|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
mickemuskörbus: vatten i oljan - olja i vattnet. synligt läckage mellan topp och block av olja eller vatten, läckage mellan två cylindrar så kompressionen försvinner ut till respektive öppna ventiler. Läckage ut i kylsystemet som ger ett övertryck, läckage ut i förbränningsrummet så vattnet följer med ut i avgaserna, Sedan kan det läcka enbart vid kall motor eller enbart vid varmmotor så det finns många olika varianter att välja på. ///MVH Hasso Länk |
Helga |
Ok ett till. Det var så han menade mekarkillen att det kom ut avgaser i kylaren därav övertrycket och hans konstaterande att toppackningen gått. MVH Helga Helga |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Helga.:Jovisst är det så, men det vet han inte förrän han har gjort ett gastest på kylarvattnet, annars är det bara antaganden, det blir alltid övertryck när motorn går varm oavsett om det är toppackningen eller en termostat som inte öppnar. Det blir även ett övertryck precis efter att du stängt av bilen normalt pga eftervärmen, därför ska man aldrig öppna kylarlocket när när motorn är avstängd och varm. Och skulle toppackningen vara trasig så skulle du ha övertryck även med en kall motor förmodligen. Det finns ett litet tryck även dagen efter med kall avstängd motor om man öppnar locket och lyssnar så pyser det lite grann= systemet tätt och OK. ///MVH Hasso Länk |
mickemuskörbus |
hasso mao gråblaskig olja och/eller regnbågsfärgat vatten, dvs ett lekmannatest man kan göra själv när som helst. tex, vid tankning |
|
Om bilen skjuter ut avgaser genom expansionskärlet samt tappar vatten har du blåst packningen.. Hade exakt samma symptom på min BMW och ja, jag bytte (!) packning. Jag "böt" inte den :) Inte så svårt att byta själv bara man har lite tålamod. Dessutom sparar du pengar. Självklart kan man öppna locket till expansionskärlet än fast motorn är varm, det är bara att ta det piano och öppna det eftersom. Skruva av det "bit för bit" sas. & precis som nån annan sa, så är packningen blåst om det bubblar i expansionskärlet när bilen står på tomgång med kall motor. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
Helga |
Tyvärr så hade jag ingen möjlighet att få motorn kall - såvida jag inte väntat i 3 timmar nåt - så den var varm hela tiden. Nu visste jag inte heller så mycket om sånt här enär det var första gången man råkar ut för dylikt. Men motorn var rejält varm när jag hade skuvat av de två luftningsnipplarna och försökte hälla på mer vatten tills det kom ur vatten ur luftningshålen. Men där kom enbart vattenånga som var grymt het. Hade jag inte haft 11 mil hem så hade jag bogserat den och låtit den svalna rejält och sedan frågat här på BMW forumet. Många bra förslag jag fått!! Men som sagt tidigare. Oljan var finfin. Och kylarvattnet verkade inte va nån olja i. Bara ett jäkla övertryck i expansionskärlet. Jag skuvade lite i taget på locket efter första gången :-) sedan så t fick det pysa och bubbla ut hett vatten tills jag kunde få av locket. Säkert en halv liter minst som bubblade ut. Och inget besked från BMW i K-stad. Vill gärna ha koll på läget! MVH Helga Helga |
|
Håller tummarna att det inte är topplockspackningen. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
stefannorr |
Helga> Är bara lite nyfis,har för mig att du är Helgas man/sambo som skriver nu ellr är de Helga för hela slanten bakom denna signatur nuför tiden? Hoppas de går bra och att de bara är v-pumpen som lämnat in. |
Helga |
Jajamensan. Jag är Helgas man. Och hon lånar inte gärna ut sin 323. Hon kör 15 mil/dag t&r jobbet så det är ju klart. Får väl göra som tidigare att jag hyr en bil. Senast så var det en S40 -98 från Hertz med en motor på 1.8. Inte kul. Fick nästan ha hörselskydd pga av resonansen. Helga skriver inte själv utan överlåter det till mej och så brydde jag mej inte om att byta nickname. Jag hoppas oxå att det inte är toppackningen. Men 528.an har ju dragit alldeles för mycket soppa sedan en tid tillbaka. Så något lurt är det. Och fortfarande inget ljud från BMW i K-stad. Får ringa igen i morgon = gång nr 3. MVH Helga Helga |
|
Det enklaste sättet att kontrollera är att sätta CO spårmedel, detta visar om det finns några oförbrända avgaser i vattnet och visar således om det är topppackningen som är kass. Medlet sätter man i en speciell behållare som monteras på kylaren och får stå med motorn från kall till varm, är det läckage i toppapackningen ändrar medlet omedelbart färg, och man har svart på vitt. Har du provat kolla bilen i en DIS tester? Risken finns att det kanske är en kamaxelgivare eller ngt liknande, bilen kan både gå upp i temp och dra mycket soppa samt ibland vara trött och andra gånger pigg. Helknepig med andra ord. MvH Martin Jarl |
