|
|
|
|---|---|
|
i helgen så träffade man en snubbe som precis hade blivit klart med sitt 325 tic bygge.. och jag blev helt frälst av hur jäkla bra bilen gick. är jätte nöjd med bilen jag har (en 535i -91a) men jag har alltid känt att jag vill ha mer att åka med mkt därför jag har haft bilen på annons ett längre tag eftersom jag har vart sugen på en m5a.. men en 535tic är ju fan så mkt roligare än en m5a kan jag tänka mej:) så nu till min fråga.. jag har surfat runt på forumet och försökt hitta vad som krävs till ett sånt här bygge? jag är som sagt var inte kapabel till att bygga ett sånt här bygge men jag känner dock folk som kan hjälpa mej med det.. men jag vill ha lite information om hur jag kan komma undan så billigt och lätt som möjligt och vad för saker som exakt krävs.. hade tänkt köra med orginal stakar och kolvar.. så vitt som jag förstår det så pallar orginal grejerna 0.5-0.7 bar?? men jag är tacksam för all hjälp jag kan få. så att vi kan starta med vårat bygge så fort som möjligt:) | |
|
skaffa större spridare, ett bra eftermarknadssprut, Megasquirt tex. en turbo, IC och ett grenrör. lite slangar och dylikt som man behöver köps in efterhand det behövs. fixa oljan till turbon genom orginaltryckgivare, returen ner i tråget. låna en bredbandslamnda och mappa bilen. gör du det mesta själv så blir det billigt. turbo: 2-5000kr IC: ca1000kr Megasquirt: 500kr i koponenter som du löder själv Spridare: ca1000kr grenrör: gör själv eller köp ett för 3-5000kr ett par tusen till i saker du kommer behöva efterhand som olja, slangar, slanklämmor, osv har säkert glömt något men ändå.. du ser att du kan komma undan rätt billigt!! mvh Jimmy -kan du svänga kör du för sakta- |
|
|
när jag säger "bra eftermarknadssprut" så menar jag förståss priset! finns ju BRA eftermarknadssprut också med styrning för tändingen också men då kostar det ju också.. -kan du svänga kör du för sakta- |
|
|
Du kan i princip trimma din m30 motor hur mkt du vill för småslantar.. Vad jag fått höra så skall MS vara prisvärt men har sina nackdelar pga. hög bränsleförbrukning, samt vara svårt att koppla in om man inte har elektriska kunskaperVill du strunta i allt dedär å köpa komplett tändning och insprut så köper du autronic, men det kan kosta upp mot 25k om inte mer!. sen ska det mappas också å det antar jag att du inte kan, så då springer pengarna iväg... Det är just så jag skall gå tillväga med min bil just bara för att allt skall bli 100%. Men i ditt fall. kan du gå genvägar och skippa alla utkomster genom att göra som PEVAB säger.. bygga mycket själv. och något jag väldigt starkt kan råda dig till är att du svarvar kolvarna. 1,7mm~ Så du får ner kompet en aning. För om du skall ladda runt 0.5-0.6 så tröttnar du snabbt på att du inte kan ladda mer, just bara för du har så högt komp i maskin.. Laddar du upp imot 1-1.3 bar så har du ju ganska snart 480-520hästar i gaspedalen, vilket inte är så dumt. Och det roliga är att det håller bra med orginalsaker.. packningen skall hålla för det dubbla. Men det rekomenderas ju starkt att du bytar vevlager kolvringar, oljeskrapringar, honar cyllarna, orginar både block o topp. men sånt kostar ju småpengar i vilket fall som helst. Det är när du skall börja ha smidda saker i motorn som pengarna springer iväg.. Och vad är det för skitsnack om att du inte kan bygga själv. Klart som fan du kan det, det är som att bygga lego. Går det fel så går det fel. å då lär du dig tills nästa gång.. så ta dig i kragen nu å uppfyll dina önskningar ;) Mvh Fredric |
|
|
fredde535m: pakningen holder vel ikke til mere enn 1,2-1,3 bar? Og det gir neppe over 400-450hk tror jeg.. Senker du komp på motoren faller grunneffekten litt også.. Ved 1 bar har du teoretisk dobblet effekt.. Har du portet topp, og bra kamaksling, så vil du jo få opp grunneffekten i motoren da, men det regner jeg ikke med han har tenkt å gjøre.. ---- Motorer uten turbo suger.. ;) |
