AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.120

Har jag blåst toppackningen?

Sida 1 av 3
Helga
Jäkla shit!!
Skulle hälsa på min mor på lasarettet 11 mil bort och kom 10 mil när tempen kröp mot rött. Svängde direkt in på en mack och stannade motorn. Lyfte huven och skruvade av locket, kanske fel, och brände mej så klart. Kokande kylarvärtska sprutade ut.
Det var ett jäkla övertryck i kylaren. Efter en stund (30 min) när det kugnat ner sej så fyllde jag på vatten - hade luftat den också via de två luftningsnipplarna - och körde vidare. Kom 3-4 kilometer och rött igen. Lät bilen kallna i 30 min och vände och körde tillbaka till macken. Nu duktigt irriterad!! Ringde min bilmek. Han var på semester på Gotland och återkom sista veckan aug. Ringde till lasarettet där min mor var och skulle meddela att jag fick komma nästa dag i stället. Då pajar min mobil!!! Lånar telefon på macken
(de vill ha 20 kr. för 2 lokalsamtal och får det) och efter 40 min kommer jag i kontakt med en sköterska (upptaget hela jäkla tiden) som säger att min mor håller just nu på att bli flyttad till ett annat lasarett. Jaha.
Fyller på mer vatten på bilen för att ta mej till ett samhälle cirka 10 km väster där det finns en bilverkstad. Och det är bara 29 i skuggan. Puh!! Kommer dit en timme senare efter alla kyluppehåll. Och dom säger att det förmodligen är topplockspackningen. Så jag får ringa till en bärgare som tar bilen till BMW i Kristianstad. Hade gärna låtit dom köra den till Jarls bilservice men det var för långt sa dom. Och det förstår jag.
Nån här som känner till BMW i K-stad??

Tack på förhand.

Helga
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Vilken bil talar vi om här?

Vanligt fel på E39 med sexorna i årsmod. 96-98(cirka) är att vattenpumpen ger upp av en eller annan anledning,var visst ingen höjdarkvalité till en början...

Hur kom verkstaden på att det var topplockspackningen så där på direkten?
"Försvinner" kylarvattnet?

Mvh Janne.
Helga
I upphetsningen så glömde jag att skriva att det var 528.an -97
Verkstaden menda att motorn tryckte ut avgaser i kylarvattnet därav det höga trycket. Får hoppas på vattenpumen. Är väl lite billigare. Men vad jag kunde se så läckte det inte ut något kylvatten. Men den kokade i expansionskärlet och när jag lossade locket så stod en fontän av kokande vatten. När luftningsnipplarna var avskruvade, motorn igång och jag hällde på vatten så steg det het ånga från luftningshålen. Man brände sej om man höll hande över. Och bilens temp stod på rött.
Jäkla shit en gång till!!

Helga
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vattenpumpen förmodligen, sedan är det knepigt med luftningen får man inte till den ordentligt, så öppnar inte termostaten med samma resultat med övertryck byt pump, termostat+ hus i första hand.
Du gjorde rätt som slog stopp direkt och jag tror inte att det är toppackningen, då har du en jäkla osis i så fall.

///MVH Hasso
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...Högt tryck är det ju alltid i expansionskärlet när motorn är driftsvarm.Men kokade(bubblade) det i kärlet så finns risk att det blivit något fel på toppackningen/toppen.

Om du kan vänta några timmar tills motorn är kall...Startar du sedan(efter du har fyllt upp kylarvätska) så ser du DÅ om det bubblar i expansionskärlet.
Då finns risken att toppackningen gått.Tyvärr.

Men innan du tycker allt är shit, så avvakta vad verkstaden ev kan hitta för simplare fel....

Återkom gärna om hur det går...

Mvh Janne.
Helga
Tack för svaren. Det värmer i värmen.
Återkommer när verkstaden hört av sej.
Men glömde säja att jag har fyllt på cirka 3-4 decliter kylarvätska var tredje vecka cirka. Så någonstans har det tagit vägen.
Oljan ser fin ut på stickan. Ljus och ren. Kört 300 mil sedan oljeservice. Castrol. Då fyllde verkstaden på kylarvätska också. Var i juni mån. I och med att jag inte kunde bogsera hem bilen så kunde jag inte vänta tills den var riktig kall heller och kolla expansionskärlet men tidigare tillfällen så vet jag att det kan sörpla i sej. Betyder väl att termostaten öppnar. Bytade förresten termostat i höstas efter att ett plaströr till kylaren gått sönder.
Lät verkstaden utföra allt. Vid det tillfället i höstas så gick den på rött i cirka 2-3 kilometer innan jag kunde komma ut ur ett motorvägsarbete. Så efter detta så blev den provtryckt hoppas jag.

