|
|
|
|---|---|
|
Tjo! Tänkte byta krängningshämmare och ev sätta på fjäderbensstag på M Coupén och undrar var man skall vända sig för att få tag på en sådana? Någon som bytt och vill dela med sig av erfarenheter? Är det någon poäng att sätta på fjäderbensstag när bilen snart gått 5000 mil? Har förstått att det då redan är "för sent"? BilmodeCenter Länk Bildelsimporten Länk | |
| jasså, har det med det att göra? jag trodde att om du styvar till ett parti av karrossen genom att fästa två punkter på varsin sida av den så blir det styvare oavsätt. hur kan antal mil spela roll? | |
|
Krängningshämmare är ju alltid bra oberoende av miltal. Men som jag förstått det så är den största anledningen att skaffa fjäderbensstag att inte karossen sätter sig lika mycket som utan. Men efter ett par tusen mil ska det tydligen redan ha satt sig, så poängen skall inte vara lika påtaglig som om man sätter på dem när bilen är ny. Det finns säkert en poäng ändå, det är det jag undrar över. Om pängen på en någotsålunda inkörd bil är tillräcklig för att kunna motivera att köpa ett par. |
|
|
Att karossen skulle sätta sig har jag aldrig hört talas om förrut. Ett fjäderbensstag har ju till uppgift att styva upp karossen så att bilen blir mer vridstyv. Du märker nog ingen skillnad om du monterar det på en ny eller beg bil. /B |
|
|
Jag har oxo varit inne på fjäderbensstag men mailade ett bolag i tyskland som sa att dom stag som fanns till 2.8'an kunde gå i huven om man hade otur och göra bucklor... nån som hört nåt om detta? Dom hade dock till andra motoralternativ och dom var det inte nån fara med sa dom. |
|
| Oki, det var intressant, då blir det nog till att undersöka marknaden och se vilka som kan tänkas passa M Coupén... Någon som har några bra tips? Bra märken? Var köpa? | |
|
bildelsimporten har ett alustag till bra pris! Bilen driftar inte lika mycket i kurvorna. Anser personligen att det är xtra viktigt på en coupé som ju har fått förstärkt kaross från torpedväggen och bakåt (tak) orginal från fabrik. Hårföns bilarna flexar ju överallt så där måste man förstärka överallt ;) Angående din teori om ny eller gammal kaross. Ta en tändsticks-ask ny eller gammal: vrid på asken, dela sedan på asken & vrid med samma moment. Är rätt så säker på att du kommer märka skillnad även på den gamla asken =0) Lycka till!! Z MMM Coupe |
|
|
arvid> jag har sett massor av Z3 med stag och ingen verkade ha några problem med huven. En bras referens är Emm och Caspar här på forumet. Dock kan problem uppstå om man har en rak stag av E36 typen som ska tydligen passa rakt på fästen även i Z3. då slår det till i huven. Du ska ha en typisk Z3 stag: den är dubbelböjd så att det uppstår ett "u" formad variant. på så sätt är även tungvikten satt bra bit bakom hjulaxeln. Nackdelen är ju att en böjdkonstuktion kan omöjligen vara lika styv som en rak. (detta diskuterades här på forumet i våras) fast det blir ändå styvare än original. BMW har lärt läxan och redan i Z4 finns det fjäderbenstag original. Dock där är den tvådelad. Jag har redan sett bilder på folk som har monterat ner den och ersatte med en rak. P.S: Jag är själv på jakt efter sån. såg en grymt lätt stag av kolfiber hos Realcar. Tyvärr fanns det inte till Z3 |
|
|
Här: Länk finns det en artikel från mz3.net om Strong Strut's fjäderbensstag. Här: Länk finns det en artikel från mz3.net om Dinan's fjäderbensstag. och här Länk finns en om krängningshämmare från Racing Dynamics |
|
|
JAg kanske har fel om detta med böj på staget hos Z3. jag uttgick från Weichers stag. Om du tittar på Racing dynamics sida Länk så är staget helt rak. när jag tänker efter så är Emms och Caspars oxå raka. det är strong strut dem har. Racing Dyn costar alltså bara 1760SEK (235$) om man köper den på USA sajeten jag länkade till. det är superbra pris. kan tänka mig att slå till. på samma sida kostar swaybar 475$. |
|
| Men visst är både Strong Strut, Dinan och RDs stag böjda, eller menar med böjda att de är böjda "framåt" / "bakåt" också? | |
| just det: bakåt böjda . | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.