AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.975

Enkel lågnivå ut på alla original stereos..

Visa användare
4
T-boost
BMW 528-98 Sedan
Jag satt och kikade omkring på alla byggen med stereo och lågnivå hit och dit.. Så jag tänkte att man skulle kanske kunna göra nått lättare typ.. Sakt och gjort.. Iväg till Biltema.. köpte en hög till lågnivå omvandlare.. Plockade bort hatthyllan, skarvade på sladdarna på högtalar kablarna närmast högtalarna.. Och vipps så var det lågnivå där.. Kopplade in min baslåda och slutsteg ( Vilket mulligt ljud).. Ja enklare kan det inte bli.. Alla funktioner är det samma telefonen funkar som innan och jag e nästan helt nöjd.. Ska bara byta ut original högtalarna i dörrarna för dom hänger inte med när man skruvar upp en bit..

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jo visst går det med en adapter av detta slag, det är ju en fråga om ambitionsnivå, i synnerhet till en sub.

Alla högnivå till lågnivåadapters är ju inget mer än en spänningsdelare. De flesta simulerar också en högtalarlast med ett lågohmigt motstånd och en sådan last ger upphov till en hel del distorsion som man sedan kör in i nästa förstärkare...

Vis av erfarenhet kan jag nämna att när man bytt ut dörrhögtalarna så märker man snabbt att den svaga länken är orginalförstärkarna när man skruvar upp litet. Fast något bättre blir det.

Mvh Björn
Länk
Ska man ha mer professionell högnivå till lågnivå adapter så är t ex nya LC6 ifrån AudioControl riktigt bra.

Länk

Och har man en E46 med balanserade signaler så är EQS också ifrån AudioControl en mycket bra line driver och equalizer.

Länk

/RS2

Hög till lågnivå omvandlare har funnits länge. Man bör kanske inte välja de allra billigaste, men oftast fungerar det ganska bra.
Vet inte riktigt vad som menas med balanserade utsignaler på E46, linje eller högtalarutgångar? Riktigt balanserade, isolerade från jord osv?
Vad man bör ha i åtanke på de olika lösningarna med hög->lågnivå konvertering från högtalarkablarna i såväl BMW som de flesta andra bilstereo med s.k. högeffekt slusteg (bryggade utgångssteg, ofta angivna till 30-50+W/kanal men i praktiken c:a 15W) är att man har likspänning på dessa ifh till jord/chassi.
Enkel spänningsdelare med motstånd eller vissa enkla färdigköpta lågnivåadaptrar släpper likspänningen rakt igenom och eftersom de obalanserade ingångarna på efterförljande slutsteg/förstärkare har ena polen (skärmen) kopplade till jord/chassi så kan det uppstå problem, i värsta fall haveri på huvudenheten.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.