AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.537

Ryker och luktar bränt efter motortvätt

sp
74
spinkoo
318i-87
Startade bilen efter att ha motortvättat den lite. Lämnade den på tomgång en stund och när jag kom ut och gick nära bilen såg jag lite rök. Inte mycket. Luktade man nära luktade det bränt. Använde "motor-wash" medel och vanligt vatten, med elsystemet övertäckt! Den slirade till lite vid uppstarten men jag tänkte inte mer på det. Kan det var motortvättmedlet som ligger kvar och ryker eller vad kan ha hänt?

Uppskattar snabba svar, det här var inget roligt =(
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om du bytte olja samtidigt så borde det vara just olja, annars är det säkert bara lite tvättmedelsrester...

Mvh
sp
74
spinkoo
318i-87
Bytte inte olja!

Är det farligt för "tvättmedelsresterna" att ligga kvar där, eller borde jag försöka spola bort det? Så dom inte överhettar hela motorn eller nåt *noja*

Tack för svaret!!!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Du skulle ju kunna hissa upp den eller försöka lokalisera vartifrån röken kommer, om det är i närheten av avgasgrenröret så är det lugnt.

Resterna är helt ofarliga, luktar det mycket?

Efter motortvätt är det oftast bra att blåsa bort vatten från tändstift o tänddetaljer.

Mvh
sp
74
spinkoo
318i-87
Tjena!

Röken kom från det stora metalstycket i motorn, vet inte vad det heter. Men där man häller i oljan! Kom från ytan såg det ut som!

Jag körde en sväng, mycket försiktigt och kände efter. Det slutade lukta efter ett tag, och röken försvann. Det var nog bara avfettningsrester *puh*

Tack så mycket för svaren!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.