MVH Helga

Helga
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har det läckt ut vatten, så får du in luft i systemet istället vilket alltid ger problem, med termostaten förr eller senare, då luften alltid tillslut hamnar där. Termostathuset böts väl kanske inte när termostaten böts??. 90% av alla hus smygläcker om man återmonterar dom vid termostatbyte.
Fattas det ett par deciliter i motorn (inte i expansionskärlet)
så räcker det fär att få problem.
Termostaten har öppnat när bägge kylarslangerna har samma temperatur och inte känns "hårda" utan går att klämma ihop.
Även om man fyller på vatten i påfyllningen så försvinner inte luften i motor.

///MVH Hasso
Länk
stefannorr
Böt min v-pump,termostat o hus i förebyggande syfte i våras pga att man läst om den simpla kvaliten.
Helga
Mej veterligen så bytades inte huset. Enbart termostat.
Kylarslangarna var så varma och hårda att det inte gicka att klämma eller ens röra vid dom.
Tänker på min gamla 535 -90, som gick som en klocka i 43.000 mil.............
Var säger BMW om allt detta med dåliga vattenpumpar, termostat/hus, fläktmotstånd, kylare, plaströr till dito osv.
Någon som vet.
För första gången i mitt BMW liv så har jag blivit varse att även "mitt märke" kan jäklas. Eller lida pga av dålig kvalitet.
MVH Helga

Helga
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vad BMW säger :)) dom har väl aldrig satt ihop någon bil med undermåliga komponenter :))
Slangarna blir hård vid för hög temp och när ingen cirkulationen genom kylaren tillåts om termoststen inte kan öppna pga bla luft, eller en vattenpump som inte funkar.
Inte första gången och inte sista heller, som ett litet läckage förorsakar överhettning, nog den 5 E39 på 2 månader som jag noterat.

///MVH Hasso
Länk
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Har för mig att jag bytt v-pump på varenda BMW jag haft:
2st E28, 1st E34, 1st E36 och slutligen E39:an. Visserligen har det ofta gjorts i förebyggande syfte men på en av E28:orna pajade den även fast bilen inte gått så långt. Så frågan är om det inte varit taskiga pumpar rätt länge.

/Johan
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det låter som ett kylarläckage. Jag tror inte heller på att topp packningen gått, då ska man ha otur eller köra runt med kokande motor ett tag. Rätt ovanligt på nyare motorerna. Om du luftat ordentligt efter att den svalnat och du fyllt vätska, men den kokar ändå måste det nästan vara läckage någonstans? Får du cirkulation på kylarvätskan? Vattenpump/termostat/hus är vanligt fel på tidiga 523/528.
K2
348
K2
523i -97
Jag tror jag fått byta vattenpump på varenda bil jag haft, oavsett märke. Beror kanske på att jag alltid haft bilar med en handfull år och 10k mil + på nacken, men alla vattenpumpar går sönder förr eller senare. Grejen är att dom alltid betett sig anständigt på så vis att dom börjat gnisslat och läcka när det är dags att byta, och har då haft ett kännbart glapp eller annat uppenbart.

Har jag fattat rätt från alla beskrivningar här så är problemet med e39:ans pumpar att dom tenderar att totalhaverera utan föregående varningar i form av glapp, gnissel, läckage. Det är det största problemet som jag ser det, inte att dom går sönder. Fan vet om man inte skulle ta och byta den där pumpen nu ... inget glapp eller någonting iofs... garaget eller stranden, svårt beslut!

För övrigt blir jag lite betänksam över att Helgas verkstad direkt börjar prata topplockspackning bara för att det kokar upp när man släpper trycket vid ordentligt varm motor. Ligger tempen strax över 100 grader i någon del av motorn vid detta tillfälle så börjar det koka där, med överkok i expansionskärlet och ev skållning som följd. Inget konstigt. Bubblar det vid kall motor är det en helt annan sak som Janne T sa.

/H.
Gäller detta med termostat huset även m50 motorerna?i såfall kan jag ha en förklaring på min problem?
K2
348
K2
523i -97
Blev nyfiken på vad det är för temperaturer som tempmätaren egentligen visar. Blev överraskad, minst sagt! På en E34 är det 83 grader Celsius när nålen står på normaltemp rakt upp. Redan vid nästa hack på skalan, bara halvvägs mot rött, är tempen nästan 110 grader! Sedan i början av det röda fältet, 124 grader, och i slutet av det röda hela 133 grader... hoppsan.

Det ligger alltså en hel del i den gamla regeln att *aldrig* öppna expansionskärlets tryckventil/lock på en varm motor! Visserligen borde det gå bra om det är normaltemp och cirkulation, dvs motorn är igång o pumpen funkar, men jag har ingen lust att prova. Är det ingen cirkulation så kommer tempen nästan säkert att vara över kylvätskans kokpunkt lokalt i kylkanalerna och det blir en geyser-effekt om man släpper trycket. Efter en sån liten incident krävs som sagt luftning om det ska ha chans att funka igen.

Länk

/H.
mickemuskörbus
men
rutten topplockspackning syns väl alltid på oljan?
eller?
helga säger att hon fyllt på 3-4 dc/3 veckor. låter mest som pysläcka eller v-pump som slirar/krånglar.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nej det syns inte alltid på oljan, en toppackning kan gå sönder på olika sätt och ge olika symtomer.

