|
|
|
|---|---|
|
Jag har märkt att tyngre hjul=mindre acceleration stämmer definitivt. Började titta på andra fälgar och ser att det kan skilja så mycket som 50% i vikt mellan olika fälgar i samma storlek. Min fråga är följande: enligt exemplet att att ett kilo sparad vikt på svänghjulet motsvarar 20kg på kaross viktbesparingar: Finns det likandne jämförelse om sparad vikt på hjulen mot besparingar på kaross vikt? | |
Deliq |
>Z3c Jag kan inte svara exakt på din fråga, men det är nog ett ganska rimligt antagande. För att jämföra med cykling (racercykel), så vet jag av egen erfarenhet att 200gram lättare hjul ger en tydligt märkbar snabbare acceleration, just pga mindre "svänghjulsmassa" M V H // Dennis L. "Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket" |
| Att ett kilo sparad vikt på hjulet skulle betyda lika mycket som 20 kg vikt sparad på karossen, för accelerationen, kan inte stämma. Lite mer betyder det att spara vikt på hjulen än på karossen, när det gäller accelerationen, men inte mycket. | |
|
Ett snabbt överslag ger t.ex att ett däck har knappt två meters omkrets. Dvs vid 200 km/h snurrar det ca 1000 rpm Om du accar från 0 -> 200 km/h ska däcket alltså öka från 0 - 1000 rpm EN gång. Svänghjulter ska ju gå kanske 3000 -> 6000 rpm 4 ggr genom växlarna. Det ger att svänghjulets vikt propotionellt inverkar mycket mer än däck/fälgar |
|
|
Nockenwelle: observera att det examplet jag angav gällde svänghjulet (flywheel) och jag var ute efter likande gämförelse för hjul (fälgar+däck) JanF: det verkar logiskt. stämmer den proportionen för svänhjulet jag uppgav på 1kg=20kg? jag haer bara hört detta från en bekant, vet inte vad han baserade det på. Men många såna saker stämmer oftast? |
|
| När det gäller hjulet så har man ju alltid en och samma utväxling i förhållande till bilens hastighet. Svänghjulet i motorn blir ju annorlunda, eftersom utväxlingen i slutväxel och låda inverkar. Av detta skäl så inverkar motorns svängmassa mer om accelerationen sker på ettans växel än på högre växlar. I själva verket är det nog lättare att ange ett sådant förhållande mellan hjul och bil än mellan svänghjul och bil. Å andra sidan är ju fälgens massfördelning svår att veta. Kilon i navet spelar en mindre roll än kilon i fälgens periferi. | |
|
Med utgångspunkt i Nockenwelles tankar: Jag satte in lite siffror i de formler jag hittade i formelsamlingen från skolan. Med approximationen att hjulet är en jämn skiva kom jag fram till att 1 kg i hjulet motsvara 2 kg på karossen. Man får accelerera kilot i hjulet både som rotation och som linjär hastighet. Eftersom hjulet inte är en jämn skiva utan har mera vikt vid periferin skulle det vara större inverkan av hjulets vikt, låt oss säga cirka 3 till 1. V.S.B. Vixit, dum vixit, laetus |
|
| Man kan inte säga att 1kg minskad vikt på hjulen motsvarar någon generell viktminskning på karossen. Däremot kan man, om man vet rotationströghetsmomentet på två olika hjul, räkna om hur mycket karossvikt detta medför. Allt handlar om energibetraktelser. | |
|
Förlåt jag tänkte fel! Jag räknade på 4 hjul. Dubbla inverkan gäller om all massa sitter i periferin. Med en jämn skiva skulle det bli 1,25 mot 1. Med en troligare viktfördelning på hjulet blir det i så fall cirka 1,5 mot 1. Det viktiga med låg vikt på hjulet är väl att ge bättre väghållning! Det är inte orimligt att siffran 20 till 1 gäller för svänghjulet vilket inte motsägs av Jan F:s inlägg. Vixit, dum vixit, laetus |
|
| inte för att jag fattade mycket, men det här visar ju bara att, smarta människor köper BMW... | |
|
