|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en bekant som ev. skall sälja sin 523 96:a Svensksåld, 2st ägare, Islandsgrön met., ca 18500mil, grön plysch inredning. elhissar fram, regnsensor, Saknar: taklucka, cd, OBC och AC. Någon enstaka buckla finns (dörruppslag) samt rostblema runt ena baklyset. Fullst. servicebok samt i övrigt väl underhållen mekaniskt. 55-60k, är det för mkt./lite ? Mvh. Patric Min 740-E38 Länk BMWCS #4598 | |
|
65k tycker jag att han borde kunna få, trots att den saknar den viktiga AC:n. Mvh, Kalle _____ Min E34: Länk |
|
|
55-60 låter för mig som lite skambudsaktigt....Men det är kanske där priset i realiteten hamnar efter div prut... Trodde också att farsans 523i-97 var den enda utan Acc i Sverige idag :)) Mvh Janne. |
|
|
Ok,det kanske farsans fortfarande är(vi pratar nu 96:a såg jag ;)) Mvh Janne. |
|
|
Ja, den kommer inte att bli lätt att sälja om den saknar AC... Jag tror 60-65kkr är rimligt. |
|
|
Är det samma färg som "glaciär grönmetallic" ? Om ja hemsk färg som drar ned priset. Tror runt 60KSEK i slutpris +-5 KSEK. /Simon |
|
|
Jag som trodde alla sv-sålda E39 såldes med det sk. Komfortpaketet (multiratt, klima, farthållare). Fanns tydligen undantag... mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
| Kanske är en individial lättviktsbygge? ;) | |
|
Standardmonterat kom acc 98- på E39. Mvh Janne. |
|
|
Komfortpaketet har alltid varit extrautrustning för ca 20kkr. Dumt att hoppa över det när man köper ny BMW... MVH |
|
|
Tja...Om det är dumt eller inte beror ju på hur mycket man kör o om man har tänkt ha kvar bilen tills den är slutkörd mm.mm...Sedan så är det inte så livsviktigt i t.ex. kalla Norrland förutom månaden Juli eller så ;) Om man ändå ska sälja den så får man väl i värsta fall komplettera med detta om det inte går att sälja.. Gubben är då supernöjd med bilen, det brukar ju anses som huvudsaken när man köpt bil :) Acc kom som standard 98 och framåt på E39 kanske jag skall skriva igen. Farthållare och multiratt har han däremot på sin vagn.. Mvh Janne. |
|
|
Janne T: Det jag reflekterade över var att jag trodde 523 bara togs hem med komfortpaketet till Sverige. Bilen kostade 285kkr ny 1996 och runt 310-320 med komfortpaket och metallic. En bil utan detta borde vara betydligt svårare för BMW (längre leverans tid) att få fram än en utan. Måste ha varit en riktigt AC-hatare som lagt ut 300kkr på en bil utanb AC... mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Ja, det är helt ofattbart att man köper ny bil för 300kkr och snålar in på acc... Fanns det en simpel AC om man inte tog komfortpkt? isf kan jag ha viss förståelse. |
|
|
Tack! Då var jag inte så snett ute med priset. Glömde att ange att den faktiskt har multiratt, farthållare samt ASC. Däremot saknas för mig också helt oförståerligt AC :O Mvh. Patric Min 740-E38 Länk BMWCS #4598 |
|
|
Ok,grabbar.... Då får jag väl hoppa in med "fördelarna" utan ac eller acc. :) Finns faktiskt sådant.. Ekonomiskt så vinner man då på lägre bränsleförbrukning(blir en hel del genom åren),mindre "rappel" med sådant som ofta drabbar bilar på låt säga 5-7år sikt från nybilsköpet med ac,dvs läck i t.ex. kondensorn med kostnader som ofta till slut hamnar på över 5-6 tusen att fixa,sparade faktiskt också 15' vid själva köpet av bil utan ac/acc. Det som jag tycker är "oförståeligt" när man köper bil är att många inte skaffar dragkrok....Otroligt mera användbart än ac/acc. med "aktiv fritid" :) Finns massor med bl.a. BMW's som glider runt utan drag(förstår dock t.ex cabbar o rena sportbilar utan detta tillbehör). Mvh Janne. |
|
|
Janne T: Avtagbart drag kostar mellan 8-12kkr att beställa på ny bil. Om man inte har husvagn eller dyl och man endast använder drag för att köra släp 1-2ggr om året lönar det sig faktiskt att istället hyra en skåpbil istället. Man kan hyra rätt många skåpbilar för 10kkr :-) mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
AC är ganska dyrt att komplettera med, till skillnad från dragkrok. Själv sökte jag efter en 523/528 med drag för ett tag sedan, men det är mer ovanligt än jag hade hoppats på. Min lösning blev en 523 utan drag + en gammal slit och släng S**B med drag. |
|
|
Brukar låna bil med drag de få ggr jag behöver det, Skulle dessutom ALDRIG skaffa en bil med fast dragkrok pga riskerna att skadas vid påkörning bakifrån. /Simon |
|
|
simon_en: Vad menar du med skaderisken? Är det deformationszonen som inte funkar som avsett? |
|
|
BjörnB, min fru intervjuade ett par när hon läste som hade mycket grava wiplashskador uppkommna pga att de satt i en bil med fast dragkrok och kollisionen blev därmed helt stel. /Simon |
|
|
Well....Acc kostar väl en 15' att komplettera på en E39.a. Avtagbart drag som det nu är frågan om, kostade 11' när far min beställde den i samband med bilköpet. Visst finns det på eftermarknaden drag att betställa till ett betydligt lägre pris, men t.ex kraftigare fjädrar bak får du ju inte då(vilket BMW monterar på alla E39 med originaldrag från fabrik) Btw>>>Trist att åka t.ex åka omkring med SAAB när man åker mycket på vintern med skoter bl.a.(ibland 50mil enkel resa med skotern på släp). Som sann bilälskare vill man ju aldrig avstå att åka BMW :) Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.