|
|
|
|---|---|
|
Bilen: BMW 318is, -90, 24900 mil. M42 motor Problem: Bilen går väldigt varm enligt mätaren, fast mätaren lever ibland sitt eget lilla liv. vad är normal temperatur? hur varm får den bli? den går oftast normalt upp till "rakt upp" på mätare, sen tar det fart. Gjort: bytt termostat, bytt till elfläkt från en honda prelude (tillräcklig?) Vad göra härnäst? har köpt vattentemp mätare från biltema som referens, men lite osäker på inom vilka intervall jag vill tempen. Det är en bruks/banbil, ja. men inte kört på bana på ett tag (blev körkortslös i april och får snart lappen.) Bilen har stått still och avställd i ca 3 månader. innan fanns inte detta problem. BMW 318is -90, | |
|
Kolla jordflätan mellan motor och kaross. Hade en virrig tempmätare i min e30 touring. Den kunde börja öka snabbt för att helt plötsligt gå tillbaka till normal temp. Blev bara värre och värre. Började felsöka och hittade en avärgad jordfläta. Bytte den, sedan var allt ok. Felet var svårt att se med blotta ögat eftersom flätan var av inne i höljet. Hoppas du kan ha användning av mitt tips. Lycka till! Danne. |
|
|
Har du provat att lufta kylsystemet? Luftfickor gör att det blir svårt att få cirkulation och man får ojämn kylning. |
|
|
så långt jag kan har jag försökt lufta. finns det fler ställen än på kylarens ovansida? har låtit motorn gå lite mellan avluftningarna så den fått dra runt vatten. BMW 318is -90, |
|
|
Motorn skall gå så pass att den blir riktigt varm, så att termostaten öppnas. Avluftningsskruven sitter som du säger på ovansidan av kylaren, bredvid påfyllningen. |
|
| eller topplockspackning eller spricka i toppen | |
m-king |
Kan vara vattenpumpen oxå. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.