|
|
|
|---|---|
|
Hallå alla! Köpte en 530iA Touring - 01 på BMW Niederlassung i Hamburg i våras. I köpet ingick 1 års europagaranti. Härom dan tändes en airbag-lampa och det har kommit rostbubblor under glaset på bakluckan. Idag hade jag en kvart över så jag körde in på FÖRENADE BIL AB FOSIE MALMÖ. Då berättar de för mig att visst kan de reparera bilen men jag får själv kräva pengar från Tyskland. Vidare påstår de att någon rostskyddsgaranti finns absolut inte om man inte har köpt bilen i Sverige. Nu undrar jag vad som igentligen gäller innan jag går vidare med detta? Hilfe bitte? | |
stefannorr |
Gå på sök inlägg här ovan,skriv in europagaranti så har du en del trådar att läsa. |
|
Vad gäller Europlus-garantin så får man numera ligga ute med pengar för reparationerna för att sedan kräva igen dem från tyskland. Vad gäller rostskyddsgarantin är det rent skitsnack från deras sida. Den gäller oavsett om den är såld i tyskland eller sverige, detta enligt en informationskälla från huvudkontoret (jag har själv ringt och frågat). Åk ut till Förenade Bil Plåt/Lack på Aspögatan istället. De är inte särskilt serviceminded där ute men vet vad som gäller och det bör räcka... Vem var det du talade med där på Fosie egentligen? Jag misstänker att du talat med helt fel person där i informationsdisken (inga namn nämnda). Denne person har ännu inte (efter att ha jobbat med BMW i flera år) förstått att alla BMW bilar i Sverige är importerade :-) mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Kan bekräfta det som Kristoffer_L säger. Rostskyddet gäller 6år och innefattar alla bilar även importerade. Jag har själv kollat detta med "garanti-avdelningen" på BMW Solna Stockholm. Vad det gäller Europlusen så är det mycket riktigt att du måste betala själv först och sedan begära pengarna tillbaka från försäkringsbolaget (Realgarant, www.realgarant.de) Vad du måste tänka på är att du först ber om ett kostnadsförslag eller felsökning, sedan faxar det underlaget till Realgarant för godkännande. Jag har frågat BMW AG Tyskland om varför BMW Sverige inte tar Europlusgaranti, när det mycket väl framgår i garantiavtalet att man kan lämna in bilen hos alla _alla_ auktoriserade BMW handlare i hela europa _utan_ att själv ligga ute med pengar. Dessvärre så bollar BMW Tyskland frågor från svenskar till BMW Sverige och deras ståndpunkt vet man ju redan. Jag har haft två garantireparationer hittils, och det har inte varit några problem ännu, tog ca: 2 dagar innan pengarna kom senaste gången, får la se vad som händer nu då den är inne för tredje gången på 2 månader. Dock så får man aldrig tillbaka 100% utan det är; upp till 12.000 mil 90% av delar 100% arbete 12.0001 mil 80% av delar 100% arbete osv.... ner till 50% dock max 16.000 mil eller 1år från det att garantin tecknades. |
|
|
Ja, man vet ju inte om man ska skratta eller gråta. Vad gäller garantin beträffande airbag-lampan så yrade Den BMW-anställde något om att " i Stockholm och Göteborg fungerar det nog med att man inte behöver kräva pengarna själv men vi tar inte på oss det för tyskarna är så dåliga på att betala fakturorna" Jag bara undrar om jag verkligen var på BMW eller på Toys are us på andra sidan gatan? Det var ju visserligen varmt ute. Det blir tydligen att åka till Aspögatan med rostskadan istället. Herr bilförsäljare i Tyskland ska väl också få e tt välkommen tillbaka efter semestern-mail. Han berättade nämligen att vid minsta problem var det bara att köra in till BMW och få problemet fixat gratis under garantitiden. |
|
|
Det komiska i det hela är att, tydligen är det BMW AG Tyskland som äger BMW Solna som är HK/Generalagenten i sverige. BMW AG tecknar avtal för Europlus som enligt dem själva, precis som du säger...Bara att åka in på vilken verkstad som helst så länge den är aukt. Då jag talade med BMW Solna så var det bara kalla handen, typ om man läser mellan raderna, "vi bryr oss inte om vad BMW AG lovar" Det är lustigt tycker jag eftersom BMW AG tydligen ställer enormt hårda krav på sina ÅF/gemeralagenter, och konstigare är det då det är de som äger BMW Solna "Off the record" så hörde jag, att BMW ÅF i sverige vägrar ta Europlus pgr av att folk köpte rena vrak i tyskland för billig penning, sedan tog hem dem och mer eller mindre använde Europlusen för att renovera upp bilen och sedan sälja och på så vis göra en liten vinst, och detta var tydligen allt för kostsamt för BMW ÅF här då de inte får 100% för arbetet Därav så skall alla BMW ÅF sverige ha sagt upp avtalet med Europlus December 2003. Sanning eller inte, vete tusan, men det skulle inte förvåna |
|
|
En kompis köpte för ca ett år sedan en svensksåld BMW med EuroPlus garanti i Solna (de gjorde detta ett tag eftersom fabriksgarntin tidigare bara var 1 år) och den har varit inne flera gånger för olika saker på verkstaden och de har aldrig sagt något så de verkar göra åtskillnad på var den är såld. /RS2 |
|
|
Inot: Det låter som (ännu) en skröna från BMW sverige. Europlusgarantin säljs/ingår bara till vissa bilar hos de auktoriserde BMW handlarna i Tyskland. Dessa bilar är vanligen inte mer än 2-3 år gamla och även i såpass bra skick att inget allvarligt fel skall behöva inträffa. Det går naturligtvis även att köpa till en garanti till äldre bilar men då skall de vara fullservade enligt rekomendationer på BMW verkstad. Så att det går alltså inte att köpa till Europlus till en 325 -93 utan servicebok som står hos en exporthandlare. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
He he, jo det är säkert lite skröna över den, men jag talade med min "lokala" BMW-handlare och han sade att de haft problem tidigare med Europlusen då var det iofs inte Realgarant som var försäkringsbolag. Han nämde också att det var flera garantiärenden än "normalt". Hur man nu definerar normalt vete tusan :-) |
|
stefannorr |
Har då läst hur många inlägg som helst där de påpekats att de inte gäller,men men som alltid slutat med att de gällt vid besök vid annan auk BMW verkstad. |
| I Europlus handledning står att man i första hand ska lämna in bilen hos den handlaren som utfärdat garantihandlingen och gör man det så behöver man inte betala. I det fall det inte är möjligt att göra detta så kan man lämna in bilen hos annan auktoriserad BMW verkstad. I sådant fall betalar du räkningen och skickar den till Europlus Servicestelle som ersätter dig i efterhand. Europlus kan även ersätta verkstaden direkt. Du måste då ha kommit överens om detta med Europlus servicestelle innan reparationen utförs. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.