|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Intervjun var med BMWs Produkt Chef Burkhard Göschel. Här är länken (intressant läsning!) Länk "Highlight" från artikeln :-)) Q: Why is the most powerful 1 Series a diesel car? A: That can change. Angående dedär med att om en sexa skulle få plats under huven så var det nog i förra numret av auto-mobil det stod. Där fanns också en intevju med en annan BMW person. |
|
|
BMW får göra vad dom vill med 1:an så länge de inte bultar ner någon slö gammal Orejsig Turbo tjafs motor... VE och FASA.. Med dagens motorteknik som BMW har så vore en M2 med 2,5 liters Rak fyra på närmare 250hk inte alls omöjlig om man jämnför med nuvarande hk/l på nya M5, men kalla den inte 125i bara. Och låt prestigemärken *hahaha* som VW, audi och Saab mfl tvångsmata sitt rappel i fortsättingen med med ensamrätt! __ Länk |
|
|
Tur att alla inte tycker lika. Jag tycker att turbo kan vara otroligt rejsigt. Jag har ännu aldrig sett någon motor som inte blir ännu roligare om man matar på med turbo och plockar ut några hundra hästar till. Tycker du att en turbo och 300 hk i din 525 skulle vara ökentråkigt orejsigt alltså??? |
|
|
JanF: Ökenorejsigt skulle nog vara att ta i! Fast i jämnförelse skulle vi kunna ta en S50 och M50 300hk Turbo och jag personligen skulle inte fundera en sekund över vad jag skulle välja! Turbolagg är bland det värsta jag vet sen jag köpte min 525:a, och fick uppleva en hygglig sugmotor! Körde min mor och fars 03:as passat 1,8t och huva.. på bana skulle man ju behöva börja gasa innan kurvan för att ha gas när man är på väg ur den! Fast för vanligt åkande så spelar det ju ingen större roll... men på bana hör turbo inte hemma i min värld iaf. Så ja Orejsigt anser jag det helt klart vara! Sen är ju inte poängen mest hur många hästar man har utan hur bra de svarar och hur väl de lirar med chassit. Turbo bilar enligt mig lirar mkt dåligt på denna punkt. Fast detta är min högst personliga åsikt! __ Länk |
|
|
Jag sade inte att man skulle jämföra olika bilmärken. Det jag tycker, är att alla motorer blir bättre med turbo. En volvo är roligare med turbo än utan, PAssaten 1,8T är roligare än PAssat 1.8, En BMW skulle också vara roligare med turbo än utan. Sen tänker jag inte jämföra en volvo med en BMW alls. I min värld så ger den enorma hästkraftökingen en turbo kan åstadkomma nog med övertag för att kompensera för för den lag man kan få. Men som sagt, alla tycker vi olika. |
|
|
En turbomotor behöver definitivt inte vara tråkig. De har en lite annan karaktär än en sugmotor, javisst. Men det behöver inte innebära något negativt. Bra tryck i mellanregistret tycker jag är toppen när man kör på landsväg. Bra klös under huven är aldrig trist, särskilt inte när man bara behöver "vifta" på stortån utan nedväxling då man ska köra om den är långtradaren... Jag kan inte förstå varför BMW ska tjuras med att "vägra turbo". Turboöverladdning är i mina ögon helt suveränt på alla sätt. Man får liksom "två motorer i en". En som går snålt och smidigt när är lugn med gasfoten och en som i bästa fall biter till rejält när man säger till. T ex en Saab 9-3 aero med 205 hk kan köras på ca 0,65 l/mil vid landsvägskörning och behöver samtidigt inte skämmas för sig när det ska gå undan! En fyrcylindrig sugmotor med ca 200hk tror jag kan vara svår att köra på 0,65l/mil än om den säkert är minst lika rolig... Med tanke på att BMW idag tillverkar kanske marknadens allra bästa bensinmotorer utan turbo, samt -dieselmotorer, så borde de väl kunna göra de bästa bensin-turbomotorerna också! Ja tack till en 120t med ca 200hk! MVH |
|
|
