|
|
|
|---|---|
|
Tjena, Den här frågan har säkert dykt upp tidigare men jag kunde inte hitta nåt inlägg som svarade på mina funderingar. Har själv en 320 just nu men pga kostaderna så har jag tänkt att gå ner till en 316 eller 318. Jag undrar om någon har haft två av dessa modeller och som kan jämföra största skillnaderna, positiva o negativa. Hur stor är egentligen ägandekostnaden, service, försäkring, reservdelar, drift mm. Någon hade skrivit att det inte är stor skillnad att äga en 318 jämförelse med 325???? Vet nu att det är svårt att byta till en annan bil när man har haft en bmw, sen om det blir en 316 kvittar. Hoppas på många synpunkter. Tack! Shan | |
|
Tja jag har inte haft en 316 eller 320 men en 328 och 325 har jag haft...och kan ju säga direkt att det kostar mer att ha en 325:a. Framförallt är det ju försäkring och bensin som kostar. Sen så kostar ju reservdelar lite mer men det är inte så farligt. Men det går ju mer av stift och olja m.m som man inte tänker på också. En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW! |
|
|
Vad jag ville komma fram till var att 316 och 318 kostar nog ungefär lika att ha. 320, 325 och 328 skulle jag tro kostar ganska lika, vilket är betydligt dyrare än bilarna med 4-orna.. En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW! |
|
|
Beror kanske på var man bor osv, men utanför sthlm där jag bor var det märkbar skillnad i försäkring mellan 320 / 325, därför jag valde 320... håller mig med den till dess jag kommer upp i försäkringsmyndig ålder (24/25) Farsans 316 är mycket billigare dock... mvh Robert Sahlin |
|
|
Det är i princip bara bränsleförbrukningen som skiljer 316i, 318i och 320i åt. Försäkringen kanske kan skilja någon hundring om året, och sen rymmer sexan mer olja. Tror inte man tjänar mer än kanske ett par tusenlappar om året på att köra fyrcylindrigt. Givetvis beror det på hur mycket man kör och hurdana sträckor. 325i och 328i är dock betydligt dyrare att försäkra, men drar lika mycket/lite bensin som 320i. Mvh, Kalle _____ Min E34: Länk |
|
|
Jag har haft en 525 (M50, samma motorserie som motorn i din bil) och så har jag en 318is (M40, samma motor som sitter i 318 E36) och den största skillnaden är hur ofta bilarna går sönder och därmed kostar... Försäkringen kostar i princip lika mycket för min del nu som den gjorde med 525:an. Soppa förbrukningen skiljer inte så värst mycket heller.... med 525:an snittade jag 1.14 liter/mil och med 318 snittar jag 1liter/mil. så det skiljer inte så jätte mycket... Skatten kostade 1800 kr per år med 525an och med 318 kostar skatten 1200 kr tror jag (förra ägaren betalade skatten). vad gäller stift, olja, filter mm... så kör jag med samma oljor och det är samma stift i båda motorera om jag inte minns fel (det går i 2 liter mer olja i en M50 än i en M40, sen är det 2 extra stift i M50 motorn). En sak som inverkar till att göra 318 dyrare är att M40 har en kamaxelrem som har ett väldigt kort intervall (4000 mil) och det slipper man med de sex cylindriga motorerna som har kedjor. Det kostar ca 2000 kr att byta Kamrem. Där emot så var 525:an en tung bil (1600 kg) med nästan 200 hästar och det gjorde att fram och bakvagn + bromsar slits fort... och det kostar... E36 är lättare än E34, så den borde inte ha samma problem, men jag vet inte har inte haft E36. under det året jag ägde 525an bytte jag: Vattenpump 1200 kr Avgassystem 4500 kr Koppling 4000 kr Scilentblock 2000 kr Pendelstag 800 kr _______________________ Totalt 12 500 kr Med min 318 har jag kört lika långt men jag har bara ägt den 6 månader nu och det jag har bytt är: Vattenpump 580 kr (bytte själv) så det är rätt så stor skillnad i reparationskostnaderna men själva driften är i princip den samma, 4 cyl är billigare men inte så mycket så man kan tro. Sen tror jag att min 525 var lite otursdrabbad, förhoppningsvis går din 320 inte sönder lika ofta. hoppas detta hjälper lite. En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt! |
