|
|
|
|---|---|
Reven |
Min Ac vill inte starta när jag trycker på knappen till den. vad kan jag kolla upp? kan det vara någon säkring eller något relä som har gett upp? "Den Spanska reven rev en annan rev" |
|
Jag hade samma problem. I mitt fall var det hål i kondensorn så att kylmediet läckt ut i atmosfären. Symptomen är följande: När man trycker på AC-knappen så kopplar magnetkopplingen in kompressorn och den börjar snurra. Efter ngn minut så släpper kopplingen och kompressorn stannar. (det finns ngn givare som känner att trycket är för lågt och stoppar kompressorn så att den inte skall bli förstörd) Om kompressorn aldrig försöker gå igång, så har du kanske något billigare elektriskt fel. /FB |
|
Reven |
var sitter kondensorn? jag tror inte ens min kompressor startar så det kanske är något elektriskt? knappen lyser inte när man trycker på den. ska kolla upp kondensorn så fort jag vet vad det är =) brukar det vara kondensorn som är trasig om ac´n har läckt? eller var brukar läckaget vara någonstans? jag tror min har läckt men jag kan ju inte kolla det efterssom den inte startar =/ Tackar för svar! "Den Spanska reven rev en annan rev" |
|
Kondensorn sitter i fronten, framför den vanliga kylaren. Enligt AC firman som fixade min AC så är det kondensorn som är den svagaste länken. Den är oftast av aluminium och saltet orsakar korrosion. En del AC-firmor erbjuder gratis läck-test. (sen tar dom förståss 6-7000 om man vill att dom skall byta kondensor) /FB |
|
|
som tidigare skriver så är det nog kondensorn som har gått samt att systemet är tomt. det var felet på min. det hände inget på min heller. lagade det för ca 2 mån sen gick på 6500kr. kondensor + torkfilter byttes. men nu rullar det på igen. ac e ju underbart i denna värme som råder just nu! //norda |
|
|
Det allra vanligaste är att det råder brist på köldmedium då det läcker ut vid axel, remskiva på kompressorn och denne inte startar på grund av lågtrycksgivarn. Allt som heter ac är väldigt dyrt att lämna in, tex en fyllning då det är lag på läcksökning ev. provtryckning innan man får fylla. Så har jag sett dom som tar 3500:- och är det lite tryck i systemet så fyller dom bara på tar typ 7min och ändå debiterar svindyrt.. |
|
| Jag kan fixa gratis påfyllning reven, kontakta mig.. ;) | |
kurremurre |
JAG HAR FYLLT NYTT KÖLDMEDEL O DEN ÄR TÄT ,,MEN KOMPESSORN SLÅR INTE TILL I ALLA FALL.... ROGER |
|
Har ett liknande problem.. den går igång när bilen är kall verkar det som men blir knepig efter en stund.. den är precis påfylld.. Jag passa på att kolla om den fick nån ström när knappen lös men den ändå inte snurra och det fick den.. kan det vara nått med magnetkopplingen att den kärvar? det sitter nån givare på den sidan där batteriet sitter på vissa bilar (inte min) vars kablar är avklipta av någon.. vad kan det vara för givare? |
|
cane |
kondensorn i BMW är trabant kvalitet... fick byta min efter 4 års sommar mil + 1 år året runt mil, ganska dåligt tycker jag. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.