|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Ajajajaj, lider med dig =/ Men 40-45k lät lite saftigt (?). Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
Jeppe W |
I det läget hade jag nog börjat fundera på att damma av cykeln igen..... |
|
Helga, ta kontakt med uppsala bildemo. De har bra priser. Som exempel kan nämas 60tusen för en 1500mils E46 M3-motor med alla boxar och alla tillbehör. så din motor med ett normalt miltal bör väl enligt mitt tycke ligga på hälftne, plus jobb. MAX TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
stefannorr |
Helga> Har alltid varit livrädd för detta med topplockspackning eller skev topp/sprickor..därför ja bytte v-pump m.m i förebyggande syfte..kommer även göra en sk slangservice senare så man vet att slangar m.m är ok..vi får hoppas de löser sig till ett bra pris. |
|
Ouch vad dyrt 45.000. puh.. Blåste toppen och några av kolvarna på min båtmotor i förra veckan. Lyfte ur motorn. Topp, planing, nya kolvar, cylinderslipning kostade mig drygt 1000 kr totalt. Nu är båtem i sjön igen. Det är ju samma sak som ska fixas hos dig, att det kan bli så dyrt,... det satt ju iof en volvo 4a i båten, men ändå. |
|
Helga |
Hej igen. Kom hem nyss. Jo en motor, 2.8 från en 728 -99 skall passa enl. expertis. Svensksåld med garanterade mil 4.000 och garanti på motorn. Pris: 25.000 kr. Sen vad installation, oljor, vätskor, m.m. går på vete fan. Är priset OK på motorn tycker ni? Och hur lång tid skall det ta montera tro? MVH Helgas man. Helgas man. |
Helga |
Sen samtidigt i bedrövelsen så är det ju skönt med en motor som bara gått 4.000 mil. En nyare med dubbelvanos funkar ej enl. dom som kan det. Om det blir denna mfrån -99 återstå att se. Beror på BMW i K-stad vad dom kan fixa fram. Men om man monterar en motor på 4.000 mil så skulle man kunna skruva tillbaka mätaren på ärligt sätt. Men samtidigt så har resten av bilen gått 13.000 mil. Varför inte en på mätare på bil och en på motor. Men kommer ju att stå i serviceboken att vid mätarställning 13.000 så installerades motor från -99 med 4.000 mil. Måste ju vara värt ett par tusenlappar vid försäljning kan tyckas! Rejält luttrad är man men kommer alltid tillbaka!! MVH Helgas man Helgas man. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jisses rena generalraset med värsta tänkbara utgång, undrar hur det gått med kylare, expansionskärl mm, . En-99 motor är jag tveksam om man kan få dit ?? men det borde BMW ha koll på. möjligtvis med medföljande motorelektronik, men hur man får ihop detta med gamla typen av ASC/ABS styrning vette sjutton då ASC styr gasspället på analog väg upp till 09/98 och på elektroniskväg efter detta. tvivlar på att det går att kuckla ihop. Det finns en hel del 328-528-728 motorer 96-98 med varierande miltal från 4000 mil och uppåt vid en sökning på bildelsbasen. ///MVH Hasso Länk |
Helga |
Hej Hasso. Kollade "www.bildelsbasen.se" just nu. Hittade inte en enda motor 528 96-98. MVH Helgas man. |
|
Hej, Var precis inne och tittade på bildelsbasen, visst finns det en del motorer (e.g. 4129 1998 LNR: 4125 328i MOTORTYP 286S1-142KW KOLLA BILENS MOTORNUMMER* GARANTI 6 TILL 24 MÅN Vara Bildemontering 0472-550100). Till en 328 men det kan väl knappast spela någon roll (?) |
|
Helga |
Kollade nyss motorn från 728 -99. Bilen en -99. Motorn från -98. Har sett motorer från 328 -95. Men klart att jag inte vill ha en motor från en 328 -95 oberoende mil. Har svårt att tänka att det finns såna lågmilare på lager. Den motorn kan ju vara 10 år gammal! Och min 528 är tillverkad våren -97. Till Hasso: Enl. BMW Kristianstad så var kylare, vattenpump, m.m. okey. Vad de hittat var spricka i toppen plus att komp (tryck) försvann ner i blocket från cylindrarna. Eller hur de uttryckte sej. Och att det var "billigare" att köpa en hel motor än topp + block. Så det känns rätt att lägga i en motor (-98) från en 728 iA -99. Förhoppningsvis välservad och lagom gubbkörd. Och bara 4.000 mil. Enda trösten i bedrövelsen. Kanske att bensinförbrukningen kommer att bli avsevärt lägre nu också. Den drog ju över 1 lit/mil det sista halvåret. Vid myclet lugn körning!! Trodde det hade med dom nya däcken att göra. Men man är ju bara en halv människa när inte E39 står på gården! Att man kan sakna en bil så. Skulle va när katten var borta i 4 dygn :-) MVH Helgas man. Helgas man. |