|
Helga |
BMW i K-stad ringde i dag och sa att toppackningen hade gått. Det hade tryckt ut avgaser i kylarvätskan därav det enormt höga trycket som blev. Så mao så blev det väl det värsta som hänt såvida inte toppen har en spricka också. :-( Kostnad cirka 16-17 inkl. planslip av topp. Är det rimligt. Frågar dom som har någon erfarenhet av vad det ungefär brukar kosta. MVH Helga Helga |
Helga |
Till Perran. Vad fick du skjorta upp med för att fixa toppen? Om du nu lämnade den till en verkstad månne. Hälsn helga Helga |
|
Hmmm...Tråkigt att det blev det befarade. På min E32:a så blåstes toppackningen 2003, och om jag läser kvittot rätt så kostade det f.d. ägaren 7500kr med en rabatt som han visst fick på 1471kr,dvs utan rabatt>>8971kr. Visserligen så är det inte en helt jämförbar motor men såå mycket som 16-17 med enbart toppackningsbyte tycker jag inte att det ska kosta ändå..svindyrt om jag får säga mitt.. Mvh Janne. |
|
Helga |
Håller med "svindyrt" . Visserlige så få dom plana toppen också men...... De har fasta priser sa han när jag fråga efter timdebiteringen, Men säkert 1000 spänn i tim + flygbiljetter till Bosse Ringholm. Och säkert inte lätt att vfå rabatt när man blev tvungen att lämna bilen där. Har man den hemma på gården så kan man ju jaga lite priser. Samtidigt så skall det väl bli ett 100% utfört jobb tycker man. En liten fråga till. När dom planar toppen lägger dom dit en tjockare packning eller blir det lite högre komp? Är novis på såna intermezzon. Har haft en jäkla tur, eller vad man skall kalla det med alla mina bilar. Hitintills. Hälsn Helga Helga |
|
Angående planslipning så gör alla seriösa firmor detta när toppackningen ska bytas...I dem 8971kr jag skrev här ovan ingår planslipning oxå.. Det du frågade om tjockare packning eller ej beror väl på hur mycket dem måste "ta" i själva slipningen beroende på "skevhetsgrad"...Kan inte svara på om det krävs i ditt fall.. Mvh Janne. |
|
|
Topplockspackningen ger sig inte bara så där huxflux på en så ny bil. När du fått den nya på plats så se till att du är hundra procent säker på vad orsaken var från början, vattenpump, läcka på kylaren, trasigt plaströr or whatever, så det inte händer igen. Köpte en bil en gång med ny motor, förre ägaren hade kvitto på 68.000 kr i reparation/motorbyte. Allt för att en slangklämma för 5 kr gett upp så vatten läckt ut och motorn överhettats. |
|
|
Helga: Jag betalade bara sotningssatsen, sen gjorde polaren och jag jobbet själv. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
Helga |
Och jag har ingen polare som kan sånt här. Får väl utöka mitt umgänge. Själv får jag en jäkla massa förfrågningar om jag kan de o de när det gäller mitt yrke. Så när man är i lite främmande sällskap så berättar jag inte vad man sysslar med. Finns ingen anledning att dra på sej en massa frågor. Helga |
|
Nej visst. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
Helga |
Det blir många bier i kväll. Är så jäkla deppad och förbannad. Har anlänt Munchen, bärbar med, så klart. Fick en signal från Eriksson & Månsson om min 528...... Spricka i toppen = Ny topp enl. honom. Motorblocket håller inte tätt enl. provtryckning. Läcker i cylindrarna ner i vevhuset. Bättre och billigare att satsa på en inbytesmotor från någon bildemontering säger dom. Jaha säger jag. Gör det som är bäst och BILLIGAST. Detta blir dyyyyyyrt säger han men ändå det billigaste. Och hur mycket frågar jag...........40- 45.000 tot. Jaha igen!! Och så var jag på gång att byta i juni till en -01, 530 svensksåld med 7.000 mil och ALL utrustning. Mellanpris 135.000. Som hittat i dag tycker jag. Och den hade den snygga mellanblåa färgen , solid, vad den nu heter. Svart skinn, gick som en dröm + att den hade M-paket!! Det är så jäkla kul nu att vara trevlig m.m hos mina svärföräldrar. Tyvärr har dom inga försänkningar i bilbranschen. Men det man förlorar på gungorna (528) tog man igen på karusellen (535). Så snälla ha lite medlidande med mej. Har inga stora löner eller bankmedel. Men hus, hustru, 3 barn, katt och 2 garage. Kanske därför att jag ALLTID kört försiktigt med mina BMW. Glädjen är inte att varva till 6.750 och dra den på alla växlarna. Utan glädjen består av att sätta sej och starta och lyssna till ett underbart motorljud att glida ut från gårdsplanen. Och omslutas av den vackra E39 instrumenbräda. /Helgas man. Hon bjussar på en extra bajer ikväll!! Helgas man. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.