AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.749

Hur länge kan man åka med kokande motor innan toppen går?

Visa användare
328
bmw-robban
525i Touring -92
528i -82
Ja precis hur länge kan man göra det?! Råkade köra en bit och vet inte om det klarade sig!

_ _ _ _ _ _
E30 2,3L med lamelldiff!!!!
Helga
Vad jag hört så kan den klara 10 km. En bekant körde (kvinnlig)
körde sin 325 i minst 10 km utan skador.
Tycker inte att det räcker med röd lampa om den kokar utan det skall plinga oxå. Min 528, E39 plingar inte!!

MVH Helga

Helga
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Körde min 3.0S -72 utan eller med väldigt litet vatten i 10-15 km en gång! Och jag körde väldigt försiktigt för jag visste att vattnet var slut!
Motorn blev milt sagt varm. Mot slutet av färden hade jag nästan noll i oljetryck. Antagligen för att det bara var oljan som kylde motorn och att den därmed blev het och tunn.

Resultat:
- mellan en insugnings- och avgasventil sprack toppen
- alla sex tändstiften fastnade i sina gängor. Aluminiumgängan följde med ut när jag med våld skruvade ur stiften
- Kanske blev den krokig också. Jag vet inte för jag kasserade toppen utan att kolla detta

Kuriosa:
Detta hände vid 43.000 mil. Efter byte av topp är jag nu uppe i drygt 65.000 mil med samma motorblock utan att något annat är åtgärdat.

Per L
Visa användare
328
bmw-robban
525i Touring -92
528i -82
Men jag kanske körde inte långt! Stod på det röda när jag kom hem! Inte helt på det röda utan typ i början!

_ _ _ _ _ _
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
Börjar motorn koka, ska man slå av direkt. Toppen är väl av alu?, och är därför väldigt känsliga. Toppen i min gamla 520 skevade till sig efter att bara gått varm (nästan kokat) en kort kort stund i en bilkö.
TobbeBMW
Stod den bara inne på det röda så bör du ha klarat dej, bilen kokar ju inte när den kommer in på rött, den är bara uppe i över normaltemp, rekomendationen är ju att stanna direkt om visaren kommer in i det röda fältet, var du hemma och stannade motorn då så borde den ha klarat sig, åtgärde felet och hoppas på det bästa.
Visa användare
328
bmw-robban
525i Touring -92
528i -82
Jo men jag glömde kolla på mätaren så jag vet inte hur länge den kokade! Men nu funkar det ialla fall. Bytte navet till fläkten. Och spolade kanalerna så nu funkar det. Men om man har kört hårt med han och ställer honom på tomgång så stiger tempmätaren och ställer sig på sträcket mellan normal och rött. Ska det vara så?!

_ _ _ _ _ _
stefannorr
Har man en BMW ska man alltid hålla koll på tempmätaren : )
Er
7
Erik-s
318i -92
Stick in på en verkstad och gör ett enkelt kompressionstest. Behöver inte visa sig något men troligtvis kan de mäta om packningen gått.
Låter dock inte som om den gått. Jag vet inte om det är elfläkt på din bil men tror väl inte att det är det. om du bara har den "vanliga motordrivna" fläkten bakom så kanske den inte klarar av att dra tillräckligt mycket luft genom kylaren då bilen står stilla, ev kan du ju ha vissa kanaler i kylaren som är igensatta så att kylaren inte fungerar optimalt, inte helt ovanligt på lite äldre bilar...
Man kan också kolla så att det inte försvinner vatten ur systemet, (täcken på läckage). Du kan även kolla vid oljepåfyllningslocket så att det inte är en vitgrå vit "gegga" där (tecken på vatten i oljan) eller om oljan är gråvit och blaskig på oljestickan (också tecken på vatten i oljan). Slutligen kan du kolla avgaserna så att de inte är onaturligt "vita" (tecken på vatten i förbränningen).

Hoppas att det löser sig.
Visa användare
62
Disabledd
318i e36 -91
Min kokade igår i en bilkö, hade inget vatten i kylaren visade det sig. trodde det var slutet systen så jag har inte kollat så noga tidigare. I vilket fall. Fyllde på med lite vatten men hade inte tillräckligt så jag tog coca cola. (Var på gyllene tider, långt iväg)Läskförsäljaren hävdade att det var samma som glykol (socker dvs, men är det inte glykos som är socker?).. Fortsatte en bit, motorn börjar knacka, stannar, det ryker som fan. Ingen olja i bilen, den verkar ha "kokat" bort på nåt sätt. fyller på olja, och riktigt vatten, kör hem och den verkar gå som vanligt. Är dock rätt rädd att jag får köpa ny motor snart :(. Vad kan ha hänt? Oj oj oj....

---
If I can't take my BMW with me to HEAVEN, I'll rather drive it to HELL.
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Tyvärr ganska häftig skillnad på exvis polyetylenglykol och vanligt socker som finns i Coca-Cola. Bränt socker lämpar sig inte i en motor.

mvh

MW-Guru
vem fan häller i cocacola i kylsystemet på en bil?... folk slutar aldrig förvånda mig..

är det nåt fel med vanligt vatten?.

/mvh jocke

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.