Jag gjorde ju rätt mycket förenklingar i det jag skrev. T.ex så är ju rörelseenergin proportionell mot hastigheten i kvadrat. Vilket ger större utslag på de delar som rör sig snabbt. Sen kan det ligga något i det med 20ggr på svänhjulet för det hänger så intimt ihop med motorns prestada, vilket inte hjulen gör. Ett tungt svänghjul ger en lung och jämn gång. Ett lätt svänhjul ger en ojämn och nervös gång, men vinsten är att motorn snabbare kan ändra varvtal, det är framförallt viktigt vid växlingen som normalt är en "förlorad tid" då motorn inte kan driva. Lyssa på en F1 motor som ska växla på några hundradelar av en sekund, där måste motorn ändra varvtal lika snabbt, svänghjulet måste då vara otroligt lätt. |
|
|
Länk intressant länk som ger en del svar. /Anders C |
|
|
Hej Anders C! Det var en intressant länk! Jag försökte hitta tröghetsmoment för bilhjul på google, men misslyckades! Det gjorde inte Du! Jag kan konstatera att min approximation på 1,5 till 1 enligt länken är mellan 1,6 och 1,7 på dessa däck. Vixit, dum vixit, laetus |
|
|
Lägg sedan till att ett bredare däck har mycket mera luftmostånd vilket märks rejält i högre fart, så blir ju skillnaden ganska stor mellan olika däck och fälgar. Som med den mesta bilstylingen så är resultatet att bilen ser ut att går fortare men går mycket långsammare i verkligheten |
|
| JanF: Men det finns ju stora fälgar som inte väger stort mer enn mindre bmw fälgar. | |
|
Helt riktigt. Men stora breda fälgar som dessutom är lätta brukar kosta multum. Utanför min budget i alla fall. Och luftmotståndet ökar ju alltid med bredden. PS. Jag kör själv runt med 10 tum breda fälgar DS |
|
|
mycket tack till er alla. JanF och BarablåBMW: mycket lärorika inlägg. Anders C: kanon länk Så nu äntligen faller polleten på plats för mig. Jag tror att mina mycket snygga dock tunga Momo fälgar i 18X9" fram och 18x10"17"bak betyder en hel del "straffvikt" när man gämför mot lätta orginalfälgar i 17x8" fram och 17x9" .... :-) det handlar nog om mer än 32kg i baksättet som i exskemplet i artikeln... |
|
|
Ofjärdrad contra fjädrad vikt är väl inte riktigt propertionellt i termer av väghållning. Har en god vän som kör i grupp N. Han pratade med mig om ofjädrad vikt och påstod att det inverkar oerhört mycket på bilens väghållning, dock var han inte så konkret i sina påståenden. Någon som vet? /// Viktor Mer mos till folket |
|
|
Låg ofjädrad vikt gör väldigt mycket för väghållningen, eftersom det ökar följsamheten i hjulens rörelse mot vägbanans ojämnheter. Jag har hört lite olika beräkningar på vad ett kilos viktbesparing i ofjädrad vikt skulle motsvara i fjädrad vikt, men den vanligaste är att ett kilos minskning i ofjädrad vikt motsvarar ca 10 kg viktminskning i fjädrad vikt! Kan du t ex ta bort tre kilo per hjul genom lättare fälgar/bromsar, skulle det alltså motsvara att du lättade t ex karossen med 120kg! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Som jag skrev härovan 2004-08-11 22:52 är den största vinsten med låg vikt på hjulen att väghållningen blir bättre. Det är inte så lätt att visa med matematiska formler, för de är ganska krångliga. Det gäller att hjulen så mycket som möjligt har en konstant kraft mot underlaget och det är lättare att uppnå desto lägre den ofjädrade vikten är. Lancia gjorde bilar på 50-talet där man flyttade in bromsarna till differentialen för att minimera ofjädrade vikten. Deras konstruktörer var verkliga entusiaster! Kanske det finns någon på forumet som jobbar med fordonskonstruktion som kan ge en bättre förklaring! Vixit, dum vixit, laetus |
|
|
Även AlfaRomeo 75(?) hade den lösningen med inflyttade bromsskivor. Polaren hade en och var lite stolt över den lösningen, tills han skulle renovera bromsarna och fick flytta in under bilen:-) Jag jobbar visserligen med fordonskonstruktion, dock av det tyngre slaget(bussar), dock ej med hjulupphängning och tänker därför inte ge mig ut på hal is i detta ämne:-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.