|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Mitt slutsteg behagar dra ström även då bilen står parkerad, vilket leder till att batteriet vid några tillfällen varit på gränsen till att kunna starta motorn. Remotesignal finns inkopplad och fungerar så tillvida att stegets indikeringsdiod tänds och släcks precis som den skall. Trots detta går inte stegets strömförbrukning ner till en rimligt låg nivå när dioden har släckts. Således undrar jag om det finns något vettigt relä som klarar bilmiljö, har tillräckligt låg resistans och tål tillräckligt mycket ström. | |
|
Visst finns det. De vanliga "bilreläerna" finns i en 70A-variant (Hella) med en storlek större flatstift. Nästa steg blir t.ex de runda solenoidliknande sakerna från Bosch med M8 bult, hanterar säkert 150A eller mera. FP |
|
| OK. Tack, då skall jag skaffa ett sådant relä. 70A måste räcka bra. | |
|
Det finns en risk att spolen i så pass stora reläer belastar remote utgången på stereon för mycket, vilket kan resultera i att stereon går sönder. Ett slutsteg ska inte dra någon ström när remoten ej är aktiverad, så jag förmodar att något i steget är sönder så det är på hela tiden. |
|
|
Ja, något är fel i steget, men inget som påverkar dess ljudande egenskaper. Det räcker med 4-5 dagar för att dra ur batteriet, men är stegets strömmatning urkopplad kan bilen stå betydligt längre utan att det märks något alls på batteriet. Kör man dagligen med bilen (dvs mer än bara till affären en km bort) räcker det för att hålla batteriet laddat. Står den två tre dagar kan det räcka för att laddningsnivån skall ha sjunkit betänkligt, såvida inte batteriet var fulladdat innan. Belastningen på remoteutgången skulle man i och för sig kunna undvika genom att använda någon annan signal, t ex skulle det ju gå att utnyttja baklyset (för inte skall väl reläet dra så mycket ström att det lurar checkkontrollen). |
|
|
Låt ett litet relä (vanligt ljusrelä) dra det stora reläet, då kan du använda stereons remote. Ett ljusrelä är inga problem för remoteutgången att klara av. |
|
| Det är också en enkel lösning. | |
|
Ett vanligt ljusrelä och den kraftigare 70A- modellen har ganska lika data (100-200mA) på spolströmmen, bättre kanske att ta ett minirelä eller en transistor som hjälprelä, om det behövs. Tar man manöver från t.ex bakljuset så är steget igång om man lämnar bilen med parkeringljuset på, mindre bra kanske. Vet inte hur det är på E46 men på E39 finns gott om manöverspänningar att plocka t.ex vid batteriets reläpanel eller på vänstersidan där radio, telefon, navi mm brukar sitta. Sök efter vit/lila kabel, det bör finnas även i din bil. FP |
|
|
Ja, remote har jag ju framdraget redan, så det är inget problem. Drar inte reläet mer än 100-200 mA bör det ju inte ställa till med några svårigheter. I så fall är det ju en enkel sak att ordna problemet. Jo, visst finns risken att steget skulle dra ström om man lämnar med parkering på, om man skulle ta "remote" från baklyset, men med tanke på att det ändå dröjer rätt lång tid att tömma batteriet kan steget knappast dra mer än c:a 0,5 A. Skulle parkeringsbelysningen stå på drar belysningen mer. Ännu har jag inte använt parkeringsbelysningen mer än kanske en kvart eller så. Men givetvis är det bättre att använda annan signal till reläet, och drar det inte mer så går det ju bra. |
|
|
Steget tar nog lite mer än 0,5A när det väl är på, vilket det ju blir med varianten från bakljusen, sen kommer lampor osv till, fast i praktiken med nån kvart osv så går det säkert bra. Men som sagt, du hittar säker vit/lila kablar i skuffen, dessa har switchad spänning via nyckeln. Ang. reläströmmen så är det ju svårt att veta hur mycket remoteutgången orkar med, olika på olika stereo osv, skulle tippa på ett par hundra mA. Man kan ju kolla på det relä du ev. skaffar, sen bör man nog sätta dit en diod som tar hand om backslash vid frånslag. FP |
|
|
Siffran 0,5 A var egentligen min skattning av hur mycket steget drar för närvarande, när det skall vara avstängt. Får det remotesignal kan det naturligtvis dra mer än 0,5 A, vilket ju skulle vara fallet om det får signal från parkeringsljus. En siffra jag sett på någon eftermarknadsstereo är att remoteutgången kan belastas upp till 500 mA. Kan säkert variera mellan olika modeller, men storleksordningen bör ändå vara densamma. |
|
|
Ok! drar inte spolen i 70A reläet mer än ca 200 mA så kör på det. Men som Folke sa, glöm inte dioden. Den ska monteras parallelt med reläspolen, strecket på dioden skall sitta på plussidan (remoten). |
|
| Kan någon ge ett förslag på en diod som är lämplig att sätta parallellt med reläspolen, gärna ur ELFA:s sortiment... | |
| 1N4007 är lämplig | |
| OK, tack för hjälpen! | |
Robsarve |
En sak bara. Är du säker på att det är steget som drar stöm och inte nått annat? Det finns mycket som drar ström i en BMW och börjar batteriet bli gammalt så brukar det bli som du beskriver ändå. tycker Erik Marknadschef Ncore Acoustical Solutions www.n-core.se |
| Jag har ordnat en enkel snabbkoppling på jordanslutningen till steget. Vid flera tillfällen har jag provat att ha steget bortkopplat, t ex vid ett tillfälle i juni då bilen stod en vecka. Då var det inga problem alls med batterispänningen. Problemen uppstår bara då steget har varit inkopplat. Jag skall dock skaffa en tångamperemeter och kolla närmare. | |
Robsarve |
Det skall till rätt seriösa tångamperemätare för att mäta DC... Ett något enklare sätt är att ta en H4-lampa med några ledningar på (blir varm) och sätta i serie med stegets plus. Lyser/glöder lampan med steget av så drar det ström... En enkel och användbar metod även på andra läckströmsproblem. |
|
Jo, jag märkte att tångamperemetrar var rätt dyra, om de skall kunna mäta DC. Jag lånade en av en bekant som är elektriker. Genom att flera gånger slå på systemet, stänga av och vänta på att bilen skall gå ner i sleep mode (skönt att ha garage kopplat till huset) fick jag en bild av problemet. Mestadels drog steget ingen ström, men ibland förbrukades uppemot 1,5 A. Jag provade då vid ett av tillfällena att lossa jordkabeln från steget, och då sprakade det. Tydligen verkar remotetillslagsfunktionen inte alltid göra vad det skall. H4-tipset skall jag komma ihåg. |
|
|
Är lättare med en lampa med sockel i båda ändarna, typ dem som sitter i takbelysningen(iaf på e34). Vill mig minnas att remoten inte får belastas med mer än ca 0.3A, iaf Sonys stereoapparater. //Mvh Simon |
|
| Ville bara säga att jag tror Remote utgången klarar att ge rätt mycket ström, eller så drar Remote styrningen på stegen väldigt lite, Tänkte på att de flesta har minst 2 steg tävlings byggda bilar många fler, jag har alldrig hört talas om att någon måste sätta till något relä till de övriga stegen,, Bara en liten tanke jag fick.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.