///MVH Hasso
Länk
Helga
Hej alla.
Jag tog mej också friheten att maila till Jarls Bilservice för en ungefärlig prisuppgift om det var byte toppackning och planslipning m.m.
Fick svar tillbaka - tack för det - att det inte behövde vara toppackningen utan ett läckage. Enligt dom så skall man börja med att provtrycka systemet. Enär jag behövt fylla på ett par deciliter var tredje vecka sedan hösten -03 så har det läckt nånstans. Men märkligt när min BMW verkstad bytade plaströret uppe vid kylaren plus termostat att han inte provtryckte. Däremot så nämnde han att topppackningen kunde blivit skadad. Har bytat olja 2 ggr sedan dess och men efter gång 1 så var ju oljan svart och kletig och han fick bända bort oljefiltret. Han befarade att bilen som var nyservad vid köp hade haft en billig mineralolja av dålig kvalitet och när han sept -03 bytade filter (inga problem och oljan som rann ut normal) plus olja så hällde han i Castrol GTRX nåt helsyntet 10-40, 170 kr/lit. Men när jag körde sönder plaströret till kylaren med åtföljade kokning så var det 4 gröna lservicelampor kvar så vid efterföljande reperation så blev det ny termostat plus kylarvätska och nytt plaströr. Sedan dess så har tempmätare ett antal ggr gått upp mot rött och tillbaka igen och hag behövt fylla på kylaren då och då. Detta sa jag till min BMW verkstad och han sa då igen att toppackningen kunde tagit stryk plus att man skulle lufta en gång till. Senare på oljeservice så står det på fakturan att han fyllt på glykol för cirka 50 spänn.
Men farao!! Han har ju varit med från början och vet exakt vad som hänt så nog borde han stämt i bäcken och inte lämnat ut bilen utan provtryckning. Verkar konstigt för det är en liten verkstad med BMW, Mercedes och Porche som märke plus att ägaren själv jobbat som mekaniker åt Josef Zirkelbasch (BMW) i 10 år innan han flyttade till västkusten och startade eget.
Återkommer med lägesrapport nör jag fått info från
Eriksson & Månsson (BMW) i Kristianstad. Ett helsike att ha bilen 11-12 mil bort och inte på hemmaplan och min BMW verkstad har semester på Gotland.
MVH Helga

Helga
mickemuskörbus
hasso
som tex?
(kan vara bra att veta)
Helga
Men måste berätta följande som hände sommaren -88.
Jag hade aldrig ägt nån BMW då utan det var bara Saab Turbo som gällde. Vid det tillfället så var det en 9000 T16 -86.
Jag, hustrun och våra 2 pojkar skulle för tredje gången köra på semester till Torrevieja. Så jag servade bilen 2 dagar innan och var med under tiden och bad Saabkillen att kolla bromklossarna enär jag ville ha 100% bromsar på utländska motorvägar m.m.
Inga problem sa han. 4 mm slitmån kvar där fram. Byt ädå replikerade jag. Bortkastade pengar menade han. Du han köra i minst 2000 mil med dessa. OK igen. Då har jag dom kulorna till lite extra Cerveza istället.
Vi startade en lördagmorron vid 9 snåret och när vid kommer till färjeläget i Rödby så börjar det gnissla i höger fram. Vi körde på färjan och körde av en timme senare och jag började provbromsa och mycket riktigt. Metall mot metall såg jag när jag skruvade av höger fram. Det blev till att ringa de tyska servicebilarna som kör längs autoban och en sådan kom. Men han hade inte grejor till en uddabil som Saab. Så han rekommderade närmsta Saabverkstad som låg i Hamburgtrakten. Vi körde sakta dit (60-70) och alla tittade konstigt på oss. Pojkarna som var små vinkade tillbaka till alla (nästan) och den svenske "racerbilen" framfördes av en mycken ilsken pappa och en mycket tyst mamma i passagerarsätet. Det blev 2 extra övernattningar i Hamburgtrakten och kl. 8 på måndagen började 2 st tyska Saabmekare att fixa bilen. En timme senare var den klar och jag såg hur omsorgsfulla dom var när dom jobbade. Stor skillnad tyckte jag då på tyska och svenska verkstäder. Dom sa även att jag hade max 1 mm kvar på höger bromskloss när jag servade bilen i Sverige. Jag han ju bara köra max 30 mil innan det började gnissla.
När vi kom hem 3 veckor senare så presenterade jag all utgifter för Saab inkl. hotell och de betalade utan knot!
Sedan bytade jag till BMW 525 -89.
Hälsn igen Helga

Helga
Helga
Visst f-n!!

När jag startade bilen i måndagsförmiddag så tyckte jag att den slamrade lite som den aldrig har gjort förut. Men reagerade inte så mycket på det.
Kan ju ha varit vattenpumpen som började att ge sej.
Nu efteråt så går man igenom allt som man inte tänkte på då.
Nu lovar jag att inte skriva mer förrän jag får besked från BMW i K-stad!!

Hälsn Helga

Helga
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.