AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.700

Insekts jävlar

Sida 1 av 2
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
Vilket är det bästa sättet att ta bort myggor och andra små insekter med?
der_meister_

Länk
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Turtles Insect Remover och högtryck fixar biffen!

Mvh BJÖRN

Björn har rätt, Insect Remover är ett av få medel från Turtle som jag verkligen kan rekomendera - kanonbra!

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
okej tackar ska testa det då
Gasfot
Tips! Åk till en rekondfirma och be att få köpa lite av deras grönfärgade organiska avfettningsmedel. Det är ett högkoncentrerat medel och blandas 1/20 med vatten så drygt är det också. Helt ofarligt då det inte är en kemisk produkt och sparar enligt uppgift vaxet men löser insekter, fågeldropp, träddropp mm. och är otroligt bra. Sprejar bara på, väntar någon minut så glider resterna bara omkring i kleten sen på med vattenslangen eller högtrycken. Brukar betala runt 150-200:- för en fylld petflaska (1,5 l).
kan rek. Vonnes insektmedel, kanon! (Vonne i Arlöv)
Jag har provat Turtles Insect Remover eller vad den nu heter, fungerar bra men jag måste nog tillstå och säga att varmt vatten och lite schampoo fungerar precis lika bra!

(tilläggas skall att jag brukar tvätta bort insekterna max 3 timmar efter jag kört bilen)
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Den som inte vill ha kemikalier på lacken kan testa att blöta ner ett gammalt badlakan eller en handduk och lägga över insekterna. Efter en stund löses de upp av vattnet och går lätt att tvätta bort...

///BMW - Was sonst!
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Frågan är om man vågar sig på vonne efter fälginsidenten
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
Johan e har du testat det?
Ett relativt okänt varumärke, som arbetats fram genom ett samarbete mellan ett antal kemiföretag här i landet, är Mac-serien.

De har i sin produktserie produkter som Prickbort (asfalt och tjära no more) samt Flugbort (insekter no more).

På förpackningen kan man tro att det är en 70-årig fd hembrännare i Pajjala som säljer dåligt dricka som rengöringsmedel för bilar, men detta fungerar verkligen!!

Bruksanvisning: Spraya, vänta, spola. Enkelt, va? =)

Om intresse finns kan jag fixa fram kontaktuppgifter till försäljaren för denna produktserie..!
ChristianF: kan inte tänka mig att Vonnes produkter skulle skada bilarna, med tanke på vilka dyrgripar de har hand om samt att min bil blev väldigt fin efter senaste lackbehandlingen. Men det kanske ligger något i det du säger.......??
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Ett fälgrengöringsmedel är ju ofta väldigt agressivt, annars skulle det inte kunna lösa hårt sittande bromsdamm etc. Då är nog risken stor att flera tillverkare gör den lite "to much" så att fälgarna tar skada.

Men ett insektsbortagningsmedel behöver ju bara lösa upp lite äggviteämnen så är det klart. Så jag tror inte alls dessa är skadliga för lacken. En gissning är att vanlig petroliumbaserad avfettning är agressivare både mot vaxlager och lack. Men har iofs inga bevis för detta, bara spekulationer.

Mvh micke
bustorp
Gasfot:
Jag tror inte att alla rekondare har samma medel som du menar. Vad är det för tillverkare o vad heter medlet?

JohanE: Mycket bra tips. Många udda tips kan ofta vara nog så effektiva som kemikalier.

Mera udda tips, men kolla så att de funkar först!!!

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
Vanligt polermedel går utmärkt
Ta bort alla insekter så fort som möjligt så att dom inte torkar fast, då brukar det räcka med lite tvättmedel och svamp.
Körde 20 mil igår och hade fullt av insekter på fronten vilka lossade lätt idag.
MAC-serien i Järfälla (Mossvägen 3, 08-58430480) säljer Flugbort och Prickbort för 44:-/st exkl. moms.
Prickbort är fö testvinnare bland asfaltslösare och dyl hos Sverker i SVT Plus! =)
Kör med grön PRi från Duoex chemicals i Lomma (040-411490) hittade det nere på Statoil fungerar lika bra som Turtle gegget ( luktar märkligt nog likadant med...samma kanske??) men betydligt billigare

Spraya på, låt verka, spola av et voilá blir bra, sen för dom envisa resterna tar man Gullans mirakeltrasa ( en sån som påminner om en frotté handduk) och tar dom sista envisa resterna med......

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Alkalisk avfettning...Turtles insect remover duger fint!
Z4
827
Z4 Maria
BMW M4
BMW 420D Gran Coupé M-Sport
Så fort jag ser att det finns insekter på fronten, tar jag fram slangen och spolar bort det med enbart varmvatten. Efter en stund torkar jag försiktigt bort det som finns kvar med svampen. Det lossnar hur lätt som helst.

** Lycka är att se livet genom en solstråle. **
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.