Jan F: Med tanke på hur de flesta motorer med Turbo idag är byggda så ser jag inte det du ser.. men att däremot jämnföra BMW sug mot en BMW turbo så får man ju en helt annan jämnförelse då man som grund har en ypperlig sugmotor. Fast jag förstår inte varför man måste ha så kollosalt mkt mera hästar?? Och måste man överladda så varför inte kompressor då har vi väl inte samma lagg att göra med längre? (så vitt jag vet iaf.) Och i den jämnförelse du ställer upp där kan jag helt klart hålla med.. Skulle nog aldrig köpa en VW eller Volvo med sug motor. Ej heller Saab för den delen som jag inte anser man ska kunna få utan en Turbo. Sen när det kommer till landsväg så är det ju helt klart bekvämare med en Turbo snurra! Fast själv växlar jag gärna =) Morrar så mkt goare då =D Fast skulle det vara en BMW Turbo så skulla jag gärna villja se en Biturbo maskin. Då tror jag turbon kan komma till rätta som bäst i en BMW om man nu absolut ska tvinga ner en! __ Länk |
|
|
Kompressor är också kul, har man bara råd så, den blir ju lite dyrare och tar lite mera plats plats bara. "Lag" på dagens turbo behöver inte märkas så mycket. Sen kan man ju fråga sig om man behöver så många hk igentligen, Jag såg att trafikforskare på VV ville att införa samma system på alla bilar som man redan har på den tunga trafiken i Europa. Där är det lag på att motron slår av vid 85 km/h, nu vill man gå vidare och införa en gräns på 130 km/h då motorn ska slå av, Det ville man införa i hela EU. |
|
|
JanF: I nya bilar så tar det väl inte nå mera plats väl? Eller kostar så mkt mera än Turbo? Lagget kanske inte märks så mkt men det är en helt annan karaktär ändå och de har ju inte trollat bort det än inte! Ve och fasa och för den idén! Säkra omkörningar är blott ett minne då... __ Länk |
|
|
Kompressorn drivs mekaniskt och brukar därmed inte varva så hyteriskt. Kanske 6000-18000 rpm Turbon som drivs av avgaserna kan varva det 10 dubbla, över 100.000 rpm, det gör att turbon kan göras mycket mindre än kompressorn. I min sommarbil sitter en sekventiell dubbeturbo, jag tycker den har minimalt lag. |
|
|
JanF: Okaj då är jag med =D Åkte med en B10 BiTurbo för ett tag sen och den kändes det inte heller så mkt lag på.. än om jag ine körde den! Fast ägaren själv tyckte det samma så BiTurbo är väl en annan femma... Hur som helst ska det bli intresant att få se 535d nu när den kommer.. tycker BMW:s dieslar inte är så dumma. specieltl inte som "bruks"bil. __ Länk |
|
|
Vad kommer dessa turborykten ifrån ?. Det fanns liknande rykten kring nya 5-serien, turbo-bil mellan 530 och 545. Jag har mycket svårt att tro att det skulle ligga någon sanning i dem ... Om M versionen tillverkas, vilket inte är säkert (var blew m4:an av ?), så kommer det bli en sexa på mellan 240-300 hk (enligt senaste budet). För M-bilarna blir det då 6:a i 1-serien, 8:a i 3-serien och 10:a 5-serien. Känns lite märkligt att slänga in en turbofyra i 1-serien ... ??, Dessutom skulle den inte kunna säljas i USA ... |
|
|
Det finns inga turborykten i denna tråden. Vi var väl bara några turbofantaster som önskade oss att BMW skulle släppa några av sina motorer med turbo. Det är nog ingen som tror att det händer, BMW har ju satt massor av prestige i att inte bygga överladdning. |
|
| Svar på headline: För att "miljöpartiet" i sveriga har Beskatal Dizel så mycket att ingen har "råd" att åka dizel. men titta i tex: tykland vilka bilar som säljer? det är Dizeln. dom går mer miloch mer vrid. och nu för tidn absolut inte slöa längre.. dizeln framgång har gått fort. det går at ta ut väldigt körbar effekt vid laga varv=billigt i dfrit. Kålla bara på nya 120D den går som ett skått.. Man kan kålla på Volvos nya dizelmotor med 610 hk. och ett vrid på 1400 nm.. (lasbil) då ser man att det finns effekt för att ta ut... Hej svejs | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.