|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Har lite frågor om portade kammar, det är originalkammar till en 94 325 vanos som är portade, ger det mkt effekt och är det ngt som är riskabelt med det? Det är gjort hos nån firma i tyskland. Jag ska ev köpa bilen därför undrar jag. Sen en till fråga är det stor skillnad och köra den bilen med 95 eler 98, de flesta säger att det är bäst för motorn mm och köra 98 finns det nå för och nackdelar? mvh Ken | |
|
Du menar att kammarnas profiler är omslipade antar jag? Det är själva toppen man portar, dvs slipar runt lite i insugs-avgaskanalerna. Kamaxlar anpassade till högre effekt än original brukar ge lite mer effekt på höga varv och lite mindre effekt i de lägre registren jämfört med originalkamaxlarna. S.k. trimkammar som är lämpliga för alldaglig körning (dvs att man har tomgång och körbarhet under 5000 rpm fortfarande :) ) brukar inte ge så värst mycket effekt kanske 5 till max 10 hk. Dock så får motorn en mer högvarvig karaktär. M50 motorn i en 325:a är redan ganska så varvvillig som std så frågan är om det blir någon märkbar skillnad. Det var någon här på forumet som bytt kammar på M50 motorn och det gav enligt honom i stort sett ingenting. Är bytet seriöst utfört så finns det inget att oroa sig för angående driftsäkerhet etc. M50 motorn har väl knacksensor (?), och kan på så vis känna av oktantalet och anpassa tändningen till 95 eller 98 oktan. Enligt teorin så ska 98 ge en bättre förbränning, dvs lägre bränsleförbrukning och högre effekt. Jag har dock aldrig märkt skillnad mellan 95 och 98 oktan i en sugmotor. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Tackar för svaret greenberg, precis de var slipade, är inte så super haj på detta :). Men han som har den har kört i 4 år med 98, är det inte riskabelt o byta till 95 eller? Sen är den körd på m 5 motor olja 10 w 60 är d bra ? mvh Ken |
|
|
Det är inga problem att tanka 95. Oljefrågan överlåter jag till någon annan... ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
| OK tackar ! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.