släpper dom nåt kvarts varv och skruvar dit igen behöver man inte riskera att dom rostar fast i framtiden!

Sedan skall man ju byta bromsvätskan vartannat eller vart tredje år och då får ju skruvarna samma grundliga behandling igen!

Per L
in
438
inkognito
E34 535-92
ja då blir det gasolflaskan och rostlösningen dårå. värmepistolen fungerade inte, om man nu inte ska vänta en dag. på dem jag får lös har jag lagt kopparpasta på gängorna.

Tack för hjälpen.

Per L har haft samma funderingar som du, att man skulle gå igenom alla nipplar me lite tidintervall o bara just lossa o sen dra fast igen. Så slipper man ju probsen.

/Stefan F
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
inkognito:

Jag har gjort som jag beskriver här ovan på min 3.0S (och alla andra bilar jag har/har haft också förresten) sedan jag köpte den för 25 år sedan (har kört 50.000 mil under dessa år) och jag har aldrig haft problem med att dom rostat fast.

Det enda problemet jag haft är att nipplarna rostat utifrån och med tiden går ringnyckeln runt på sexkanten. I och för sig kan man ofta fila ner sexkanten till nästa mindre dimension och använda en mindre nyckel i fortsättningen.

Det bästa är nog i alla fall att pensla/spruta litet dinitrol Länk (eller liknande) på skruven. gärna också där gängorna går in i bromsoket för att förhindra att fukt tränger ner i gängan.
Bäst tycker jag det litet tjockare vaxbaserade rostskyddsmedlet är (typ Dinitrol 470). Det tunnaste (typ Dinitrol ML som är som vatten) har för kortvarig skyddsverkan i den utsatta miljön som ett bromsok sitter i.

Per L

Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Hej!
Ett ytterliggare tips av den allmänna karaktären. Använd alltid sexkantsnyckel. Tolvkant funkar ju inget vidare på små dimensioner som de flesta vet.
in
438
inkognito
E34 535-92
ne har märkt att 12 kanten slirar runt lätt på små bultar

/Stefan F
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.