|
|
Tilläggas kan att min far ligger på 0.6-0.7 l/mil med sin 316i -94 och jag ligger på 0.8-0.9 l/mil med min 320i -95 (räknat per tankning)... men då gubbkör han ständigt med sin 316 iofs... Låter kanske som liten skillnad, men bara bensinen blir alltså 4-6 tusen billigare per år för honom... mvh Robert Sahlin |
|
| Ägde en 316i E30 '90 i ett år som var trevligt men alldeles för slö tyckte jag. Har nu sedan ett år tillbaks en 318iS E36 '93 som jag är mycket nöjd med. Den är tillräckligt pigg för mig och är dessutom bensinsnål och har låg försäkringskostnader. | |
Helga |
Lånade en 316i -94 för ett par år sedan och blev mycket överraskad över hur mjukt och fint den gick. Och man blev även själv lite lugnare vid ratten när man inte hade en bamsemotor där fram. Jag skulle utan vidare köna köpa en 316. Dessutom har dom oftast gått lugnt och inte så många bil. Plus låg förbrukning, 0.7, vanliga 15" däck, billig skatt & försäkring och ändå toppar den minst 180. Så slå till på en 316 -94-95 sedan!! MVH helga Helga |
|
Tack för alla inlägg! När det blir dags så ska jag försöka provköra en 316/318 för att se skillnaden. Min 320 har jag tänkt att behålla ett år till. mvh Shan |
|
|
Jag tror inte du sparar många kronor på att byta bil! Du vet ju vilka rep. som väntar i 320n, men inte i den kommande 318/316, och det brukar alltid bli lite fix när man köpt en gammal bil. Dom kronorna du spenderar på 2 extra stift, olja och bensin när du har 320n får du istället lägga på kamremsbyten (4000mil)! Jag tror det blir billigare med 320n! |
|
|
Jaken: Varför kamremsbyte? 316i 94- har ju kedja de med... Shan: Hursomhelst borde det bli billigare försäkring och bensin i alla fall... kolla med försäkringsbolaget vad skillnaden blir.. åsså kan du ju slå ut bensinskillnaden du får per månad.. mvh Robert Sahlin |
|
|
"jaken" vet inte vad han pratar om i denna tråd. Har kört 318 -94 i två år och kört drygt 4000mil med den. Abstinensen för en rejäl sexcylindrig BMW blev för stor så jag köpte mig en 328, som jag nu kört ca 2000 mil med och är alltjämt helnöjd :-) Försäkringen ligger ca 2500kr/år högre för 328. Även skillnaden mellan 318 och 320 i försäkring ligger (för min del) 2000kr upp, så 320 är nästan lika på denna punkt men ändå klart dyrare än 318. Förbrukningsmässigt är det ganska stor skillnad, mellan 1.5-2dl/mil mer drar 328 än 318. Servicekostnaderna ligger runt 600kr mer för oljeservice och 1000-1500kr mer för inspektionerna med 328. 316/318 efter 1994 har inte kamKEDJA som är underhållsfri. Sedan är reservdelarna billigare till fyrorna, bla slipper du byta skivor/belägg bak pga trummor på fyrorna. Jag är övertygad om att du sparar en rejäl slant per år på att köra 4-cylindrigt (talar av egen erfarenhet). mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
Helga |
"316/318 efter 1994 har inte kamKEDJA som är underhållsfri." Vad menas? Har den kamrem eller kedja?? Helga |
|
Den har kamkedja...skulle nog stå har kamKEDJA som är underhållsfri...hade nog smugit sig in ett för mycket inte :-) En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW! |
|
|
Helga: Sorry, naturligtvis har 316/318 efter 09/93 KAMKEDJA som är undehållsfri och inget annat :-) mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.