|
|
|
|---|---|
|
Hallå en liten fråga det började ryka från min ac helt plötsligt. Kan det vara så att kompressorn stack är det vanligt på 328or? eller brukar det bara vara en packning eller liknande. kan man kolla det själv på ngt enkelt sätt? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Går din kondesorfläkt ????. Ryker det så är det förmodligen säkerhetsventilen på kompressorn som öppnar pga för högt tryck, funkar systemet när det svalnat av ?? . När kondesorfläkten inte fungerar så finns inget som sänker systemtrycket, när det jobbar förfullt om man kör sakta eller i köer, vid landsväg så kyler farten så då går det att köra AC men inte stillastående eller i statskörning. ///MVH Hasso Länk |
| nej den funkaR inte sval heller | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Då har förmodligen gasen läckt ut genom säkerhetsventilen och du har inget tryck kvar så lågtrycksvakten förhindrar start. Det kan givetvis vara nått annat som gett upp, kondensorn tex, om det blivit för högt tryck i systemet och den är lite anfrätt av vägsalt så går den ofta sönder före innan säkerhetsventilen blåser, och då töms hela systemet, systemtrycket kan vara upp till 35bar (öppningstryck för säkerhetsventilen normalt) och de vill det till att grejerna är fräscha för att det ska hålla. En icke fungerande kondensorfläkt är oftast boven i dramat. ///MVH Hasso Länk |
| Tack hasso skall kolla upp det där imorgon, men nu vet jag lite mer i allfall | |
|
Tjena Hasso... Du verkade juh kunnig på ämnet AC jag vet inte men jag skrev en ny tråd... som sagt jag har kollat nu och jag har gas, och kompressorn slår på som den ska,,, va kan det vara som strular tror du ? Har ingen lust att lämna in på felsökning... |
|
Tyvärr så även om kompressorn slår till så behöver det inte betyda att systemet mår bra och fungerar som det ska, har du ingen kyla alls eller dålig ?? så är det nått fel Är det dåligt med gas, olja om det läckt ut så kan kompressorn överhettas. Du bör lämna in bilen för koll, annars kan det kosta väldigt dyra pengar i slutändan. Jag gissar fortfarande på att din fläkt inte fungerar så trycket blåst ut en del av gasen.Men det är som sagt en gissning på din beskriving. ///MVH Hasso Länk |
| Ok tack tack ,, jag har bokat tid för felsökning, återkommer o berättar vad felet var sen | |
Bäst att tillägga att du även kan ha en felaktig expansionventil, men det är inget du själv kan göra nått åt. ///MVH Hasso Länk |
|
Tjena grabbar. Om det ryker ur utblåsen i kupen beror det nog på hög luftfuktighet och det har vi haft en dryg vecka nu i landet. Om det ryker i motorrummet beror det nog på att säkerhetsventilen löst ut eller att det gått sönder nåt och köldmediet läcker ut, som sagt det är höga tryck. men då startar inte kompressorn. Att kompressorn går ser man på att magnetplattan snurrar med remskivan.. |
|
|
Tjena grabbar har haft min bil på felsökning nu. O det var tydligen lite klent med gas, gasen har väl pyst ut någonstans men inte kunde bilmeckan hitta vart. Han dunka i mer gas med någon spårgas. Hursomhelst när han vi höll på att leta så fann vi att det var klippta och tejpade kablar (káblarna som går till kondensorfläkten bla) och en kontakt som inte såg riktigt orginal ut. Det finns el i kablarna men kondensorfläkten går inte ändå.. Nu e man juh nervös som en dåre för va fan klipper och grejar man med kablar där för ? Eftersom kondensorfläkten inte går så har väl säkerhetsventilen öppnats och släppt ut gas (eller vad säger du hasso) men som sagt varför e det meckat med kablarna där för? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.