AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
789

Vad har hänt med min ratt?

körde på knutan nu i helgen och efter det så har ratten ställt sig snett, dvs den lutar lite åt höger...gjorde framvagnsinställning för ett par månader sen och då var alla värdena bra och ratten var rak då, enda felet var att däcken var snedslitna...nu under knutstorp blev den sned efter lite banåka..

var visserligen uppe på curbsen och studsade men tycker inte att det borde göra att ratten blir sned? handlar om ca 3 cm:s lutning åt höger så att säga..lyfte upp bilen idag och kollade framvagnen..inga märken på nånting, inget sitter löst eller glappar, inga läckage från spindelleder eller något annat...har bokat en framvagnsinställning på fredag så jag hoppas att det löser problemet? sen fick jag ideen att man skulle ju kunna ta loss ratten och sätta den rätt om inte inställningen löser problemet eller om det visar sig att framvagnens vinklar är korrekta?

MVH
Johan K
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Det skulle kanske vara de berömda silentblocken? På min så blev ratten sne då de var dåliga...

/Fredrik
hmm, det verkar ju relevant! hur testar jag om silentblocken är trasiga då?

MVH
Johan K
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med då det var en mek. som kollade dem på min. Bilen brukar bli "slingrig" när silentblocken är dåliga, vet att det finns mycket skrivet om dessa rackare här på forumet så sök lite så hittar du nog även beskrivningar på hur du testar dem...

/Fredrik
läste i andra inlägg att det skulle klonka då man körde över fartgupp och liknande om silentblocken var kassa..var precis ute och körde och hörde inget klonkande, endast min baslåda som inte sitter 100% fast...plockade ur den och det blev helt tyst...

rimligen borde det då inte vara silentblocken (fast jag utesluter inte dom, konstigare saker har hänt)

MVH
Johan K
glömde skriva igår att bilen inte heller är "slingrig" utan ligger bra och "fast" på vägen

MVH
Johan K
kan nu säga att problemet är löst! var och gjorde framvagnsinställning idag och ratten är rak och fin!

MVH
Johan K
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.