|
|
|
|---|---|
|
Jag ska byta bromsservo på min 528 och undrar om man slipper tappa ur bromsvätskan? det finns väl ingen "vätskeförbindning" mellan huvudcylinder och bromsservo? Bromsservot verkar vara skruvat i torpedväggen- några andra tips? Bengan | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du måste plocka bort huvudcylinder efter att ha tömt och demonterat bromsvätskebehållaren, mejl kommer. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack Hasso, med så bra beskrivningar gör jag bytet själv. Har nyligen renoverat AC så det blir till att skruva själv nu. |
|
|
Slutrapport Jag bytte servo igår med gott resultat. Jag bestämde mig för att försöka hitta ett begagnat och köpte först ett som iof hade annat artikelnummer men från samma årsmodell och bil men icke sa nicke- antal skruvar i torpedväggen skiljde sig -4st genomgående på den men 2st med 2 styrpinnar på min). Retur av fel servo och letade sen och hittade ett med samma artikelnummer från en lågmilare. Jag följde Hassos beskrivning och bytet gick ganska midigt. Jag behövde aldrig lossa pedalstället - på min bil var montage mot bromspedal enklare - kan bero på att det är en automat? Det har inte slutat rinna vatten ur det gamla servot.... viktigt att hålla dräneringen öppen. Bilens bromsar är nu som nya. Fick hjälp med luftningen. Prisförslag från BMW. ca 7500:- (servot 4400:-) Bromsservo 1300:- (beg från bil med 4500mil) Luftning på OK 500:- Egen tid 4h ( det var en hel del skruvande) Se även länk om dränering. // Anders |
|
| Hasso, vill du dela med dig av instruktionen? | |
|
Hasso eller 39:an, vill ni dela med er hur man byter bromsservo? |
|
|
Kapar tråden lite med ett par kompletterande frågor; Jag ska försöka få tag i ett beg servo till min 540ia som står helt ihopfrusen. Tar också gärna emot en beskrivning per mail. Har ej bilen tillgänglig och kan således inte se artikelnumret på just min servo. Kan jag lita på att det artikelnummer jag ser på RealOEM, 34331165541, är det som passar på min bil? Dock verkar ju exakt det sitta på samtliga E39'or m.fl men enligt er ovan är det ju inte så? |
|
|
Jag tänkte byta bromservo själv, Vet någon hur man gör? kanske ni har bilder eller video på detta? e tacksam för ett snart svar. Pipe |
|
|
Trådlyft! Har nyss bytt rostiga bromsrör på min 528T-99(gjort på verkstad). Nu har jag fått ett märkligt fenomen. Det började med att bilen började gå konstigt direkt efter en start ett par veckor efter bytet. Ett par gula lampor som har med "traktionssytemet" i bilen började lysa och bilen växlade inte öht. Kröp hem igen och parkerade. Nästa gång bilen skulle användas så betede sig bromspedalen konstigt(känslan)och ett sörplande ljud kom ovanför pedalerna, i övrigt inget konstigt med körningen och det tystnade efter några inbromsningar. Efetrsom bilen varit inlämnad för jobb i bromsen så lyfte jag på "locket" till bromsservot för att kontrollera att allt stod rätt till. Inget synligt förutom att det stod en del vatten i botten under servot. Undrar nu om lösning, är bromspumpen körd och måste bytas? Eller är det något annat fix. Har även fått problem med stols och rattminne som jag postat tidigare i forumet. Och kom då att tänka på om det sitter någon jordpunkt i det här utrymmet som ju varit vattenfyllt? /Uffe |
|
| Ajdå, du har råkat ut för ett klassiskt fel. Dräneringshålet till badbaljan under bromsservot är igensatt med löv eller något annat. Ännu en genialisk vattensamlande konstruktion från BMW! Servot står delvis i vatten då och då det är vacuumdrivet så sugs även vatten in i motorn via vacuumslangen, vilket kan förklara fenomenet med dålig gång. Försök att rensa dräneringshålet så du får ut vattnet till att börja med. Har du tur kanske det inte blivit större skada. Står vattnet kvar då det blir köldgrader lär du inte kunna rubba pedalen ö.h.t. | |
|
Tack för snabbt svar Anders, får kontrollera lite närmare. Det är precis så det låter. Som om man skulle hälla i lite vatten i en madrasspump. Har ju inge idealisk parkering på tomten om nu löv ställer till det. Då jag ändå höll på senast så blåste jag rent i dräneringen uppefrån luftburkarna då dom ändå var bortmonterade. Satt en del skit(löv)där. Men av din förklaring så har mekanismen möjligt sugit i sig vatten? /Uffe |
|
|
På min gamla 523 jag hade för några år sedan så sög det in vatten i servot under ett sommarregn, bilen hostade och fick tillfälligt svampig bromspedal. Efter rengöring av dräneringshålen gick den resten av säsongen utan problem. När det blev minusgrader under vintern så frös dock servot ihop och fick en mycket olustig egenskap att tvärbromsa när man nuddade bromspedalen, men bilen var ändå relativt körbar. Jag tinade upp servot i ett varmgarage och sög sedan ur vattnet i servot samt lät en kupévärmare stå mot servot och värma under ett dygn för att få ut vattenresterna, dock fortsatte det frysa varje gång det var minusgrader ute även efter detta. Det verkar inte lätt att få ut all fukt från servot, tyvärr. |
