AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
872

Öppen Dumpventil på Alpina B10 Biturbo?

Visa användare
171
JonasJ
Alpina B10 BiTurbo -91
BMW 330D -02
Hej

Någon som har det, eller som vet om det fungerar?

MVH Jonas
Nä det funkar inte, det ska vara en återcirkulerande enligt turbocenter i stockholm.

Mvh.Lazy
Visa användare
171
JonasJ
Alpina B10 BiTurbo -91
BMW 330D -02
ok.
det va synd...

MVH Jonas
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Vad är det för skillnad med dessa två då?
Tr
87
Trotto
B10 Biturbo - 90 #92
Har bestilt åpen dump til min i dag. Forge. Länk Har inbyttegaranti om det ikke funker.
Visa användare
171
JonasJ
Alpina B10 BiTurbo -91
BMW 330D -02
skilnaden e en öppen släpper ut laddluften i luften och en återcirkulerande släpper laddluften tillbaks i insugsidan.

MVH Jonas
Saxat ur Zatzy.
------------------------------------------------------------------
Klassiker nr1:

Nisse, 23 år har köpt dyr öppen dump i eloxerad aluminium (helst rosa). Monteras på .............. (fyll i namn på någon vanlig turboladdad svensonbil såsom Audi A4, Volvo 850 osv.) Nisse vill att bilen ska låta "pssshyyy", vilket anses vara "coolt" i bilkretsar som han rör sig i. Men snart uppstår det problem, bilen bluddrar, drar mer soppa och/eller går fett samt ryker under växlingar.

Var är felet???? Genierna på Fast & Furious kan inte ha fel! Det måste naturligtvis vara något fel i motorn (de sa dom på stället där han köpte dumpen och orginal återcirkulerande ventil anses naturligtvis inte vara tillräckligt ball och får i bästa fall sitta i någon kartong i garaget)

Så vad har hänt??

Svar: Du har luftmassemätare pojken! Ja...det kanske funkar med öppen dump på grannens gamla 8-ventilers SAAB 900 turbo med K-jet men uppenbart inte på din bil. Din bil har högre kompression, lambda-sensor, katalysator osv. ECU förväntar sig att dumpade luften ska vara där men du har pyst den överbord för att få till tveksamt fräcka F & F ljudet. Lambda-sensorer är rätt tröga (och dom flesta moderna bilar kör inte med bara MAP-sensor) , dom hinner inte reagera och insprutningen fettar till vid växlingar. Detta kan ger alla ovanstående problem och i värsta fall sabbar katten. Naturligtvis, kör du en rallybil så spelar det ingen roll, men om du gör det på farsas Audi så kan det spela rätt stor roll.

Lösning: Lämna tillbaka högglänspolerade mojängen till reservdelskrängaren och sätt tillbaka orginaldumpen om du har luftmängdsmätare. Du får ändå ingen extraeffekt av att köra med öppen dump, och många nackdelar. Vill du ha "dumpljudet", installera öppet luftfilter (och gör det rätt, kolla längre ner).
-----------------------------------------------------------------

Mvh
Ola Thomasson
BMWCS 5502
Alea iacta est, the dice is rolled
Tr
87
Trotto
B10 Biturbo - 90 #92
ola: Visst er det et poeng med at blandingen blir for fet. Men hva gjør du under et girskift? Jo, du slipper gasspedalen. Og hva skjer når man slipper gasspedalen? Jo, bensinkutt. Blir blandingen så fet at det syns, monterer jeg closed loop valve, men inntil da vil jeg prøve med open dump. (Mindre monteringsarbeid) Jeg monterer ikke dump for å høre poooosjt-lyden, men for at turbosen skal få et lengre liv.

Viser det seg at saksingen fra zatzy er 100% riktig, kan jeg som garanti gå tilbake til firmaet (som for øvrig er spesialister på å trimme Audi) og bytte dump.

Om en uke skal jeg poste resultatet her :-)
Trotto, Jag har faktiskt ingen aning om hur bi-turbon mår av öppen dump, och jag har heller ingen aning om zatzy klippet är sanningsenligt heller.

Däremot har jag märkt när jag släpper på gasen vid växling så går aldrig nålen under 0.4liter/milen släpper jag däremot på gasen och motorbromsar så sticker den under 0.1liter/milen.

Min har en snittförbrukning på 1.20 ungefär.

Hur gör din?

Posta gärna resultatet! Orginal turbos är ju inte direkt billiga att köpa så man vill ju gärna att de ska hålla så länge som möjligt.

Mvh
Ola Thomasson
BMWCS 5502
Tr
87
Trotto
B10 Biturbo - 90 #92
ola: I snitt går den på 1.20, samme som din. Under ferien kjørte jeg drimot Trondheim - Oslo (ca. 50mil) på 0.85 pr. mil. (Slå den!!)
Min bil gjør det samme på tomgang - 0,4 l/mil, men det er jo ca. 10 ganger mindre enn før man slipper gassen. Men vi snakker nok om en treghet i mekanikken som ikke oppfatter bensinkutten. Gasspjeldet er jo stengt, så det er jo ingen grunn til å sprute inn bensin. Kanksje for å kjøle ned sylindrene da...
Trotto, Som jag förstår det så sprutar den in bensin även vid motorbromsning för att kyla cylindrarna.

Och jag kan även matcha bensinförbrukningen, när jag köpte bilen i Vingåker ca 48mil så fick jag ned förbrukningen till 0,84 tankade fullt när jag åkte från vingåker och tankade direkt när jag kom hem och enligt min beräkning då så landade den på 0.8463liter/100km. Då körde jag mycket mindre vägar genom Sverige 70/90km/h även ett par mil 110km/h

Mvh
Ola Thomasson
BMWCS 5502
Tr
87
Trotto
B10 Biturbo - 90 #92
Har denne week-enden montert dump valve på min Biturbo. Jeg valgte en closed loop løsning, hvor jeg borret et hull ca 10 cm nedenfor gasspjeldet, sveiset på en alufitting på 1 tomme. Fra dumpvalven trakk jeg en slange ned til rørbendet hvor luftmengdemåleren distribuerer luft til turbosene. Deretter borret jeg et hull rett ved siden av slangekoblingen for oljedampen fra motoren, og sveiset på en 1 tommers stuss der også.

Resultat: Hylingen av luft som presses feil vei gjennom turboene forsvant, og - bedre respons etter girskift.

Mind you: Alu-legeringen i luftrørene egner seg ikke til TIG-sveising.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.