AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.663

Skumt fel E34

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Bilen har fungerat precis som den ska hela sommaren tills nu, min E34. Det är inga som helst problem att köra den, den uppför sig precis som den ska. Det som inte är som det brukar är att den inte låter precis när man har vridit av tändningen. Det brukar alltid komma ett ljud när man slår av tändningen som inte kommer längre. Så är batteriet svagt också, samt att förardörren vill bara låsa sig när jag ska låsa med centrallåset. Då får jag öppna igen och låsa igen för att den ska låsa med centrallåset. Vad kan detta vara egentligen? Mycket tacksam för svar!

//Schnitzer

*Svenska M5 E34 Registret: Länk
*Svenska M5 E39 Registret
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Är det ingen som vet? Vad händer egentligen när det ljudet uppkommer när man har vridit av tändningen?

//Schnitzer

Det mest märkbara ljudet som förekommer efter 10km/h vid start och när man stänger av bilen är en fjäder som spänner vindrutetorkarna. De andra dovare ljuden innanför instrumentpanelen är motorer som stänger luftspjällen till klimatanläggningen. Är det något av dessa ljud du saknar eller?
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Ja, jag saknar dem ljuden. Kan det ha med klimatanläggningen att göra? Den fungerar ändå jättebra. 735:an har inte klima och den har dessa ljuden.

//Schnitzer

Plockar man bort lite plast rund panelen så kan man t.o.m. se spjällen när de stänger. Jag har ingen aning vilken funktion stängningen av spjällen har egentligen...
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Om det bara har slutat låta så måste något vara defekt väl? Låter bara någon gång ibland. Kan man köpa nya spjäll och montera in så att det fungerar bra igen, och i såna fall hur mycket kostar såna?

//Schnitzer

Men har du suttit kvar och lyssnat en stund? Spjällen brukar börja stänga efter att tändningen varit av i 30 sekunder ungefär. Och att det inte fjädern till torkarna du tänker på, den hörs betydligt bättre och direkt efter man stängt av motorn. Alla spjäll borde ju inte gå sönder på samma gång heller, kanske styrs funktionen av någon annan pryl i nån box.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Ja, det är nog fjädern till torkarna skulle jag tro, men varför har den slutat att låta? För att få bättre tryck i fläkten så ska jag prova att byta microfilter. Hur fixar jag så fjädern till torkarna då så att det ska låta igen? Det kan väl inte ha med torkarnas funktion att göra med väl?

//Schnitzer

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Något som är skumt är också att batteriet var ganska slött. Då hade jag varit ute i lördags kväll senast och startade den då måndag vid 20-tiden. Ska inte ladda ur batteriet på den tiden, samt att den stod i garage så värmen kan ju inte gjort den knepig. Konstigt också med centrallåset.

//Schnitzer

Funktionen spänner torkarna mot rutan, bör väl vara nån elmotor som sköter saken. De torkar nog hyfsat ändå antar jag.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Flickvännen har inte heller det ljudet på sin 535i -92 och de torkar väldigt bra, så det är ju inget allvarligt.

//Schnitzer

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Att du måste låsa två gånger beror antagligen på defekt centrallåsmotor i någon dörr, eller någon av dem som kärvar. Det kan i vissa fall räcka med att smörja upp dem med lite 5-56.
K2
348
K2
523i -97
Motorstyrningar typ Motronic har en del ritualer efter motorn stängts av, ex sensortråden i luftmängdmätaren som ska rengöras (hettas upp) automatiskt efter att motorn stängs av, vissa varianter rensar även tändstiften med en skur av högspänningspulser. Sådana procedurer kan ev höras som ett svagt surrande under ett par sekunder efter man stängt av motorn i vissa bilar. Om detta gäller just din bilmodell får andra svara på.

/H.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag hör inga ljud efter att ha slagit av bilen, samt att bilen har svårare att starta nästa dag. Det var precis så jag fick igång den. Vad kan det vara? Har bytt batteri så starten blev piggare, men det kommer inte de vanliga ljuden efter att man har slagit av tändningen som det ska.

//Schnitzer

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Schnitzer: Har du fått ordning på det? Läs denna tråden: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
K2: Tändstiftsrensningen var en nyhet för mig, är du säker? Hur går det med. ev kvarvarande gaser osv i förbränningsrummen, och med lite halvöppna ventiler mot t.ex insugen?
Jag kan tyvärr inte komma med mera råd på E34:an men vill gärna väcka en annan gammal tråd på ljudtemat: Vad är det som låter i E39 (min t.ex) när man bromsar in bilen, ner till krypfart? Ett rätt tydligt surr från en elmotor under några sek, det är dock inget med förspänning till torkaren, jag har ingen sån finess, vad jag kan hitta iaf.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.