|
|
Tack Carl! Har rensat allt idag. Gjorde samma sak på motstående sida när jag änd höll på. Och efter rengöring/urblåsning av dräneringen så fick just en kupévärmare stå och torka ur baljan. Servot blev ju uppvärmt på köpet. Om nu det här räcker blir ju spännande att se i vinter m a o. Har inte kört bilen men provtryckt pedalen och nu är känslan som den alltid varit och inga missljud, hur sög du ur vattnet? Om jag mot förmodan kommer att behöva göra ett sådant försök. Tack båda för hjälpen! /Uffe |
|
|
När detta hände mig och jag gav mig an att försöka få ut allt vatten ur servot så tog jag en vanlig spruta a la sjukvården och satte på en 20-30cm lång silikonslang i änden som jag trädde in där vaacumslangen sitter. Efter jag tyckte mig ha fått ut allt stod bilen i varmgarage 2 dagar med en kupévärmare riktad mot servot för att torka upp det. Dock - första kylan med 10 minus så frös alltsammans ihop. Mitt bästa råd är, byt servot nu eller skaffa iaf ett nytt redan nu så du har reserv när du väl står där. Kan nästan garantera att det kommer frysa för dig, tyvärr. Jag gav en styv tusenlapp för mitt begagnat på en bildemontering och det såg som nytt ut. Efter demontering klöv jag mitt gamla servo mitt itu för att inspektera och jag har nog aldrig sett så mycket rost på ett och samma ställe och mindre kul när det är på en säkerhetskomponent såsom bromssystemet. Då kändes bytet än mer befogat. Ha för vana att lyfta bort kupéfilterhållaren då och då och rensa ev löv och skräp, särskilt på hösten när löven trillar bort. En del vet jag har borrat upp dräneringshållen till större dito. |
|
|
Om man kunde få två öppna hål i servot (lossa huvudcylindern?) borde det gå att blåsa in varmluft i burken, via en hårfön, varmluftspistol eller en dammsugare med slangen ansluten på utblåset. På någon timme borde det vara torrt där. Att värma utifrån gör ingen nytta, så länge inte luften rör sig. |
|
|
Ingen vidare konstruktion det här på en annars bra bil. Visst det finns ju andra fläckar men ingen på den här nivån vad jag hittat hittills. Har som sagt åtgärdat med rensning rengöring och uppvärmning. Nu då jag känner till fällan så har jag ju givetvis lärt mig något av det och dessutom bytt uppställningsplats på tomten. Tidigáre stod den intill/under grönskan mot granntomten då det är "sällanbilen". Nu står ingen bil där. Har ju inte hört kört och bromsat sådär väldigt mycket med sörpelljudet och hoppas att mina åtgärder ändå gett resultat. Men jag får säkert byta servot... Ska i a f ta reda på res nr: och sondera marknaden. Men vem säger att det är ok? Chansning´helt enkelt. Nu håller jag på att försöka få igång Eidibas / Inpa på en 64bit-dator för att kontrollera bilens status och kanske kunna se/åtgärda vad som felar med stols/rattminnet. Upptäcket dock att converter kontakten OBD2-1 på kabeln som jag köpt har en ofullständig uppsättning anslutna stift mot bilens utttag. 10 stift på bilen och 6 i kontakten varav ett byglat samt en mot ett blindstift på bilen. M a o 5 stift totalt. Kanske är i sin ordning. Men man undrar över funktionen hos dom övriga fem på bilen? /Uffe |
|
|
Jag kapar tråden lite för att jag troligtvis behöver byta bromsservot också. Bromspedalen blir stum efter att bilen stått 5-6 timmar, men fungerar alldeles utmärkt vid körning. Provade byta backventil och gummiring, men ingen förbättring. Nu känns det som att byta servot är det som återstår. Kanske membranet inuti servot är dåligt? Är detta vanligt på E39? /ninja |
|
| Inte behöver du byta servo för att den tappar vacuum över flera timmar. Visst är det en liten läcka, men det påverkar ju inte funktionen. Lite som med äldre tunga fordon. Man kan sällan räkna med att det finns tryck i bromssystemet när de stått några dagar, men de fungerar utmärkt i drift ändå. | |
|
Nej, funktionen påverkas inte just nu vad jag kan märka. Jag kanske är petig men efter åtta år med bilen känns det konstigt att pedalen plötsligt är stenhård när man ska starta bilen. Felet uppstod strax efter att vevhusventilationen frusit i vintras. Undrar om det finns något samband? /ninja |
|
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
Jag har fått in vatten i servot (och har bromsproblemet bara vid minusgrader), men det finns inget vatten i "vaccumsidan". Där är det alldeles torrt. Jag skulle behöva tips för att suga ut vattnet "på andra sidan". Jag vill borra ett hål på "pedalsidan" utan att ta ut servot och sedan suga ut ex med en oljesug? Var ska jag borra så jag inte förstör membranet? Det verkar vara för bökigt att suga ut vatten genom gummidamasken vid pedalen. Blackshiningbeauty |
| Med ett "nytt" bromsservo från närmsta skrot undrar jag nu om någon har tips på mer detaljer hur jag byter ut det gamla på en E39. Det gamla har tagit in vatten och frusit. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.