|
|
|
|---|---|
|
Hallo alla! Funderar lite gran över det här med att blanda oljor. Råkade nämligen ha slut på Castrol RS 0W40(som använde i vintras) då jag behövde påfyllning, lokala reservdelsaffärerna hade inte heller detta hemma och jag behövde fylla på.... Jag hade då oljan som jag använder på sommaren Castrol TWS 10W60 så jag hällde i detta, båda är ju syntetiska och dessutom av samma tillverkare så jag tränkte att det kan inte göra så mycket. bytte olja kanske 200mil efter. Så frågan är:Har jag varit en idiot? MVH:Sakke | |
|
Tror du kan vara lugn. Alla motoroljor är (såvitt jag vet) blandbara med varandra, du kan blanda en syntetisk med en mineralbaserad olja ovs. Mvh Carl. |
|
|
Det enda som är bra att tänka på är att "blandningen" får dom sämsta egenskaperna från båda oljorna, i ditt fall kunde man behandla slutblandningen som en 10/40 olja med en kvalitetsklassning som den utav de två som hade sämst. "One for economy and One for the fun of it" |
|
|
Antagligen ingen större skada, den "stora" skillnaden är att oljorna ligger i olika API-klassningar (SJ/SL) där RS:en är högre klassad. I och med att du böt efter 200 mil så kan det inte ha hänt nåt i princip, tyckte tvärtom att det var bra att du tog en olja med högre viskocitet på sommarn... Mvh |
|
kilroy |
En "gammal" sanning brukar vara att aldrig blanda syntetisk olja med mineralbaserad. Inte för att oljorna inte är blandbara utan därför att dom innehåller olika tillsatser, bl a korrosionshämmare, som i respektive olja fungerar bra men som i blandningar fungerar betydligt sämre. |
|
Det är inga problem att blanda olika oljor med varandra. Bäst är givetvis att använda exakt samma olja man redan har i motorn. Det är helt "idiotsäkert". Skall man blanda olika oljor med varandra bör man inte blanda oljor med för stora kvalitetsskillnader just på grund av att additivens sammansättningar i de olika oljorna kan hamna i obalans. En del additiv är lite känsliga för de inbördes blandningsförhållandena för att de skall fungera optimalt i oljan. Att t ex blanda en API SF-olja med en API SL-olja kan i värsta fall göra att de olika additivpaketens sammansättning och balans inte fungerar optimalt ihop. Resultatet blir ingen katastrof, men man får en olja som kan fungera sämre än den sämsta av de båda oljorna i sig... Att blanda mineralolja med syntetolja är inga problem så länge som kvalitetsklassningarna (API och ACEA) inte skiljer sig allt för mycket åt. För att svara på första inlägget: Det har inte hänt något i din motor! Det är inga problem med en sådan blandning. Det som händer är att viskositeten hamnar på en procentuell nivå i förhållande med blandningen av de båda oljorna. Om du blandar 50/50 kanske du hamnar på en 5W50-olja i din motor. Båda de oljorna som du har använt, överträffar vida de bästa oljorna som fanns när din bil tillverkades! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej allesamman!!! Tack før alla svar, kæns bættre nu. Egentligen visste jag detta men man blir så nervøs ibland..... Orsaken at jag frågade ær att ungefær samtidigt med detta så har bilen børjat dra markant mer olja... Tidigare konsumtion var kring 2-3 l/1000mil, førsta oljenivåvarningen brukade komma efter 250-300mil(ca. 1/3 från min). nu strax føre oljebytet och æven efter så har jag varit tvungen att fylla på tre gånger allt från 70-150mils mellanrum. kanske ca. 2liter olja /300mil. Den blåryker inte, och det har inte hænt ngt speciellt. lugna mil, mest landsvæg efter oljebytet. Oljekonsumtionen børjade dock nær jag kørde mest i stan ca 100mils tid... vete fan vad det ær, bilen går bra och drar inte mer bensin æn vanligt heller... MVH:Sakke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.