AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.092

Bygga extraktor ?

Tjabba alla snabba BMW-åkare...nu kommer ännu en fråga från token i Limmared....
Någon som har koll på hur man bäst bygger ett extraktor? Uträkningar osv? Vad måste jag veta, och hur ska jag bäst räkna ut längd och diameter på rören?

Ingen som har lite koll?

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Så mycket vet jag om extraktor att rören ska vara lika långa fram till det gemensamma röret...

Mvh
Jo, så mycket vet jag, och att diametern på rören för gatbruk, kan med fördel vara samma diameter som avgasventilen. Men, om man vill ha lite exaktare uträkningar, var hittar jag det?

Soundman_02

En hel vetenskap att göra ett eget extraktorgrenrör.. som funkar bra!!
Jo, det vet jag....=) Men om jag får tag i lite formler och så vidare, som jag antar måste finnas, så vore det ju en mycket enklare vetenskap, kan man säga...

To
41
Tobbeb
328i -99
320i 2.5 -85
Jag har också funderat på att göra ett själv.. men det värkar vara svårt att få samma motstånd från alla cylindrar..

///Tobbe
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det är inte bara motstånd som är viktigt. Det är även viktigt hur långa rören är innan dom går ihop i kollektorn. Det har med pulser att göra. Får man till det rätt med pulserna så hjälper pulserna till att "dra" ut avgaserna i cylindrarna. Som sagt. En hel vetenskap. Är också intresserad om det är någon som har lite koll på hur man räknar på allt detta.

///Jesper

BMWCS #5494
Jepp, har lite koll på detta, men jag saknar som sagt formlerna...ingen som vet nån som har ett program, kalkylblad, formelsamling eller dylikt för att räkna på det här? Fredagen närmar sig med stormsteg...=/

Rören ska väl vara så långa att när pulsen från tex cyl 1 når kollektorn ska nästa puls från samma cylinder komma (Vid ventilen)
Pulserna färdas i ljudets hastighet ca 340m/s..
Så hur låna rör du ska har väl och göra med vilket varvtal det ska "fungera bäsa" i..
Sen har det med kamen att göra också tror jag, men det för nån annan som har lite mer koll skiva om..
Jo, allt det där vet jag, men problemet kvarstår...jag vet inte HUR jag ska räkna ut det...=/

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
skumma igenom detta dokumentet så tror jag du borde finna svar på dina formler... Länk

Diesel-räsern
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Gäller lite olika saker för turbo och sug bara..

///Jesper

BMWCS #5494
Soundman_02
Hoppas du löser det!! =)
JObbar på det....har fått tag på lite fakta nu, och det verkar som om ett rör med 1027 mm längd, och innerdiameter på 38 mm ska funka...

Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Varför inte ta och "klona" ett redan fardigt extraktor från nån känd tillverkare, de kan absolut inte ha fel när de räknade ut. Frågan är bara var kan man få låna ett extraktorrör...

BMW 4ever
Länk
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
BMW-Izze har ju rätt snygg hemsida med 535Turbo-bygge:
Länk
där finns oxå snygga modeller på hans egenkonstruerade grenrör och dump. Men d e turbogrejer förstås...

BMW 4ever
Länk
Pe
210
Pedahl
318 i -88
1800 -69
730 i -92
535 d Touring -05
520 i Touring -92
635 csi -84
2000 Touring -72
R100S -77
Här fanns lite nyttigt att läsa:
Länk
Beräkningar, mm:
Länk
Jag har formler för att konstruera ett sånt rör ni efterrågar samt hur de skall kopplas ihop beroende på tändföljden
tobhed

OK..?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.