|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej panelen! Jag är ny här på AutoPower.se, i varje fall som skribent, men jag slutar aldrig att imponeras av vilken kunskap som är samlad här. Nu behöver jag höra era åsikter om "mitt fall", som med all säkerhet inte är det första. Köpte en E39 -01:a i Halland för 10 dagar sedan. Den togs in och förregistrerades av en importör. Jag fick serviceboken skickad till mig via mejl (fotad med digitalkamera) så jag själv kunde se att den verkade ok. Kollade även upp med BMW att garantireparationerna stämde med miltalet i serviceboken - och det gjorde det. När jag skulle testa bilen blev jag direkt lite orolig, innan jag ens kommit nära den, för rutorna var nere och det indikerade att någon rökt i den. Och mycket riktigt - den var ordentligt inrökt. Provkörde bilen och den gick bra, lite obalans i däcken men inget som inte går att ordna. Eftersom bilen inte var inregistrerad kom vi överens om att jag skulle göra det själv och det har gått utan någon anmärkning, trots att det sitter 19" på den. Jag har även gjort en ozonbehandling på Mr.Cap som säljaren ska stå för. Än så länge är det ingen ko på isen. Jag kände ändå att något inte stämde, bilen hade nämligen inte gått mer än 400 mil på 8 månader jämfört med de ca 4000mil per år den gått tidigare. Jag mejlade helt enkelt till BMW i Hamburg där den varit servad. I går fick jag svaret: Alla servicetillfällena som jag nämnt stämde med deras databas...men att bilen även varit inne på en inspektion I den 11/12-03 vid miltalet 14729. Enligt serviceboken är det just en inspektion I som skall göras vid nästa service. Mätarställningen vid köpet var 12795 vilket även står i köpekontraktet. Man kan väl anta att bilen gått minst 15000mil. Den har varit avställd från mars -04 då den stått hos en handlare. Togs åter i drift i juni av en svensk boende i Tyskland. Vore tacksam om någon vänlig själv kunde ge mig några tips om hur jag ska gå tillväga. Tack vare konsumentköplagen har jag ett bra skydd...men det finns säkert något man bör tänka på... :-) | |
|
Köpte du av en privatperson eller firma? //Marin |
|
|
Hej, Verkar lustigt att om man nu bryr sig om att fiffla med mätaren endast skruvar tillbaka den dryga 2000 mil. Skillnaden i värdet på bilen påverkas ju speciellt mycket mellan 13 tmil & 15 tmil. Henrik |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! det beror lite på vad du menar med "förregistrerad". sedan vad det står på kvittot, dvs vem som är säljare osv. generellt är du mycket sämre skyddad om bilen inte är registrerad. har du kollat mätarställningen via DIS hos BMW? vad sa den kontrollen i så fall? se importguiden för mer information om hur du kan kolla mätarställning. även om det rör sig om en skruvning på "bara" 4-6000 mil så minskar värdet på bilen avsevärt, säkert 30-50000 kr. tex kommer inga goodwillgarantier att gälla, så ev. rost i bakluckan eller andra fel får du själv stå för. sedan är frågan om du har betalat oskäligt lite för bilen. det finns ett antal maxade 530:s till salu för runt 170', var din en av dem så är det svårt att få ersättning, eftersom du borde insett att priset var för lågt. konsumentköplagen är mycket tydlig på just detta med prisnivån. bara att beklaga, och jag hoppas att det löser sig för dig på något sätt. jag upprepar mitt mantra, även om det tyvärr är för sent i ditt fall: köp aldrig en oregistrerad bil om du inte känner säljaren mycket väl! alla seriösa säljare registrerar sina bilar. att inte registrera dem tyder på att man har något att dölja! Mvh Johan |
|
Marin: Köpte den av en auktoriserad återförsäljare, dock inte för BMW. Henrik72: Tycker själv att det är konstigt. Egentligen har inte miltalet allt för stor betydelse, i varje fall inte nu, men det kommer ha det i framtiden när jag vill sälja bilen. Johan: Jag läste igenom importguiden nog innan jag bestämde mig. Det som är irriterande är att allt verkade stämma, förutom att bilen inte gått så långt det senaste året. Har ännu inte gjort en kontroll hos BMW, förutom koll av när och vid vilket miltal ev. garantireparationer utfördes. Priset låg på drygt 200kkr och bilen är inte överdrivet utrustad och om man jämför med liknande, importerade, bilar ligger priset på en normal nivå. Hade den däremot legat ner mot 170' hade jag definitivt varit mer försiktig. Den firma som importerade bilen är registrerad hos Vägverket som importör och har därför möjlighet att själv registrera bilen. Firman är alltså första ägare i Sverige, och jag är således ägare nummer två. Skälet till varför jag valde att besikta den själv, jag har alltså inte registrerat den själv, var att jag inte hade möjlighet att vänta på grund av allt för mycket att göra på jobbet... Det jag undrar är lite om vad man kan göra mot företaget? Jag har ju köpt en bil vars historia inte stämmer överens med vad säljaren sagt...och vad som står i köpekontraktet. |
|
|
Spontant låter det som att det ska gå att häva köpet alternativt få nedsatt pris. Annars kan man ju höra av sig till det nybilsmärke som de är auktoriserade för och berätta för dem.... /Simon |
|
