AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.529

Ska M20 motor ticka?

Sida 1 av 2
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Har även BMW misslyckats med denna motor.. Precis som med M40:in...

Vet att det finns många med m20 motorn här inne, men finns det någon som har en som inte tickar?

Jag har ställt ventilspelet 0.30mm och kammen är som ny men ändå tickar det.... helvete....

Jag som tröttnat på ljudet från min gamla m40 och nu tänkte att jag skulle slippa ticket med en bil me m20.... Men inte :(

Ställer jag båda bilarna på garageuppfarten hemma på tomgång samtidigt så kommer fan grannarna över o klagar ... nja inte riktigt.... men ni som läst mina tidigare inlägg om tickande m40 vet hur irreterande jag tycker det är med ventilteick......

Om vi nu skulle låtsas att det är en spridare som för oväsen skulle den iså fall bli tyst om man lossade kontakten ifrån den?

olje tips osv. om hur man kan få tyst på m20 motagesgärna....

/Chrille
Min M20 var knäpptyst, trots 23 000 mil. Troligen topprenoverad runt 19 000 mil (bara en gissning). Skall dock tilläggas att de allra flesta M20 jag lyssnat på har tickat mer eller mindre, så det är nog helt normalt.

Kan rekomendera Valvoline SynPower eller MaxLife- olja. De har en tendens att tysta ned motorer som väsnas lite.

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Skulle nog vilja påstå att det är sundare om den låter lite än om den är helt tyst.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

-------
Länk
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
Kan vara dåliga spridare som ger endel av tickljudet också...
svintoleffe
Ventilspelet ska vara 0,25, inte 0,30.

MVH Leffe
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
På min 325 E30 var det nästan enbart spridarna som tickade. De är dyra att byta och det är inte säkert att det försvinner helt.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Spelar väl inget roll med tickande så länge den går bra? Min har tickat i 8000 mil snart. Varför bry sig så länge motorn går klockrent?!

Det är ingen ny bil så att den ska låta som en ny sexa är inte att vänta sig.

mvh
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Om vi nu skulle låtsas att det är en spridare som för oväsen skulle den iså fall bli tyst om man lossade kontakten ifrån den?

/Chrille
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Klart att det tystnar då den inte är "aktiv", dessutom så kommer bilen inte att gå rent...

Hade det problemet på en kompis bil efter det att vi bytt motor i hans bil...
Vi kollade spridarkontakterna och en satt löst, satte dit den och den gick perfekt igen...

Sen har jag nog inte hört någon BMW-motor som inte tickar!
Efter att jag renoverade min 325 E30 så tickade den fortfarande, då hade jag även bytt spridare då den baktänt och "eldat" upp vingarna på spridaren...
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
precis... då är det ju bara att testa att ta bort kontakten.... tystnar det är det ju spridaren..... fan va smart ja är :)

/Chrille
Min gamla 2.7 tickade friskt, tickade ännu mer när två vippor flög, eller rasslade :)

Men alla m20 som jag har hört tickar ganska mkt så jag tror inte du behöver oroa dig.

Mvh Per
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
svintoleffe.

De gammla specifikationerna för ventilspel är 0,25mm. Det har dock kommit nya som är 0,30mm, och det ska ställas när motorn är absolut iskall. Helst ska bilen stå en hel natt innan man gör inställning.

Mvh / Highspeed_M5

Har du råd att INTE köra Tyskt?
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Varför har dom ändrat det?
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Highspeed m5
Vilka är det som har kommit med dessa "nya värden" finns ingenstans i mina biblar som säger 0.30 på m20.

mvh/micke

Länk

Länk Ny 02sida
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Enligt min verkstad är det 0,30.

Har du råd att INTE köra Tyskt?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Min 323i tickade en del.... men inte alls som M40...

En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt!
Ställ ventilspelet 0.26 insug-0.26 utblås så ska du höra en vässäntlig skillnad på ventilspelet
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
min 323E21 tickar faktiskt nästan ingenting vid snart 32000mil, dessutom kan detta uppstå vid ett grenrörsläckage vilket är det jag förmodligen har just nu.
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
ventilspelet skall vara 0.25 insug och avgas....

MEN.. jag fick min ställd till 0.20 insug och 0.25 avgas.. mecken kan bmw ordentligt, särskilt e30...

men jag vart lite fundersam ändå, o gick till bmw o fråga..

där sa mecken att först och främst e de så så lite som man skruvar fam och tilbaka så tex 0.01mm fram och tillbaka spelar ingen roll...

sedan sa han att det viktiga är avgasen då varmluften tar den vägen.. man kan ju få ventilerna brända som ni vet ;)..

att sedan ha lite mindre spel på insuget e ingen fara.. MED MINDRE SPEL FÅR MAN IN MER KALLLUFT..

så jag tackade o åkte glatt hem..

OM DETTA ÄR HELT FEL, KAN NI GÄRNA PÅPEKA DETTA SÅ KAN JAG ÅKA DIT OCH SKÄLLA UT DEM..

Deejaywasp: grattis till din 325:a.. hoppas att du e nöjd med den bortset från tickandet ;).. kan man fråga vad du gav för den??ska du lägga upp biler på den??

........ HAHA ;p .....
Ol
156
Old
328i -95
Märkde igår att då jag parkerar bilen mellen två vägg, så går det att höra ett svagt tickande ljud om man står vid höger sida om bilen.

Testade sedan med att ge lite gas och lyssna om tick-frekvensen ökade, men det gjorde den inte. Utan ljudet försvann.

Är det spridaren eller ventilerna som låter?

Någon som haft liknande symptom?

"First listen then shift"
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
xelerator: Bilen är inte på nått som helst sett en pärla... Just nu är den helt ur riven osv... Det är ett renoverings objekt... Ska bli klart under vinter/ i början av sommarn...

Vad jag gav för den håller jag gärna för mig själv... men låt säga att jag fick den billigt...billigt...

/Chrille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.