AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.773

Mysteriet med däckpriser!

Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
Då var det dax för nya baksulor, igen!!! Nåväl, 2 mm kvar efter 2900 mil är väl OK!? Hur som haver tänkte skaffa nya och byta från de Dunlop 9000 som jag har i dag till t. ex. Bridgestone R050.
Ringer min lokala däckkrängare och får reda på att dessa kostar ca: 3200 styck!!! Hmm, innan hade jag kollat upp Däckonline, där priset är ca: 1800 styck! Kan någon förklara skillnaden för mig?

Mike
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Din lokale däcknasare vill naturligtvis tjäna en hacka. Vad jag har förstått så finns det nästan ingenting som har så otroligt höga marginaler som just däck (kan det vara mer än 100%, någon?)
Internetföretag har ju bara priset att spela med och kan natuligtvis sänka priset en hel del och fortfarande göra sig en hacka.

Bakom Däckonline ligger ett stort företag med filialer i de flesta europeiska länderna. De har förmodligen ett gigantiskt lager någonstans i europa och kan handla enorma kvantiteter - och på så sätt få lägre inköpspriser. På så sätt kan de även hålla utpriserna nere.

Svenska däckhandlare är jämförelsevis pyttesmå, och får inte lika bra rabatter - således "måste" de hålla högre utpriser för att tjäna något.

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Som Kalle skriver så är det givetvis så att den lilla däckfirman behöver lägga på mer per däck för att gå runt samt att mindre volym på inköpen inte ger samma rabatter.

Jag har också hört att generalagenterna för de olika däcken håller högre priser i Sverige jämfört med t ex Tyskland och de företag som säljer via Internet t ex Däckonline köper inte sina däck i Sverige.

___
BMWCS #5157
Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
Tack för svaren!

Var lite orolig för att Däck online och andra internetföretag kanke kör med '2:a' sortering.
Sökte just på Däck online och det verkar som de flesta är nöjda med deras däck och service!
Vet någon om Däck online har en 'krängarverkstad' i Malmötrakten?

Mike
På deras sida finns en länk där du kan kolla om det finns ngn verkstad i närheten av dig (md hjälp av ditt postnr), som kan hjälpa dig "kränga" på däcken.

/ Joakim

Silverpilen:
Länk
Länk

/ Joakim

Silverpilen:
Länk
Sorry...funkade visst inte...men du hittar nog länken...

Jag har faktiskt INTE köpt däck där, pga av att jag ville ha Dunlop SportMaxx och de hade "bara" föregångarna Dunlop 9000 (9090?).

Relaterad tråd:
Länk

/ Joakim

Silverpilen:
Länk
Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
OK! Kollade upp saken och där är min bekvämlighetsradie! Funkar det bra att dom skickar däcken till krängarn' direkt eller är det bättre att få hem dom först?

Vad gäller Dunlop så är jag inte sugen på 9000 igen, hade problem viktfördelningsojämnheter (eller vad det nu kan heta) vilket gav små irriterande vibrationer i baken som kom och gick med en jämn frekvens. Hade gärna provat SportMaxx med dom finns inte i 255/40/17...så därav hade jag tänkt att prova Bridgestone denna gång!

Mike
Mike,

"Vanliga" däckhandlare brukar inte bli så muntra när man kommer med däck köpta från däckonline, än mindre glada lär de bli om du ska skicka däcken direkt till dem :D Bäst är nog alltså om du får hem däcken till dig själv och sedan åker till någon som kan kränga på dem.

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
Kalle,

Man kan läsa på deras hemsida att det finns ett antal däckfirmor som är 'anslutna' till Däck online och med detta ska fixa på dina däck, förmodar jag, utan sura attityder. Men, kanke du har rätt att det är bättre att kolla med 'firman' först!

Mike
105
hönö
Alpina B10 4.6 98 #281
hört runt lite granna på olika däckfirmor och jämför med onlinehandlare det tilkommer ju montering och balansering oxå
har kollat lite på olika alternativa dimensioner (okay jag har däckfirma) vissa sorter är helt omöjigt att hänga med men det skiljer faktist inte så mycket på vissa.Tror inte att däckfirmorna blir så sura även om du kommer med lösa däck som du vill kränga på De tjänar ju några kronor på dig ändå jag hade inte gnällt.Men se upp så att ni får EU märkta däck och inte asien eller usa helt annan gummiblandning Marginalerna ligger inte på !00% snarare på 40-50% för oss i sverige (gbg).Lycka till
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Satt i samma sits för några månader sen. Men det är ju inget snack om att man tjänar tusenlappar trots att det tillkommer montering och balansering hos däcksverkstan.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag "pressade" min mycket bra däckgubbe på pris när jag skulle ha två nya bakdäck (enbart däck utan montering) Det skiljde 250-300 kr st mot däckonline. Och då "gav" gummigubben nästan bort däcken ink frakt.
Beställde från däckonline funkade perfekt , de fanns på lager 5 dagar senare kom dom till verkstan, där jag lånar däcksmaskin.

///MVH Hasso
Länk
ew
189
ewert84
320ik 88
jag såg en prislista från en däck grosist och där kostade t ex Bridgestone pp so3 225/40 - 18" Ca 750 och
Kumho 712 225/45 -16" Ca 400

sen utöver de priserna så var det oftast en rabbat på 50-85%
Bridgestone däcken hadde den veckan (V15) runt 70% ~ 2000kr för fyra nya Bridgestone pp so3 225/40 - 18" och däck handlarna tar över 3000 för ett

Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
"Support your local dealer"
Om man köper tex däck hos en lokal firma vinner man en del.
Visst kan det vara något dyrare men i gengäld så finns däckhandlaren kvar på orten med allt vad service och tillgänglighet heter.
Man måste dock själv bestämma hur mycket mer det är värt att handla lokalt.
Om man bor i storstadsregioner gäller ju inte detta... där finns det alltid nån att vända sig till.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.