hej igen! jag skulle tveklöst lämna tillbaks den, det kommer att kosta mer än det smakar för dig. Häv köpet och kräv ersättning för det du lagt ner. Gör kontrollen på BMW först så du har mer dokumentation att visa. Hota med ARN och advokat, alla seriösa bilfirmor borde häva köpet. Mvh Johan |
|
Simon och Johan: Det låter som det mest rimliga alternativet, och det är också det som konsumentvägledaren rekommenderar. Ska lämna in den till BMW först för att få mätarställningen verifierad i ytterligare en instans. Bilfirman verkar vara av det seriös slaget och min förhoppning är att det kommer lösa sig. Tack för era kommentarer! |
|
|
Bara en tanke, har aldrig hört talas om en aukt. firma som själva importerar en bil som dessutom inte är ens eget märke. Porsche importerar ju bilar från Porsche-handlare i Tyskland men det är ju en annan sak. Franzon: Vet du vilken firma som sålt bilen i Tyskland? Aukt.? M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
Anton |
Franzon: Kan bara hålla med Johan och Simon_en försök få till en hävning av köpet , alternativt ett kraftigt reducerat pris."Att Bilfirman verkar vara av det seriösa slaget" , ja det får du snart reda på men jag hoppas att det löser sig. En annan sak, du säger att bilen inte är inreggad och att du ska göra detta själv?, du menar väl att du ska kontrollbesiktiga den för det sitter väl svenska plåtar på den nu eller?, tänk då på att det är först vid kontrollbesiktningen som du kan få problem med 19" hjulen och att det blir du som får betala in skrotnings avgiften på 1500kr. Mvh:Anton |
|
STEPHAN: Vad jag har förstått så kan en registrerad importör ta in vilken bil från vilket bilmärke som helst och registrera. Fördelen, för kunden, är att bilen ej räknas som direktimport. Tyvärr vet jag inte vilken handlare som sålde bilen i Tyskland. Anton: Jag skrev lite tokigt i första inlägget...men bilen var förregistrerad vilket innebär att den hade svenskt reg.nummer. Det som krävdes för att få den körklar var en reg.besiktning av förregistrerat fordon samt en kontrollbesiktning (eftersom bilen varit i trafik i drygt tre år). Bilen gick klockrent genom besiktningen, trots att det satt 19" 245/35 runt om, och i Vägverkets databas står det numera 245/35/19 som dimension på bakdäcket. Skrotningspremien är på 700:-. Det är, som jag skrivit tidigare, inte några problem med den här delen av affären, utan snarare det faktum att bilen har gått längre än vad som jag antog vid kontraktsskrivandet... |
|
|
Franzon: Det jag menar är att ingen aukt. handlare har, så vitt jag vet, börjat med import att bilar som inte är av eget märke. Frågan är vad det märkets generalagent har för synpunkter på det?! Framförallt när väldigt många ÅF är totalallergiska mot import. Har svårt att se den lokala Mercedes handlaren börja importera BMW's... M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
|
Toyota handlaren i Norrköping importerar bilar från Tyskland, mest BMW, MB och Volvo. Jag kan med 99% säkerhet säga att alla bilarna INTE har varit helt ärliga. //Marin |
|
|
Den lokala seat återförsäljaren i lund har importerat "lyxbilar" från tyskland. De verkar dock inte vara aukt återförsäljare längre dock. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Ok, har aldrig hört talas om det förut. Trodde jag visste allt ;DD M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
såg att mitt inlägg var lite oklart, det jag ville säga vara att det kostar mer än det smakar att processa för att få ner inköpspriset, utan det är bäst att bara lämna tillbaka bilen. om du behåller den kommer frågetecknet och den riktiga mätarställningen att ligga och gnaga, för att inte tala om när du ska sälja den! inte kul att stå och säga att den gått längre än det står på mätaren.... Dessutom finns det massor med ärliga 530-touringar på marknaden, jag får själv hem en nästa vecka så jag har lite koll. Mvh Johan |
|
Johan: Jag håller med dig. Det kommer bara bli problem senare, även om jag tycker bilen är ok trots det felaktiga miltalet. Tvärr så börjar jag bli lite bränd när det gäller importbilar. Hittade en annan 530-touring några dagar innan den jag köpte men lyckades få reda på att den var ordentligt skruvad, mer än 10.000mil. Fast det kunde man ju ana sig till genom att bara se på bilen, men säljaren förstod ingenting. Han, som han sade, hade ju köpt flera bilar från den här handlaren i södra Tyskland, och ingen tidigare bil hade varit skruvad... Får väl ta och leta vidare...någon gång måste man väl hitta en bil som både är fin och ärlig... |
|
| fasen vad surt det lär kännas....jag tycker att det ska finnas mätare som inte går att skruva tillbaka...om det går att tillverka dvs | |
Helga |
En Toyota handlare i mellersta Skåne sålde nästan enbart importerade BMW slutet 90 talet. Och där stod nya Corollor på rad, men inte en människa tittade på dom. För att behålla sin aukt.stämpel så fick de vackert sluta med all import. Så nu är det bara Toyota för hela slanten. Inte en importbil så långt ögat kan nå. MVH Helgas man från västkusten. |
| har han LOVAT dig att milen är ärliga? | |
| Och som nån tidigare sa var glad om det nu var bara 2000 mil den vart skruvad detta är inget speciellt! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.