Helga |
Hej, "Var precis inne och tittade på bildelsbasen, visst finns det en del motorer (e.g. 4129 1998 LNR: 4125 328i MOTORTYP 286S1-142KW KOLLA BILENS MOTORNUMMER* GARANTI 6 TILL 24 MÅN Vara Bildemontering 0472-550100). Till en 328 men det kan väl knappast spela någon roll (?)" Nej om det är en 328 från -98 spelar det ingen roll så klart. Tack för alla tips!! Skall ringa Vara måndagmorgon. Typisk att man inte skulle vara i Sverige de senaste dagarna men..........tyskt öl är alltid gott!! Och inte minst med deras "fläskflott" till :-) Helgas man. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Om du detaljerar sökningen på bildelsbasen på med årsmodell 96-98 och kikar på E36 E39 E38 så finns det några stycken. även med låga mil. Så länge bilen är tillverkad före 09/98 dvs enkelvanos så bör det funka utan problem om bilen har samma typ av elektronik. Så lär du ha samma DME/ ASC/ABS elektrionik för att det ska stämma har jag en känlsa av, då systemen skiljer sig. ///MVH Hasso Länk |
|
Hur har det gått? Vilken bedrövlig historia! Man undrar ju vad som har gått fel i den motorn.. Vart det den där 4000 milade motorn? Vad gick notan på? |
|
Helga |
Jo kalaset blev inte billigt. Det kom efterföljder också. Som jag skrev från början så startade det med att plastfästet där kylarslangen gick uppe på kylaren sprack och all vattnet rann ur. Och jag måste ha kört 3-4 kilomter utan kylarvätska. Tycker att det skulle plingat som fan när bilen började koka. Jag kollar inte tempmätaren varje kilometer! Nu lyste en röd lampa plus att visaren låg på rött. Men jag satt i en flera kilometer lång smal kö på E6 utan att kunna röra mej fram eller bak när jag upptäckte det. Och då hade jag en kilometer till närmsta avfart. 1. Byte av plaströr på kylare plus service: 5.000 kr. (efter första koket) 2. Bärgning till BMW K-stad 1.200 kr. (efter andra koket) 3. Bärgning till egen BMW verkstad 2.000 kr. 4. Faktura från BMW K-stad demontering 1.800 kr. 5. Inbytesmotor 4.000 mil 25.000 kr. 6. Frakt motor 1.200 kr. 7. Montering, oljor, tändstift 6.600 kr. 8. Ny lamdasond + tempgivare 3.000 kr. 9. Lamdasond 2 2.000 kr. ----------------------------------------------------------- 47.800 kr. Har förmodligen glömt nåt. Och allt jäkelskap på grund av att plast som brister vid en slangklämma. :-( //Helga |
Helga |
När jag köpte 528 i Acchen Tyskland gick bilen som en dröm!! Endast en ägare, allt uppkollat. Blandad körning 0.87!! Först nu i dagarna så går den "nya motorn" som rullat 6.000 mil i skrivande stund som en dröm. Blev som helt ny efter att jag bytade lamdasond 2. Förmodligen så hade den också fått stryk när gamla motorn kokade. Körde cirka 20 snabba mil igår på motorväg, 140 -150 km/tim, med förbrukning 0.9. Men kan erkänna att hade jag inte varit BMW ägare i över 15 år med ett antal bra bilar under denna tid så hade jag bytat märke. Så skulle en förstagångsköpare råka ut för mitt motorras så förstår jag att han aldrig mer vill köpa BMW. //Helga |
|
Arghh....Billigt var de ju inte :/ Mvh Janne. |
|
|
Fy fan! Så dyrt det kan bli egentligen! Nu blir det väl till att ha bilen ett antal år framöver, när du vet att motorn är rätt så ny i alla fall. Måste försöka se det positiva i det hela. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.