|
|
|
|---|---|
|
Har en "lättare" defekt 530 8:a och inser att renovering kanske blir lika dyr om inte dyrare än ett motorbyte. Man blir då genast sugen att stoppa i storebror och funderar om det är någon som har erfarenheter kring detta. -Är det i princip motor och styrenhet som behöver bytas? -Vad gäller för växellådan ( automat ) klarar den sig eller krävs en annan för 4.0 motorn? Tacksam för svar | |
rsarits |
Det som skiljer motorerna rent mekaniskt är borrning och slaglängd. Vad gäller spridare och annat till insprutningen så borde de vara av samma typ, det skiljer inte nämnvärt i bränsleförbrukning mellan 3.0 och 4.0. Växellådan måste förmodligen bytas, det sitter 5HP18 på 525, 525D och 530 medan 540:n har 5HP40, jag tror inte att HP18 lådan klarar vridet från 4.0 motorn. Om du byter lådan så måste främre delen av avgassystemen bytas, HP40 lådan är större. |
|
Hej igen. Enligt egen efterforskning så stämmer det du säger dvs att det är en annan låda för 4.0:an, samma verkar även sitta på V12:an. I övrigt skall motorernas instrument och givare vara lika. Det enda som behöver göras är en omprogramering av styrningen till motorn. Det skall BMW kunna göra enligt uppgift. Skall även nämnas att det på nyare modeller finns ett system för avgasrening som ställer till det lite. Då får man vända sig till någon "chips" tilllverkare för programering. Har bestämt mig för att testa 4.0:an med 3.0:ans orginallåda. Den håller nog om man inte "lakritsar" vid varje rödljus. För dom som har manuell låda skall det inte vara några problem alls, bara mycket, mycket trevligare att åka bil.... Fortsättning följer / Knallkorken |
|
| Följer spänt fortsättningen. Kan bli intressant det här. | |
|
==> Knallkorken Jag skulle bli otroligt glad ifall du skulle kunna skicka en beskrivning till mig om hur du gick tillväga med motorbytet när du är klar. Det är så att jag har funderat på samma som du men vet inte hur jag ska göra. Jag har en 530aT -93 med automat som du. Mvh Mattis. |
|
|
Vi skall se vad vi kan göra Mattis. Måste bara få nya "moroten" på plats först. |
|
|
Om det är till någon hjälp. Det är samma trimchip till 530 och 540 enligt BSR när jag köpte chip av dom för några år sedan. /ninja |
|
|
Ok, kan vara bra att veta. Tackar! |
|
|
Tja grabbar! Jag har åxå en 530 med v8:an men jag har manuell låda, är det nån som vet om den skulle hålla för 4 liter rovan? Mvh/Andres |
|
|
Jag har pratat med en kille som gjort exakt den operationen dvs bytt 3:an mot 4:an och behållit 3:ans manuella låda. Enligt honom är det inga problem. Vi var dock eniga vid samtalet att allt går att knäcka om man bara vill det. Det bör rimligtvis finnas marginaler så att det klarar sig. Man behöver ju som sagt inte burna i varje korsning.... /knallkorken |
|
|
Ok. Hur är det med lamellen och tryckplattan är det nånting man måste förändra eller pallar det som sitter där idag av vridet. Har för övrigt bytt koppling för inte så länge sen. Mvh/Andres |
|
|
Vet inte i detalj hur det är med kopplingen. Förmodligen samma där att allt går att använda och passar men att det egentligen skall vara andra grejor till 4.0:an. Enklast är nog att kolla med BMW. / Knallkorken |
|
|
dmi har samma borsnummer i 530 94 som 540 94 fick tag i en sådan när jag trodde det var fel på min och den kom i från en 540 Oo=[][]=oO Länk |
|
|
Hej. Har samma problem som andra här i diskussionen. Har en 530I. Kamkjedjan gick i ca 140km/h. Känns som det är ganska kört att ens försöka laga den. Har oxå lite funderingar på att stoppa i en 4.0 liters V8 istället. Enligt vad jag har fått höra när jag snackat med folk så ska det inte vara några problem att sätta i 4.0:an. Allt ska va samma. Var även inne och kollade på bränslestyrningar på bildelsbasen. Det är precis samma modell både till 530 & 540. Bör tillägga att jag har en manuell låda. Men dom flesta 540 motorer är ju automat på. Men om jag fattat dte hela rätt så sätter jag bara på mitt svänghjul från min 3.0 liters på 4.0 liters motorn. Någon som vet om det stämmer??? /adam |
|
|
Japp det stämmer. Svänghjulet måste flyttas över om det skall passa mot 3.0:ans växellåda. Min motor står nu på plats i bilen. Killen som hjälper mig att skruva har gjort slut på svordomar men annars så flyter det på. Många fler timmar än beräknat är dock nerlagt och än är det inte klart... det är ganska trångt.... Fortsättning följer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.