|
|
|
|---|---|
|
Hej undrar vilken olja som man ska ha till en bmw 325 i 94a vanos, bilen som jag ev ska köpa har körts på m5 olja 10w60 är den ok, eller vad säger ni? mvh Ken | |
|
Jag hade använt Valvoline SynPower 5W40 (kommer själv att använda denna olja nästa gång det är dags för byte). Castrol Magnatec är också bra. Ett bra budgetalternativ är annars Biltemas helsyntetiska 5W40- olja. Mvh, Kalle _____ Min E34: Länk |
|
|
Oljan du pratar oom är säkerligen en castrol 10w60. dvs det bmw rekomenderar och själva häller i bilarna. Jag kör en Mobil1 5w50 Rally och den har jag varit nöjd med. |
|
| ok thanks | |
|
Castrol 10w60 är en utomordentlig olja. Dock är det overkill då den har väldigt högt varmviskositetsvärde, samt också ett högt kallsviskositetsvärde (tyvärr). Inte minst dyr. Oljan är lämplig för motorer som körs väldigt hårt och väldigt varmt. 10W i kallviskositet är direkt dåligt när det blir ordentligt kallt dessutom. Extremt viktigt med varm motor (olja) innan man börjar varva i dom högre regionerna. Mitt tips är att välja en olja med kallstartsegenskaper om du brukar bilen som "normala" bmwägare, dvs en olja med 0W eller 5W i kallviskositet, 30-50 i varmviskositet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.