AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
861

Magnetkoppling boschkompressor

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Hej

nån som vet var jag kan få tag på magnetkoppling till en bosch kompressor som ska sitta på en 535 -89? Har sökt nytt på firmor, och begagnat på skroten, hittat en men de ska ha så otroligt mycket för den.

Igenligen behöver jag bara tryckplatten eftersom "mekanikern" som sålde kompressorn till mig av nån anledning skruvat bort den?!

Har inte kollat direkt med bosch iofs. ingen som har en trasig bosch kompressor liggandes :)

//Mvh Simon
Du letar efter samma sak som jag, då...
Min magnetspole har brunnit, och eftersom att bara magnetinkopplingen kostar 2.500:- på BMW så har jag beslutat att bulta fast lamellen med remskivan och låta den snurra tills jag inte vill att den ska snurra längre (hänger av remmen).

Det som är mest spännande är att se om AC:n fungerar när kompressorn väl snurrar... =/
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Det kanske inte är en så bra idé, då har inte tryckvakterna nån funktion, förutom till fläkten då. Alltså funkar inte säkerhetsvakten, och vid för höga tryck så kan det smälla hål någonstans. Men du får kyla iaf, om resten funkar :) har du kilrem eller poly-v rem?

Men jag kan inte fatta att det ska vara så dyrt, jag kan t.ex köpa en ny kompressor för under 3500:-, inte är kopplingen då värd 2500?! Men bmw är bmw.

Jag lyckades hitta en magnetkoppling på skroten som passar till en bosch kompressor, om den passar på min vet jag inte förrän jag får den, och det var den enda jag lyckades hitta på bildelsbasen.se. Men du borde också söka, magnetkopplingar från seiko seiki kompressorer kan också passa?! Men man bör ju inte chansa förrän man vet.

Vet du möjligtvis vilka relän under huven som är till magnetkopplingen respektive kondensorfläkten? har byggt Acc, och får ingen ström till vakterna/magnetkopplingen/fläkten.

//Mvh Simon

Jasså, så skrotarna säljer magnetinkopplingen separat för rätt peng?

Jo, här har du hur reläna sitter: Länk
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jepp tydligen så gör de det, jag får hoppas att jag inte beställt nå skit nu. Jag har inte kollat upp hur det ligger till, men jag misstänker att för att byta hela kopplingen så måste man tömma systemet.

Tack för det, men det kan väl inte stämma? Inte till min 535 -89a? Hittade en artikel på "gör det själv" sidan med reläplacering till en 735i, och det verkade vara rätt, då satt ac reläna under den lilla reläboxen på vänster framskärm sett från förarplatsen.

//Mvh Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.