|
|
Ola-gut Packningen skall hålla för 900hk, Iaf vad jag fått höra!. Inget jag testat själv. men det skall tydligen vara så.. Jag blev väldigt förvånad när jag hörde det själv.. När jag menade 500hk så syftade jag på min motor. trimkam och portad topp givetvis. Det sämmer det du säger att 1bar ger dubbla effekten, men 1 bar med orginal komp går inte!. Och jag vet inte hur mkt man kan ladda med kompsänkta orginalkolvar. Jag har iaf mitt mål vid 500. Och det ska jag nå med orginalsaker! Skall tydligen inte vara alls omöjligt om man bara bygger på rätt sätt... B10 3,5: räkna med större bränslepump samt pgr. Ett nytt avgassystem och massor utav andra småsaker som kommer ploppa upp under tiden.. Det låter jättelätt när man säger "köp en ic turbo sprut spridare. sen e det klart" men det är ju tyvärr inte så. Ska du ha runt 350hästar så kan jag rekomendera en M5 3.8snurra om du hittar en sån. en kompis köpte nyligen en 3,6'a för 14.000kr, som gått 18.000mil enligt boken. inkl styrboxar med mera. Den har han som reserv till din M535 bil med m5 3.8snurra i. och den går helt lika med en kompis m5 e39 upp till 200km/h. sen drar e39'an ifrån. Men vem kör över 200km/h? :D.Det ända han behövt göra är att bygga om grenröret lite. Så om du vill slippa mycket problem men ändå få den effekt du önskar. försök hitta en billig m5 motor.. Hittar du inte det så tycker jag att du skall börja på ett turbobygge.. Mvh |
|
|
har förstått typ allt ni har skrivit och förklarat. men det finns fortfarande frågetecken och det är insprutet hur man löser det? det funkar inte om man bara köper ett tillläggssprut och kör med ett sånt?? Pevab: du nämde ett sprut som heter Megasquirt hur funkar det egentligen är det ett liknande sprut som autronic eller är det bara ett tillläggssprut? |
|
|
MS är bara ett tilläggssprut. Samma sak som ett SMT. Ett billigt och bra alternativ helt klart! Länk |
|
|
som Fredde säger! det roliga med Megasquirt är att ritningarna och programvarorna ligger ute på nätet. dvs. har du lite el-kunskaper så är det bara att vämda sig till närmsta elektronikaffär och beställa alla komponenter som tilloch med står fint upplistade på deras hemsida och bygg det själv. ska man köpa det i byggsats med kretskort kostar det runt 1500kr. helt komplett och färdigt så får man ge strax över 2000kr.. dvs. MYCKET prisvärt!! mvh Jimmy -kan du svänga kör du för sakta- |
|
| MS är inget tilläggsprut. | |
|
Att MS skulle ge märkbart högre bränsleförbrukning är bara förtal.. mappar man det som man ska blir det mycket bra resultat för pengarna. Ett Autronic har högre upplösning på sin map av bränsle och tändning och kan därför få motorn att gå optimalt i högre grad. Men man måste tänka på att det behövs bredbandslambda och avgastemp för att mappa bra, kombinera det med MegaSquirt och med Autronic så tror jag inte skillnaden blir så stor. Men Autronic är avancerat och har mer funktioner "out-of-the-box". Nån som vill rätta mig, gör det.. /Mattias |
|
|
ixer: Det är som sagt inget jag vet, men jag frågade mig själv varför bäckis körde MS på sin e21 brukis, istället för autronic.. Och tänkte ju givetvis att det berodde på priset på de olika spruten.. Till svar fick jag att man inte kunde pressa ut mer kraft ur motorn med autronic. MEN att bensinförbrukningen skulle minska rejält. För den bilen drar tydligen en jäkla massa soppa nu.. Mvh |
|
|
Om jag skulle gissa tror jag han fetar på för att få en säkerhetsmarginal. Det skulle vara kul att höra mer om vad Bäckis tycker är anledningen till högre bränsleförbrukning med MegaSquirt. /Mattias |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.